Bild
Nästa artikel
Svulstiga linjer. Model X är fem cm längre och 23 cm högre än Model S. Markfrigången har ökat med fyra cm. Trots alla tekniska finesser är dragkroken är en viktig nyhet.

Provkörning: Tesla Model X (2016)

Provkörning

Familjedrömmar. Tesla Model X erbjuder sju sittplatser, två bagageutrymmen, elmotorer på 830 Nm, 2 300 kg i dragvikt och bilvärldens konstigaste bakdörrar. Vad mer behövs?

Länge har Model S varit den enda bilen i Teslas showroom. Nu kommer Model X och fördubblar utbudet. Rent tekniskt är de båda modellerna lika men Model X är en trendig crossover med högre kaross och mer markfrigång.
 
Model X adderar även mer familjefokus. Interiören i den nya suvmodellen är lika flexibel som i en minibuss. Fem säten är standard, fast Tesla tror att de flesta köpare kommer att välja en tredje stolsrad. Kunderna kan välja mellan sex- eller sjusitsigt utförande. 

Karossen på Model X är stor och svulstig. Över fem meter lång och två meter bred. Det sluttande bakpartiet bidrar till en ovanligt lågt luftmotståndskoefficient på 0,24 – i klass med de bästa el- och hybridbilarna.
 
Den stora snackisen är bakdörrarna. Som enda bil i världen har Model X måsvingedörrar för baksätespassagerarna, fast Tesla kallar dem för falkvingedörrar. De sägs ge bättre tillgång till baksätet och skonar ryggen för föräldrar som ska spännas fast trilskande barn i bilstolar.
 
Dörrarna kräver bara
en svängyta av 30 cm i sidled och sägs vara mer platsbesparande än konventionella skjutdörrar. Behövligt då den 2,07 meter breda bilen kräver stor markyta på parkeringsplatsen. Därtill är det lättare att stå lutad över baksätet då en del av taket försvinner med upp.
 
Istället behövs en hel del luft ovanför bilen. Sensorer ser till att öppna dörrarna lagom mycket när bilen står under ett tak. Men att montera en takbox är bara att glömma. Inte heller takräcke är möjligt.
 
Som kompensation går Model X att utrusta med dragkrok. För första gången kan man dra en släpvagn med eldrift och dragkapaciteten är hög – 2 250 kilo. Men tänk över fälgvalet om hög dragvikt är viktigt. Med 22-tumsfälgar sänks dragvikten till blott 1 580 kilo.
 
Inne i bilen är lastmöjligheterna goda. I utrymmet under huven fram ryms 187 liter. Bak sväljer Model X mellan 387–2 180 beroende stolskonfiguration. 
Extrasätena längst bak lämpar sig bäst för barn. Fullvuxna ungdomar har det trångt för knäna. I stolarna på andra sätesraden är det luftigt och gott om plats. De går även att justera individuellt från förarplatsen via den 17-tum stora pekskärmen.
 
Föraren kan även öppna samtliga dörrar på bilen. Genom en knapptryckning svängs passagerardörren upp i en inbjudande gest. Eller slår igen framför näsan på någon, om man är på det humöret.
 

Tidigare var det lyxlimporna från Tyskland som var vägvisare till vilka funktioner som kommer i din nästa bil. I dag är det Tesla som visar vägen.

I framsätet är det mesta sig likt från Model S. En välkommen nyhet är fler avläggningsfack samt mugghållare i mittkonsolen. Panoramavindrutan är bilvärldens största och sträcker sig långt upp på taket. När solen gassar tonas överdelen automatiskt. För lågt stående sol finns traditionella solskydd att fälla ut från A-stolparna.

Klimatanläggningen har en temperaturbegränsare som ser till det aldrig blir varmare än 40 grader i kupén, oavsett hur länge bilen står parkerad i solen. Klimatanläggningen kan också skapa ett övertryck i bilen för att hålla den omgivande luften borta från kupén när luftkvaliteten är dålig.
 
Tyvärr är komforten ett minus. Trots luftfjädring kliver Model X klumpigt över skarvar och ojämnheter. I högre hastigheter blir vägbullret påträngande.
 
