Bild
Nästa artikel
Tesla Model 3 skulle bli en ”folk-elbil”, men prislappen på 549 900 kronor talar ett annat språk.
Tesla Model 3 skulle bli en ”folk-elbil”, men prislappen på 549 900 kronor talar ett annat språk.

AutoIndex: Lägre pris krävs för elbilsköp

AutoIndex

I Vi Bilägares stora konsumentundersökning AutoIndex har turen kommit till elbilen. Majoriteten av landets bilägare ser sig själva äga en elbil inom max fem år. Priset är fortfarande det största hindret på vägen.

Elbilens stora genombrott närmar sig med försiktiga steg sett ur konsumentens perspektiv. För biltillverkarna är det desto mer som ska förändras när tillverkningen nu ställer om totalt.

Mikael Wickelgren är fordonsforskare på Högskolan i Skövde och intygar att biltillverkarna står inför svåra men livsnödvändiga beslut.

– Inget företag vill kasta sina investerade pengar i sjön och som biltillverkare vill du vara säker på att få tillbaka de pengar du har satsat på förbränningsmotorn innan det vänder, säger han. 

För fordonstillverkarna finns det tunga ekonomiska incitament för att medvetet bromsa elbilens framfart. Enligt Mikael Wickelgren är det ingen tillfällighet att lanseringen av nya elbilar går försiktigt fram. Biltillverkarna ger sig själva extra tid för att kunna tjäna maximalt med pengar på den nya tekniken. 

– Fordonsindustrin har kompetensen men drar sig för att närma sig vändpunkten i för snabb takt. Den dagen då elbilen blir billigare än motsvarande bil med förbränningsmotor kommer efterfrågan att explodera. 

 

När landets bilägare får svara på frågor om ett möjligt elbilsköp blir det tydligt att intresset för fossilfria transporter är stort. Av de som kör en bil med förbränningsmotor i dag kan dryga femtio procent tänka sig en elbil inom en femårsperiod. Endast tio procent svarar att elbilen aldrig kommer att bli ett alternativ i framtiden. 

Trots det stora intresset för elbilen är priset det som hindrar ett köp i nutid. Priset är för högt och som god tvåa kommer elbilens begränsade räckvidd. Granskar vi prisfrågan närmare anser 36,5 procent av svenska biläga-re att elbilens pris bör vara på samma nivå som en fossildriven bil. Åtta procent anser att den ska vara billigare och 26 procent att den kan tillåtas få vara upp till 15 procent dyrare i inköp. 

Några som borde veta hur det är att äga en elbil är våra godisälskande grannar. Med kraftiga statliga subventioner blev Norge snabbt världens testplattform för elbilar – framför allt Tesla Model S och Nissan Leaf har sålts i mängder. 

Förvånande nog hamnar elbilen på sista plats när norrmännen får betygsätta AutoIndex fyra kärnområden: bilen, lojaliteten, försäljning samt service. I Norge är istället plug in-hybriden favorit följt av diesel- och bensinfordon. 

Mikkel Korntved är vd för konsult- och researchföretaget Loyalty Group som står bakom bearbetningen av materialet i AutoIndex.

– I Norge har elbilen sluppit både parkerings- och vägavgifter samt haft möjlighet att köra i bussfiler och ladda gratis. Förmåner som nu tas bort en efter en och skapar mycket missnöje, säger han.

Långa leveranstider är en annan faktor som drar ner norrmännens positiva bild av elbilsköpet.

– Leveranstiderna är ett bekymmer och i sammanhanget är det värt att beröra tiden som varje säljare lägger ner på kunden i bilhallen. I snitt lägger Tesla endast 15 minuter på varje såld Tesla Model 3 vilket är väldigt lite tid. En faktor som drar ner den totala kundnöjdheten rejält för bilmärket, konstaterar Mikkel Korntved.

En del av krånglet med att äga elbil. Att ordna praktisk förvaring av laddsladdar återstår för biltillverkarna.
En del av krånglet med att äga elbil. Att ordna praktisk förvaring av laddsladdar återstår för biltillverkarna.

I Sverige förväntar sig de flesta bilägare att familjens bil ska klara av allt och lite till. Med andra ord daglig pendling till arbetet plus några långresor per år. 

I AutoIndex svarar en tredjedel av dagens bilägare att de förväntar sig en räckvidd mellan 50 och 70 mil per laddning för att ett elbilsköp ska bli aktuellt. Tufft ställda krav men när det kommer till laddning kan 30 procent av svenska bilägare tänka sig att vänta upp till en halvtimme för att ladda motsvarande 20 mils körning. Både norska och danska bilförare ser tio minuter som maxgränsen för att ladda batteriet motsvarande sträcka. 

