Bild
Nästa artikel
Avslöjat: Bästa och sämsta elbilarna enligt ägarna

Avslöjat: Bästa och sämsta elbilarna enligt ägarna

AutoIndex

Att köra elbil ger låga ägandekostnader och tyst körning – men trots det är ägarna inte alltid nöjda. Flera märken sticker ut med allvarliga brister. Här kan du se hur nöjda ägarna är, modell för modell.

I årets upplaga av vår undersökning AutoIndex har över 45 000 bilägare berättat hur nöjda – eller missnöjda – de är med sina bilar. Här kan du se modellerna som får bäst och sämst resultat.

Inte mindre än elva bilmodeller finns med när vi summerar antalet helelektriska bilar i nybilsklassen (2016-2019). Elbilstrenden är här för att stanna och med god hjälp från elbilslandet Norge är även det statistiska underlaget väl säkrat. 

Om entusiasmen är på topp i bilhallen är elbilsägarna inte lika övertygade när de får poängsätta sina första år med elbil.

I nybilsklassen (2016-2019) finns Teslas samtliga modeller representerade. Tesla Model 3 och Model S i mellan- och storbilskategorin samt Model X under suvkategorin.

Kvalitetsproblem hos Tesla

Ett välkänt problem på Model X är kraftiga vibrationer från bilens drivaxlar vid acceleration och motorvägsfart. Tesla har inlett en servicekampanj men uppmanar sina verkstadskunder att inte köra bilen med luftfjädringen i högsta läget, även Model S har haft samma problem.

Problemen med underdimensionerade drivaxlar är bara en orsak till Teslaägarnas låga poängsättning av modellernas kvalitet. Andra avgörande områden där poängen är betydligt lägre än genomsnittet är lackens kvalitet, karossens passform och invändig ljudnivå.

Kan Tesla bara hitta en lösning på nämnda kvalitetsproblem väntar topplaceringar då ägarna ger bilmodellerna höga poäng i övrigt.

BMW-ägarna nöjda

Bortsett från trotjänaren BMW i3 som framför allt är populär i åldersklassen 2013-2015, med en fin tredjeplats i småbilskategorin, är det betydligt sämre placeringar för Renault Zoe, Nissan Leaf och Audi e-tron.

Ett andrahandsvärde som inte uppfyller förväntningarna är den största anledningen hos samtliga men även räckvidden får låga poäng. Audi e-tron sticker ut genom högre elförbrukning än utlovat. 

Skräckräkning för batteriet

Ett sorgebarn i sammanhanget är Citroëns version av Mitsubishis japanska mikrobil I-MiEV. Modellen, som i fransk tappning heter C-Zero (finns även som Peugeot Ion), tar jumboplatsen i nybilsklassen (2016-2019).

Bilmodellen, som lanserades 2011 och kostade runt 360 000 kronor som ny, har idag ett andrahandsvärde som är sänkt till botten. En stor anledning till missnöjet är Citroëns prissättning av drivbatteriet – i Sverige kostar det lika mycket som bilen när den var ny.

Självklart finns det betydligt vettigare eftermarknadslösningar men de som köpte en ny C-Zero förväntade sig nog lite mer uppbackning av Citroëns återförsäljare än att bli lämnade i sticket innan bläcket hunnit torka. 

Plus för ljudnivån

Trots ett ljummet mottagande av sina ägare går elbilen mot en ljus framtid – påhejad av politiska styrmedel. I AutoIndex anser fortfarande svenska bilägare att priset och räckvidden är de två avgörande faktorer som gör att elbilsköpet får vänta. De som redan äger en elbil uppskattar istället den lägre ljudnivån och att göra en god sak för miljön.

Avslöjat: Bästa och sämsta elbilarna enligt ägarna
Avslöjat: Bästa och sämsta elbilarna enligt ägarna
Taggar: AutoIndex

I årets upplaga av vår undersökning AutoIndex har över 45 000 bilägare berättat hur nöjda – eller missnöjda – de är med sina bilar. Här kan du se modellerna som får bäst och sämst resultat.

Inte mindre än elva bilmodeller finns med när vi summerar antalet helelektriska bilar i nybilsklassen (2016-2019). Elbilstrenden är här för att stanna och med god hjälp från elbilslandet Norge är även det statistiska underlaget väl säkrat. 

Om entusiasmen är på topp i bilhallen är elbilsägarna inte lika övertygade när de får poäng

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-06-10 18:18

Tesla har också sina brister!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.