Med tanke på den rejält tilltagna prislappen är kvalitetskänslan medioker. Medan en sjusitsig BMW X5 30d kostar från 630 200 kr, betingar den billigaste Model X – 75D – ett pris av 1 010 000 riksdaler.
 
Provbilen – en P90D – kostar från 1 398 950. Då får man ett stort batteri på 90 kWh som har knappt 47 mil i deklarerad räckvidd. Men den högre och tyngre Model X (2,5 ton!) verkar klart ”törstigare” än slanka Model S. Räkna med att drygt 30 mil är möjligt i verkliga förhållanden.
 
P90D har en elmotor fram på 263 hästar och en elmotor för bakaxeln på 510 hästar. Totalt kan batteriet kräma ut 471 hk och 839 Nm vid ett och samma tillfälle. Det gör att 0–100 km/tim är avklarat på 3,9 sekunder. Imponerande av en högbyggd crossover med plats för fem vuxna och två barn. 
 
Tidigare var det lyxlimporna från Tyskland som var vägvisare till vilka funktioner som kommer i din nästa bil. I dag är det Tesla som visar vägen.
 
Men inte i allt. Tesla kommer nog bli ensamma om falkvinge-dörrarna. Det känns som om Teslas försök att lösa ett problem som inte finns, istället har skapat nya.
En rymligare och familjevänligare Tesla kommer ändå att hitta sina köpare. Trots – snarare än tack vare – de ovanliga bakdörrarna.
 
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model X?

Tesla Model X P90D

Pris, från kr: 1 398 950.
Modell: 5–7-sitsig crossover.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 504/B 207/H 168.
Tjänstevikt, kg: 2 468.
Motor: Två elmotorer. Fram 263 hk. Bak 510 hk. Total maxeffekt 471 hk.  Max vridmoment 839 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Ingen växellåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 3,9 s.
Deklarerad förbrukning: 21,7 kWh/100 km.
Deklarerad Räckvidd: 467 km.
Konkurrenter: Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Tesla Model S, Volvo XC90.

Plus: Flexibel interiör, kör-egenskaper, eldrift.
Minus: Komfort, kvalitetskänsla, pris.

Vad nytt? Eldriven, sjusitsig suv.
För vem? Dig med eget företag. Förmånsvärdet är kraftigt rabatterat – från 7 000 kr/mån (brutto).

Kommentarer

#1
2016-11-26 10:09

"Tidigare var det lyxlimporna från Tyskland som var vägvisare till vilka funktioner som kommer i din nästa bil. I dag är det Tesla som visar vägen."

Jasså? Kan ni ge något exempel? Jag undrar också vad ni menar med att konventionella skjutdörrar kräver mer än 30 cm i sidled?

#2
2016-11-26 10:10

Skulle aldrig köpa denna p.g.a. bakdörrarna. det är helt enkelt för tokigt och drar ner elegansen på denna bilen.
På måsvingemercan är det en annan sak, där byggdes bilen runt konceptet. På Teslan har man byggt bilen först och sedan gjort allt för att få till måsvingedörrarna bak känns det som.

#3
2016-11-26 10:21

@Hackenbush, måsvingemercan är dessutom en låg sportbil. Där fyller dörrarna ett syfte då man kan kliva ner i bilen i stället för att hasa sig in från sidan. Dessutom kör man den inte på vintern (snö på taket) eller använder den som familjefraktare till fjällen med skidor och utrustning som kan behöva ligga i en takbox på taket.
Nej, Teslas falkvingedörrar är inget annat än en komplett hål-i-huvet-gimmick och jag är fruktansvärt less på alla korkade journalister som förförs av detta vansinne.

#4
2016-11-26 10:33

Helt rätt Swemba, på mercan behövdes verkligen måsvingarna för att kunna ta sig in i bilen

#5
2016-11-26 11:52

Jag tror att måsvingedörrarna har med familjekonceptet att göra. Om man ska hantera små barn så krävs utrymme. Kan givetvis ha fel men det blir ju en stark selling point i bilhallen.