Näst efter bostaden är bilen det största köpbeslutet vi tar. Att många därmed avvaktar beslutet att köpa en elbil tycker inte Mikael Wickelgren är särskilt förvånande.

– Att förändra konsumentens köpmönster tar tid och för att inte skapa en massa osäkerhet kring elbilsköpet krävs det tydliga ekonomiska incitament. Som svensk skattelagstiftning ser ut i dag är det svårt att övertyga landets bilägare att välja fossilfritt, säger han.  

Ska elbilen slå igenom ordentligt i Sverige krävs en prislapp som matchar dagens fossildrivna fordon – annars lär elbilsboomen dröja.

– De närmaste åren kommer massor av nya batterielektriska folkbilar med förnuftiga prislappar. Då kommer elbilen att kunna börja konkurrera på allvar. 

Autoindex: Elbil

Vad är anledningen till att du inte äger en elbil?

  •  Priset är för högt: 73,2 %
  •  För kort räckvidd: 65,6 %
  •  Elbil är för krångligt: 40,6 %
  •  För få möjligheter att ladda: 27,6 %
  •  Laddningstiden är för lång: 24,8 %
  •  Mitt favoritmärke säljer inte elbilar: 24,4 %
  •  Utbudet av elbilar är inte tillräckligt: 13,1 %
  •  Leveranstiden är för lång: 10,0 %
  •  Ej möjligt att montera dragkrok: 1,8 %
  •  Sämre köregenskaper: 1,6 %
  •  Övrigt: 6,5 %

Elbilens stora genombrott närmar sig med försiktiga steg sett ur konsumentens perspektiv. För biltillverkarna är det desto mer som ska förändras när tillverkningen nu ställer om totalt.

Mikael Wickelgren är fordonsforskare på Högskolan i Skövde och intygar att biltillverkarna står inför svåra men livsnödvändiga beslut.

– Inget företag vill kasta sina investerade pengar i sjön och som biltillverkare vill du vara säker på att få tillbaka de pengar du har satsat på förbränningsmotorn innan det vänder, säger han. 

För fordonstillverkarna finns det tunga ekonomiska incitament för att medvetet bromsa elbilens framfart. Enligt Mikael Wicke

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-11-14 13:19

Elbilens pris är satt efter köparens pristolerans, inte efter utvecklings- och tillverkningskostnader. "Early adopters" får som vanligt betala mest. Elbilen är enklare i konstruktion än fossilbilen, varför dagens prisnivå på just elbilen är ett skämt. Det finns ingen anledning att betala 40 kkr för en bil som borde kosta 20 kkr.

#2
2019-11-14 15:34

Jag klipper in ett inlägg jag gjort tidigare
Varför är elbilar så dyra? Konstigt då en elbil verkar vara en till synes enkel konstruktion. Drivs av en elmotor som får energi från ett batteri.
Ta Kia Niro som exempel. Den finns i tre utföranden, hybrid, laddhybrid och elbil. Alltså samma bil med tre olika drivlinor. Hybriden kostar ca: 250.000 medan elbilen kostar ca: 450.000 och laddhybriden hamnar mittemellan. Man tycker ju att logiskt sett borde laddhybriden vara dyrast. Den har ju förutom eldrivlinan dessutom en drivlina med en förbränningsmotor med allt vad det innebär förutom själva motorn, bränsleinsprutning/tändningssystem, växellåda, avgassysten/rening, bensintank mm mm plus ett system för att få dessa drivlinor att samverka. Det innebär alltså att antingen kostar ett batteri som kan driva bilen 40 mil fruktansvärt superenormt mycket mera än ett batteri som bara kan driva bilen 4 mil. Eller blir vi alla som vanligt totallurade av bilindustrin?
Dessutom driver ju staten på genom att ge 60.000 av våra gemensamma pengar till de som köper en elbil vilket gör att biltillverkarna kan hålla priset uppe,

#3
2019-11-14 18:04

Mer än Dubbelt inköpspris.
Nej tack jag tror man avvaktar ett par år.

#4
2019-11-15 10:20

En anledning till att jag väntar med ev elbil är förmodad värdeminskning. Jag tror att nybilspriserna kommer att sjunka och utvecklingen av batterierna fortsätter. Om 5 år kanske prisskillnaden till en fosilbil inte är så stor och räckvidd och laddningstid bättre-andrahandsvärdet på en elbil köpt i dag blir lågt, tror det av den anledningen kan vara bättre att leasa en elbil i dag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.