Bild
Nästa artikel

Volkswagen Roomzz utmanar Tesla Model X

Nyheter

Om två år dyker det upp ytterligare alternativ för de med kriterierna elbil i 5-metersklassen med sju sittplatser.

Volkswagen har offentliggjort vad som kommer att bli sjätte bilen i deras eldrivna storsatsning som går under samlingsnamnet I.D. 
Roomzz, som just nu visas upp som koncept på bilsalongen i Shanghai, är en 4,9 meter lång suv med tre sätesrader. Den baseras på byggplattformen MEB och sätts i serieproduktion om två år.
 

Två elmotorer ger sammanlagt 306 hästkrafter, eller 225 kW. Normalt är bilen bakhjulsdriven, men om det behövs går den över till fyrhjulsdrift. Litiumjonbatteriet under golvet är på 82 kWh och ska kunna ge en räckvidd på 45 mil. Bilen är förberedd för snabbladdning på 150 kW och att fylla batteriet upp till 80 procent görs på en halvtimme. Det går också att ladda induktivt utan sladd.
 

Konceptet som just nu visas i Kina har förmågan att köra själv, utan ingrepp av mänsklig förare, motsvarande nivå 4 på den femgradiga skalan. 

Det är oklart om det kommer att hänga med in i produktion, men på bilderna ser man hur Roomzz öppnas med skjutdörrar. Potentiella konkurrenten Tesla Model X har som bekant bakdörrar av måsvingetyp. 

Roomzz syskon heter I.DI.D CrozzI.D BuzzI.D Vizzionoch I.D Buggy

Diskutera: Tror du att I.D Roomzz kan bli en utmanare till Tesla Model X?

Kommentarer

#1
2019-04-16 09:26

Kartan ritas om. De snabbfotade aktörerna kommer vinna nya marknadsandelar. De som står bredvid tappar. Om 10-15 år ser vi resultatet. Då tycks Volkswagen kunna kvarstå som en fortsatt global jätte - i alla fall om produkterna håller vad som utlovas..

Eller så har man panik just nu och pumpar ut modellerna på förhand för att överleva.....

MVH AL

#2
2019-04-16 10:24

Den är ganska snygg bakifrån och från sidan men fronten har dom misslyckats med, den ser bara konstig ut.

#3
2019-04-16 10:49

Är det Nintendo som skapat förarmiljön?

#4
2019-04-16 10:56

AL.

Klart man har panik när man målat in sig i ett hörn med fuskande dieselmotorer under lång tid, det luktar böter kring VW och tysk bilindustri framöver när man inte klarat att ställa om till hybrider i tid, då får man panik som man har nu mot elektrifiering, frågan är hur blir resultatet? Barnsjukdomar som kommer att sitta i under många år.....? Men än har vi inte sett några modeller på marknaden just, man bara lovar och lovar nya modeller varje vecka, man är desperat att hålla uppe intresset.

#5
2019-04-16 11:17

Varför ska man ha hybrider för? De drar ju mer än dieselbilarna. Se TVs Sverigetest. Pinsamt Toyota!
Co2 utsläppen ökar i Europa pga att bensin / hybrid bilarna ökar och dieseln minskar.
Bättre att satsa på elbilar.

#6
2019-04-16 11:25

Jag gillar verkligen dörrarna. Otroligt smidigt. Önskar att fler bilmodeller kunde erbjuda bekvämare insteg än det som finns idag. Och ser jag till utrymmet på många parkeringsplatser så vore dörruppslagsskadorna ett minne blott med denna konstruktion. Inredningen i övrigt ser ut som hämtad av en billighetskopia från Bladerunner. Så jag kommer inte köpa denna bil.

#7
2019-04-16 11:28

HT 19, vad är det för test? Länka gärna, för mig låter som du blandat ihop laddhybrider med elhybrider och det är ju inte det Toyota satsar på, förbrukningen i all ära, men viktigast är väl vad den har för utsläpp

#8
2019-04-16 12:19

@Kanske

Instämmer. Riktigt smidiga dörrar.

.

#9
2019-04-16 12:49

Shogun: Ja det kan ju vara en alternativ tolkning som jag tror du har en poäng i. Visst har den tyska bilindustrin bråttom nu - just eftersom man annars riskerar att tappa marknadsandelar i elracet till de producenter från Asien/Frankrike (Hyundai och Nissan/Renault) som har färdiga elbilar på plats och mängder av nya versioner på väg in på marknaden.

