
Bästa bilverkstäderna: Här är märket som ökar snabbast
Tillsammans med Mitsubishi förbättrar sig ett annat japanskt märke med sju fina placeringar när bilägarna betygsätter märkesverkstäderna.
I Vi Bilägares stora undersökning Autoindex tar vi bilägarna själva till hjälp för att avslöja de bästa och sämsta bilmärkena och bilmodellerna.
Den här gången tittar vi närmare på märkesverkstäderna som bilägarna uppskattar mest – en viktig del i bilägandet. En bra bilverkstad underlättar livet för bilägaren.
Blickar vi bakåt har Mazda historiskt haft flera topplaceringar i AutoIndex. Fjärdeplatserna är många och 2013 slutade bilmärket på en tredje plats.
Årets femteplats när bilägarna får säga sitt om bästa märkesverkstäderna grundar sig framför allt på höga betyg från bilägarna när det gäller verkstädernas kundbemötande och tekniska kunnande. Grundläggande faktorer som lovar gott inför framtiden.
Lukas Orrby är vd för Mazda- och Suzukihandlaren Orrbys i Örebro och även ordförande för Mazdas återförsäljarförening i Sverige.
– Vi såg att nybilsförsäljningen började plana ut redan förra året vilket har gjort att många återförsäljare har kunnat ta hand om sina kunder på ett effektivare sätt. Många bilhandlare har sålt över sin kapacitet i några år vilket fått konsekvenser för servicemarknaden som har släpat efter, säger Lukas Orrby.
Vidareutbildning
Mazda har även satsat på fortsatt vidareutbildning av fordonstekniker, kundmottagare och verkstadschefer vilket ger höga poäng av bilägarna.
– Kunderna uppskattar raka puckar och snabba beslut vilket vi kan erbjuda med en liten organisation som Mazda är i Sverige. Särskilt vid ersättningsfrågor vill bilägaren veta om det är goodwill, garanti eller ingen ersättning alls, säger Lukas Orrby som också vill lyfta fram de återkallelser av defekta krockkuddar som många, inklusive Mazda, drabbats av.
– När vi kallar in kundens bil för en säkerhetsrelaterad kampanj uppfattas det som väldigt positivt av många bilägare. Vi tar ansvar för produkten och byter komponenter som inte höll vad underleverantören en gång utlovade.
Familjeägt företag
Att driva ett familjeägt företag i Sveriges sjätte största stad innebär ett stort kontaktnät med trogna kunder. Orrbys tar ofta till speciallösningar.
– Redan före coronakrisen hämtade vi, eller skjutsade hem, bilägare om det behövdes för att lösa transporter. Att vara en liten organisation innebär att vi är smidiga och kan lösa problem väldigt fort.
Precis som Honda har även Mazda generösa garantier och assistans för kunder med äldre bilar som ger höga betyg i AutoIndex 2020.
– För oss fick året en tuff start med covid-19 men nybilsförsäljningen ökade kraftigt redan i slutet av maj och nu är vi uppe i fart igen, säger Lukas Orrby som ser fram emot säljstarten av elbilen MX-30.
– Vi har fått fri tilldelning från fabriken och i Sverige har vi fått till ett riktigt bra erbjudande med privatleasing.
Verkstadens förmåga att identifiera nödvändigt servicebehov. (En av totalt 32 delfrågor i Autoindex verkstadskategori.)
Ranking/märke | Index |
1. Mazda | 934 |
2. Honda | 930 |
3. Toyota | 924 |
4. Citroën | 914 |
5.Subaru | 914 |
6. Dacia | 911 |
7. Hyundai | 909 |
8. Volvo | 906 |
9. Ford | 894 |
10. BMW | 893 |
11. Mercedes | 893 |
12. Nissan | 889 |
13. Kia | 887 |
14. Peugeot | 886 |
15. Renauult | 884 |
16. Skoda | 881 |
17. Mitsubishi | 877 |
18. VW | 870 |
19. Suzuki | 868 |
20. Seat | 864 |
21. Opel | 856 |
22. Audi | 829 |
23. Fiat | 807 |
Läs mer om:
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
Kommentarer
Man undrar ju över hur det t.ex. kan skilja så mycket mellan Dacia och Renault. Det är ju samma verkstad.
VW (Skoda i mitt fall) är rent kasst, höga priser på allt och krångligt. Deras servicenivå fast de är många som jobbar där var otroligt låg och stämningen nonchalant. Fösta service gjorde jag på märkesverkstaden, men det gick inte fortsätta att utsätta sig för deras dyra och låga servicenivå... så det fick bli en mindre lokal firma som gör samma jobb för hälften av pengarna och bättre servicenivå.
VAG ligger långt ner, som vanligt. Det stämmer bra med hur VAG här i trakten behandlar sina kunder (förutom Seat, som är en egen firma som går bra). Man verkar självsäker på att kunden stannar. Men.... sånt brukar straffa sig.