Bild
Nästa artikel
Trots att trillingbilarna Peugeot 108, Citroën C1 och Toyota Aygo är i stort sett identiska uppfattas de helt olika av sina ägare.

Autoindex: Trillingarna olika

AutoIndex

I denna artikel kollar vi närmare på bilarnas kvalitet och egenskaper utifrån Vi Bilägares autoindex 2019.

De små bilarna har haft det tufft i den totala modellsammanställningen. I årsmodellspannet 2015–2018 är det VW Up på 859,7 indexpoäng som rankas högst av ägarna. Poängen räcker till en 97:e plats totalt. VW Up är med god marginal årets lägst placerade klassegrare. Finns det något belägg för att småbilsköpare har en mer ”nykter” syn på bilköpet jämfört med andra?

– Småbilsköparen är motsatsen till den som köper en BMW 4-serie, Audi A5 eller Mercedes coupé. När den emotionella bindningen till bilen är svag är bilägarens tolerans för fel och kostnader mindre. Så ja, småbilsägare har en krassare syn på sitt bilägande, konstaterar Anders Parment.

Det är dyrt att utveckla bilar, varje utvecklingskrona som kan slås ut på fler tillverkade enheter är, bokstavligt talat, guld värd. Samarbete över koncerngränserna är vanligt. Toyota och PSA (Peugeot, Citroën) har samarbetat i den minsta bilklassen sedan tidigt 2000-tal. Bilarna Citroën C1, Peugeot 108 och Toyota Aygo tillverkas i den gemensamma fabriken i Kolín, Tjeckien. Under perioden 2015–2018 är den fransk-japanska trion sammantaget de bäst säljande i klassen. Vi tittar närmare på hur ägarna rankar sin bils egenskaper i den del av AutoIndex vi kallar ”Bilen”.

Det skiljer bara några millimeter i karosslängd mellan Citroën C1, Peugeot 108 och Toyota Aygo. Bilarnas yttre design skiljer sig men framdörrar och vindruta är identiska, bakdörrarna är identiska mellan Peugeot och Citroën. När de fysiska och praktiska skillnaderna är på klonnivå borde ägarna värdera bilens egenskaper relativt lika, men så är inte fallet.

Toyotaägarna värderar stols-komforten till 815 indexpoäng. Det är 29 poäng mer än vad Citroënförarna ger C1. Anmärkningsvärt då stolarna så när som på klädselns färg och mönster är identiska. En kul detalj är att det är PSA som utvecklat stolarna. Det borde ge en stol närmare ”franska preferenser”, men så är inte fallet. Citroën och Peugeot genomsnittliga stolsindexpoäng på 865 respektive 850, Toyota har 845 poäng.

Skillnaderna i hur insteg värderas beror sannolikt på olika fördelning mellan tre- och femdörrarskarosser. Även när det gäller bullernivå är skillnaderna små. De franska tillverkarna har under kortare perioder erbjudit andra motorer i sina bilar. Den stora skillnaden i hur man upplever mediaenhetens driftsäkerhet är troligen ett resultat av olika grundutrustningsnivåer samt hur eventuella fel har avhjälpts av verkstaden.

Aygoägarna är nöjda med den upplevda kvalitetskänslan, men 830 indexpoäng är 89 poäng under Toyotas totala modellsnitt. För de franska märkena upplevs steget till de övriga modellprogrammen inte lika stort.

Även på frågan om image är det Toyota som presterar på topp. 840 indexpoäng är 133 poäng över märkets modellsnitt.

– Toyotas minsta modeller är populära och likt VW Golf har de skapat sig en egen identitet. Det samma gäller Peugeot. Märkets större modeller köps mycket av äldre personer medan 108 i hög utsträckning är en ungdomsbil. Det påverkar imagen positivt, konstaterar Anders Parment och fortsätter.

– Bilköpare har bra minne, varumärkesuppfattningar hänger med många år. Historiskt har Citroën haft mycket emotionella och färgstarka bilar. Vi har sett i tidigare studier att Citroën bland äldre bilköpare alltid sticker ut som ett emotionellt och färgstarkt varumärke. Det är en bild de yngre C1-köparna inte delar.

De små bilarna har haft det tufft i den totala modellsammanställningen. I årsmodellspannet 2015–2018 är det VW Up på 859,7 indexpoäng som rankas högst av ägarna. Poängen räcker till en 97:e plats totalt. VW Up är med god marginal årets lägst placerade klassegrare. Finns det något belägg för att småbilsköpare har en mer ”nykter” syn på bilköpet jämfört med andra?

– Småbilsköparen är motsatsen till den som köper en BMW 4-serie, Audi A5 eller Mercedes coupé. När den emotionella bindningen till bilen är svag är bilägarens tolerans för fel och kostnader mindre. Så ja, småbilsägare har en krassare syn på sitt bilägande, konstaterar Anders Parment.

Det är dy

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-11-07 09:13

Det är lite fascinerande att se vad rätt logga är värd för vissa.

#2
2019-11-08 11:19

Och då ser man också att det kan skilja rätt många"totalpoäng" och ändå är det i praktiken samma kvalitet på bilarna. Så frågan är vad detta index verkligen säger...

#3
2019-11-08 13:42

Indexet säger att VW är i toppen....om man vänder listan upp och ned....;o) Är det samma kvalitet på en Aygo som andra Toyota modeller, tex Japanbyggda? Det är frågan......jag vet svaret från säker källa, skillnaden är nog hur man tar hand om ev problem mellan trillingarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.