Det är nog därför som Volkswagen satsar sådana enorma resurser på sin elbilsutveckling just nu. Redan år 2023 säger man sig kunna tillhandahålla 33 modeller och det är nog ett måste om man skall kunna försvara sin position som en av världens största bilproducenter.

Det är nämligen elbilsmarknaden som växer - laddhybriderna (alltså icke att blanda ihop med en ordinär bensinvariant) väntas tappa i allt snabbare takt. Bara inom tio år väntar Volkswagen sig att sälja 22 miljoner elbilar - en marknad som man förstås inte vill släppa till någon annan. År 2024 är prognosen att det säljs fler rena elbilar än laddhybrider i världen. År 2030 finns i stort sett inga hybrider kvar alls - i alla fall om man få tro på prognosen.

Det är därför som det är så bråttom att vara med nu när tåget går. Att stå kvar på perrongen och vänta på nästa riskerar att bli orimligt dyrt.

MVH AL

#10
2019-04-16 17:23

Fånigt namn.

#11
2019-04-16 17:33

Det känns otroligt larvigt att visa upp den ena konceptbilen efter den andra. Samt skriva vilka prestanda den har. Innan den testats seriöst av nån utomstående. Vill jag köpa en bil så köper jag en där jag får ett leveransdatum inom rimlig tid. Och där produktion har pågått ett tag. Sen kan man fråga sig hur miljövänliga tvåtonsbilar är? Min första bil vägde ett ton och drog en halvliter milen. Antagligen inte så krocksäker men runt 1200 kilo borde vara en lämplig vikt för en bil för 5 personer.

#12
2019-04-16 18:51

8:e maj kan man boka en elbil i storlek som en Golf hos VW. De håller på att säkerställa leverans av batterier och börjar leverera framåt vintern.
I dagsläget är det bara Tesla som har tillgång till de batterier som behövs. Alla andra har problem.

Jag tror att VW har insett att de inte tjänar på att ha elbilar i hallarna som de inte kan skeppa till kund. När de väl startar produktionen får den inte ha hicka.

#14
2019-04-16 19:38

Som svar på frågan; Troligen, av de som gillar Volkswagen..

#15
2019-04-16 21:10

Jag gissar att denna blir för dyr för barnfamiljen som köper privat...

#16
2019-04-17 07:40

Ingen utmanare för Tesla.

#17
2019-04-17 12:11

Vart ska alla elbilar som nu lanseras få ström ifrån, då alla bilar tycks ska laddas med el i framtiden??? MP vill ju lägga ned alla kärnreaktorer som finns i Sverige och som står för över 40%. Hur många vindkraftverk ska Sverige ha för att ersätta kärnreaktorerna? Sen med tanke på det alltmer utbredda motståndet i Sverige mot fula miljöförstörande vindkraftstorn i metall och med orena betongfundament på 100-tals ton, sen all skog som ska skövlas för vägar och tornbygge. Sen alla miljoner fåglar som dödas + alla områden som medborgarna stängs ute från. Sen är livslängden på dem kanske 15-20 år och därefter ska de rivas och bortforslas och vem tar då ansvar för dem? Jag tror att den största utmanaren blir, hur ska vi få el till alla dessa elfordon om de laddar samtidigt en svinkall januaridag mitt i vintern och när det är vindstilla och all annan energikälla jobbar för högtryck till att värma hus och förse fabriker med el??? En stor gåta för de lärde.

#18
2019-04-17 20:38

Uppvärmningen en svinkall dag kan väl med lite innovationsförmåga göras med bensin o diesel till 30-40 % verkningsgrad, (ironi för den som inte förstod det). Jag är imponerad över hur mycket makt somliga tillskriver Miljöpartiet både lokalt och globalt. Det finns en energiuppgörelse som politiska partierna skrivit under som gäller för framtida elförsörjningen.

#19
2019-04-18 01:38

Man kan undra om alla elbilar (inkl. VW Roomzz) som sägs komma ut på marknaden de kommande åren, verkligen kommer. Jag är högst skeptisk.

#20
2019-04-19 09:36

Vi får väl hoppas att den är testad ordentligt så köparna ej får agera testpiloter; )

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.