#6
2016-11-26 11:55

@pinjong, ur den aspekten är väl skjutdörrar bättre på alla sätt?

#7
2016-11-26 12:18

Visst Swemba, jag är ingen expert på barnmixtrande. Men Teslas dörrar öppnar ju även takdelen så då slipper man kanske att slå i där?

#8
2016-11-26 12:22

@pinjong, ja det hade det funnits en poäng i om det var en lågbyggd bil det handlade om, men inte en SUV ...

#9
2016-11-26 12:25

Panoramavindruta som sträcker sig långt upp på taket....om man nu skulle råka ut för en viltolycka, t ex en fullvuxen älgtjur, hur stor chans har man att klara sig med livet i behåll?

(måsvingemercan hade väl också en rörram som var i vägen för vanliga dörrar, trösklarna är ju väldigt höga på den)

#10
2016-11-26 13:44

"Vad mer behövs?"
Allt som krävs för att göra den till en seriös bil för praktisk användning i verkligheten och inte ett cirkusnummer för clowner, elefanter och sjölejon.

#12
2016-11-26 14:15

Jag tycker faktiskt att det är dags att ompröva Tesla. För det första är prislapparna helt surrealistiska. För det andra är vikten ett skämt, och i det avseendet anser jag att man borde göra om skattesatsen och även ta hänsyn till vikten - alltså inte bara ta hänsyn till CO2. En sådan här bil borde betinga minst 10 000 i vägtrafikskatt, både sett till de CO2-utsläpp som ändå är fallet (globalt sett minst lika höga som de för rent fossildrivna bilar) samt till det oproportionerligt stora stora väg- och däckslitaget. För det tredje håller jag med om att räckvidden högst sannolikt inte blir längre än de 30 mil som nämns i artikeln - om ens det ... Här har vi att göra med likadana glädjesiffror angående förbrukningen som länge har rått för fossildrivna bilar. Sist men inte minst skulle jag vilja se en övergripande miljödeklaration för elbilar, då jag inte tror att de är så miljövänliga totalt sett som många verkar tro. Och som extra lök på laxen: Passformen är under all kritik.

#13
2016-11-26 15:50

Jag väntade bara på när det skulle inträffa, dvs USA trenden som råder där allt skall vara så stort. Som sagt, detta är en bil i en helt annan skala? Vikten är mer än dubbelt upp mot vad en helt vanlig bil som skall transportera max 5 personer och lite last. Vem behöver 7 platser i dagens samhälle där nästan inga barn längre föds? Denna SUV förbrukar massor med energi, visserligen släpper den inte ut avgaser direkt fast istället indirekt via kolkraft mm. Batterierna för att driva vidundret kostar nog också massor om man tittar på miljösidan. Varför behöver vi plötsligt så stora bilar? Jag gjorde en rolig upptäckt när Påven var nere i Skåne och masor av trafikköer uppstod i rusningstrafiken, 9 av 10 bilar sitter det en person och kör sin stora SUV/MPV eller någon form av Crossover typ XC60. En person som sitter i en 2 tons klump för att transportera sig till och från jobbet.

#14
2016-11-26 16:13

Förr i den gamla goda tiden, d.v.s. före mupparna, bestämde endast tjänstevikten vilken skatt som belastade fordonet.
Liten lätt bil ,låg skatt. Stor tung bil, hög skatt.
Då var det enkelt!

#15
2016-11-26 16:27

Sjukt bra bil som axar ifrån vilken Porsche som helst. Sjukt prisvärd dessutom.

#16
2016-11-26 17:02

Det är bara en hake, Hubba: En Porsche 911 går från 0 till 100 på tre sekunder - och neråt ... Även en Carrera nosar på fyra sekunder blankt. Så "vilken Porsche som helst" lär du allt få ompröva. Tung, klumpig, dålig passform, osäker räckvidd, högt "från-pris" ... Prisvärd? Nej!

#17
2016-11-26 20:01

Visa mig den Porsche som gör 0-100 på 4 sek och har plats för sju?

#18
2016-11-26 20:07

Är nu praktisk räckvidd ca 30 mil utan släp, med ett luftmotstånd på 0,24, kommer det inte att bli några långfärder med en kantig husvagn på 2,2ton bakefter!

