
Bästa bilarna enligt ägarna: Mercedes snuvas på segern
Mercedes blir snuvad på en treårig segersvit i Vi Bilägares undersökning AutoIndex, där vi tar ägarna till hjälp för att hitta de bästa och sämsta bilarna. Istället är det två betydligt billigare märken som smiter före.
Vi Bilägares undersökning AutoIndex rullar vidare. Med hjälp av bilägarnas betyg har vi redan presenterat totalvinnarna sett till hela ägandet, tillsammans med listor över bästa elbilarna, bästa begagnatbilarna och märket som ökar mest.
Nu har vi kommit till en särskild granskning där vi enbart tittar på bilen i sig – alltså inte på ägandet i stort, med exempelvis service.
Efter fem år med andraplatser bakom Lexus och senast Mercedes är det dags för Subaru att vinna delmomentet ”Bilen” i AutoIndex 2020. Kategorin väger tungt då bilägarnas betyg viktas dubbelt jämfört med övriga delmoment – återförsäljare, verkstad och lojalitet.
När vi väger samman bilar som har köpts nya och begagnade i årsmodellspannet 2013–2019 får Subaru 889 poäng av 1 000 möjliga. Jämfört med 2019 är det en fin förbättring med 14 poäng vilket krävdes för att distansera Honda och Mercedes.
Biltillverkarnas totalpoäng tar ett rejält kliv framåt, ett tydligt tecken på att svenska bilägare blir allt mer nöjda med sitt bilägande. AutoIndex fyra första placeringar i kategori ”Bilen” har samtliga högre slutpoäng än vad som krävdes för seger i fjol. I år tar BMW sig upp på fjärde plats med 877 poäng – att jämföra med Mercedes som segrade 2019 på 876 poäng.

Honda och Subaru i topp
Totalpoängen beräknas utifrån bilägare med modeller i åldersklasserna 2016–2019 och 2013–2015. En totalseger innebär inte nödvändigtvis seger i någon enskild grupp då poängen kan variera kraftigt mellan åldersklasserna.
I det här fallet vinner Subaru trots allt den äldre åldersklassen (884 poäng) med god marginal till Honda på 874 poäng och Mercedes på 873 poäng.
När vi studerar delbetyget för treåringar i åldersklassen 2016–2019 tar istället Honda delsegern före Subaru och Mercedes på samma poäng. En förklaring till att nybilsköparna är mer belåtna med sitt val är att de har fått en bil som de specificerat efter tycke och smak medan begagnatköparen i större utsträckning får kompromissa.
BMW kommer starkt
Flera bilmärken ligger stabilt runt samma placering år från år men det finns intressanta undantag värda att lyfta fram.
• Honda går från en sjätteplats i fjol till en andraplats vilket motsvarar en förbättrad totalpoäng med tre procent.
• Även BMW kommer starkt vilket får både Volvo och Toyota att tappa två placeringar. Här ser vi att BMW och Toyotaköparna är mer tillfreds med sina nya bilar (2016–2019) jämfört med begagnade (2013–2016) där Volvo för högst delbetyg i denna märkestrio.
Imponerande resa för Hyundai
Hyundai gör en imponerande resa i AutoIndex 2020 och klättrar åtta placeringar. Renault är inte långt efter med sju placeringar.
Historiskt är en förbättring med över fem placeringar sällsynt i AutoIndex. Även Opel (2013) och Peugeot (2015) tillhör denna exklusiva skara som lyckats klättra sju placeringar jämfört med fjolåret.
I en klass för sig hittar vi Suzuki som förbättrade sig elva placeringar 2009. Även i år gör Suzuki rejäla framsteg, förbättrar sin totalpoäng med 2,7 procent och hamnar över medelpoäng.
Fiat kvar i botten
Sett till procent ökar Dacia mest med 4,2 procent och lämnar fjolårets jumboplats. Märket hamnar betydligt högre upp totalt sett men i bilkategorin är det framför allt nybilsägare som ger bilmodellerna låga poäng.
Koncernsyskonet Renault lyckas betydligt bättre, klättrar sju fina placeringar, vilket i motsats till Dacia beror på en stark tiondeplacering i nybilsklassen (2016–2019).
Dacias ökning gör att Fiat (–2,5 procent) nu är enda bilmärket som inte lyckas samla ihop över 800 poäng. Så sent som 2018 befann sig åtta bilmärken under samma poäng – en glädjande förbättring för landets bilägare.
Betygsättning av kvalitet och egenskaper, årsmodell 2013–2015.
Märke | Index |
1. Subaru | 884 |
2. Honda | 874 |
3. Mercedes | 873 |
4. Volvo | 867 |
5. BMW | 866 |
6. Toyota | 861 |
7. Audi | 849 |
8. Suzuki | 848 |
9. Seat | 844 |
10. Citroën | 834 |
11. Mazda | 831 |
12. Dacia | 831 |
13. Skoda | 828 |
14. Huyndai | 828 |
15. Kia | 819 |
16. Mitsubishi | 819 |
17. VW | 818 |
18. Opel | 816 |
19. Ford | 815 |
20. Nissan | 808 |
21. Renault | 804 |
22. Peugeot | 797 |
23. Fiat | 771 |
Betygsättning av kvalitet och egenskaper, årsmodell 2016–2019.
Märke | Index |
1. Honda | 895 |
2. Subaru | 893 |
3. Mercedes | 893 |
4. BMW | 887 |
5. Toyota | 885 |
6. Volvo | 883 |
7. Audi | 879 |
8. Skoda | 868 |
9. Hyundai | 867 |
10. Renault | 867 |
11. Mazda | 865 |
12. Kia | 860 |
13. Peugeot | 853 |
14. VW | 844 |
15. Ford | 844 |
16. Suzuki | 842 |
17. Nissan | 842 |
18. Opel | 839 |
19. Citroën | 836 |
20. Seat | 829 |
21. Mitsubishi | 827 |
22. Dacia | 796 |
23. Fiat | 771 |
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
Kommentarer
Det ännu mera intressanta vore en ägarenkät för bilar som har rullat från 20-tusen till 40-tusen mil. Det är först där agnarna skiljs från vetet. Tror att Toyota vore en överlägsen vinnare och många s.k. prestigebilar som t.ex BMW och Audi fick skämmas
Fiat absolut sist !