#19
2016-11-26 20:36

Det sitter oftast ändå aldrig mer än en - högst två - personer i en bil i normalfallet, så varför släpa runt på tomma säten? Men vi kan flytta över jämförelsen till en vanlig Tesla. Resultatet blir det samma: Nästan "vilken Porsche som helst" lämnar Teslan bakom sig. Jag motsätter mig galenskapen att åka omkring i en bil med typ fem, sex tomma platser ... Det är ju faktiskt också så att bara fem säten är standard i Tesla Model X. En nog så viktig påminnelse!

#20
2016-11-26 20:49

Det börjar bli trångt på parkeringsplatserna, bilarna blir inte bara tyngre, utan bredare och och i vissa fall längre. Just bredden är problemet mest idag, denna bil skulle knappast kunnat ha vanliga dörrar. Bredden i sig är kanske inte så fel om bilen blir lite bredare, många bilar går i praktiken inte ens att åka 5 i pga trångt baksäte. Men "infrastrukturen" (läs P-platser) är inte anpassad till de nya större måtten, framförallt inte på bredden. Ni behöver inte bråka om vem som når 0-100 på 4 sek, viktigare är 100-0... stor massa, längre bromssträcka. Hur många gånger kan du accelerera hårt med en batteribil? Batteriet töms nog ganska snabbt, speciellt i en tung klump på över 2 ton.

Snälla, kan de inte tillverka en Skoda Octavia ren elbil? Maxvikt kanske 1650 kg eller nåt åt det hållet. Jag blir otroligt nöjd om den kan köras 50 mil (minst och inga bluff siffror). Då snackar vi! Och så priset då förstås, kanske max 250 tkr?

#21
2016-11-26 20:50

Sedan är det så, Hubba, att det var du som drog i med "vilken Porsche som helst". I och med det inbegrep du faktiskt "alla Porschar", oavsett modell, men du hade du inte tillräcklig koll! Och när jag gjorde detta klart för dig blev du överraskad och tvungen att försöka flytta fokus.

#22
2016-11-26 20:54

Jag håller med dig, Styggavargen, men den som sjösatte diskussionen om accelerationen var Hubba - dock utan att ha hela bilden klar för sig. Men även jag efterlyser elbilar för vanligt folk, med vettig räckvidd och till ett vettigt pris.

#25
2016-11-27 11:19

Denna SUV är nog mest inriktad på marknaden i USA, där är bilen inte jättestor och tung relativt bilar där. Men det är bara en tidsfråga innan medelvikten snart är 2 ton här i Sverige. Har för mig att medelvikten översteg 1500 kg bara häromåret, nog tack vare SUV och Volvo's XC modeller som drar upp vikten rejält. Rädslan är människans största fiende.

#27
2016-11-27 11:52

Vi skall ju ta efter USA i allt och nu står bilarna på tur. Precis som i USA så skall vi ha så stora bilar som möjligt här med. Alla skall köra runt ensamma i stora Suv:ar när de jobbpendlar.

#28
2016-11-28 09:27

Maken till ful bil får man leta efter. Den är inte snygg ur någon vinkel men tydligen status. Nä då är nog Opel ampers ett vääääldigt mycket bättre köp.
En tredjedel av priset, rymlig för sin storlek, bra räckvidd och fullt tillräckligt accelerationssnabb. Vem behöver komma upp i 100 på fyra sekunder om man inte tävlar i dragracing?

#29
2016-11-28 09:54

Med Model X vill Tesla visa att elbilar inte behöver vara tråkiga kompromisser. Här får du plats för sju med bra komfort, någorlunda räckvidd och rejäl prestanda. Om än något dyr. Men detta är vad marknaden vill ha, i alla fall USA, annars hade Tesla aldrig tagit fram Model X.
Å andra sidan hade Tesla kunnat gå åt helt andra hållet och byggt en betydligt mindre och lättare bil med plats för bara två personer (som mer än väl räcker för de 1,3 personer som i snitt färdas/bil). En mindre bil som dels tar upp mindre utrymme och som förbrukar betydligt mindre energi. Och på så sätt verkligen visat att de menar allvar med bilens påverkan på miljön/trängsel. Sådana försök har dock gjorts av andra men där vi ser att efterfrågan är snudd på noll. Anledningen är att bilen är fortfarande någon form av statussymbol och där stort/dyrt = bättre. Vilket så klart Tesla utnyttjar och tjänar stora pengar på med Model X. Så innan marknaden släpper bilen som statusobjekt och är mogen för mindre bilar lär denna kapprustning pågå, även inom elbilsmarknaden.

#30
2016-11-28 12:22

Dubbelpost

#31
2016-11-28 12:53

Vill bara påpeka att det i Oslo kryllar av mindre elbilar allt i från den omåttligt populära e-Golf till små tvåsitsiga Buddy. Nissan, Peugeot, Kia, Renault har alla modeller som används flitigt som pendlarbilar
Är väl egentligen bara det att Tesla var först med stora effektstinna statuselbilar
Nya Opel Ampera har redan blivit en succé i Norge med flera tusen förhandsbeställningar innan lansering. Detta tack vare en praktisk räckvidd på ca 40 mil.
Så nog finns ett sug efter annat än stora tunga statusbilar, handlar mer om räckviddsbegränsningar på många modeller som vägt tungt för att välja en Tesla.
Förutom dom som köpt den pga att du får en sportbil för halva priset (i Norge) jämfört med likvärdig bensinbil.

#32
2016-11-28 17:17

Intressant att denna Tesla jämförs med Porche 911 turbo och X5, det är ju bilar som inte är alternativ till Teslan.
Försök köra 30 mil på el med en X5, försök köra 7 personer i en Porsche turbo.

Jag tror inte att någon köper en X5 för att köra från 911:or på banan heller...

#33
2016-11-28 19:36

Fruktansvärd ful bil, påfundet med bakdörrar som öppnar som vingar kan inte vara annat än ett skämt.Vilken Svensson köper en bil för 1,3 miljoner kronor. Däremot skall det bli intressant att se om Tesla kan få ut sin normala bil, som det har blivit väldigt tyst om. Får se om de kan hålla vad de har lovat.

#34
2016-11-28 19:46

"Platt och rymligt med fälld sista sätesrad. Men var är lastskyddet? I sexsitsigt utförande är det inget som stoppar lasten vid en plötslig inbromsning!" Citat från en av bilderna. "Tänkte inte på det." Sjukt dåligt.

F.ö. är bakdörrarna en "fantastisk konstruktion" - och då inte i positiv bemärkelse.

Bilen som sådan är ju riktigt intressant - varför sabba den med idiotiska dörrar och mysko säkerhet. Gör om och gör rätt.

#35
2016-11-28 19:48

Det här om 0-100 på under 4 sek. Billigaste är att köpa en beg sporthoj för billig peng, går lätt under 4 sek. Plus att man åker själv och slipper höra tjat och gnäll från medpassagerare om vilken väg som är mest "rätt"...

#36
2016-11-28 21:33

Den är faktiskt stor och den är rymlig, så behovet av en takbox minskar.
Att kunna gå in i halva bilen nästan upprätt är en fördel på flera sätt.
Men omfördelarna uppväger nackdelarna kan diskuteras. Och görs också.

Lyxen med denna bli ligger inte i det taktila - tjusiga material och smekvänliga ytor - utan i att ha en komfortabel bil med supersportbilsprestanda, ytterligt låg bränsleförbrukning och en del elektroniska finesser (men sakna andra).

Visst kan man hänga upp sig på den höga vikten, men i det här fallet är den befogad. Det är tack vare de tunga batterierna som den blir så bränslesnål som den är.

Skulle jag vinna storvinsten, vore detta ett alternativ att fundera på.

#37
2016-11-29 09:28

Jag efterlyser en debatt ang dessa elbilar. Alla pratar om deras förträfflighet men var finns sakligheten i denna debatt. Idag har vi ca 8 kr litern i skatt per liter bensin, ingen skatt har redovisats när det gäller elbilarna. Vikten på elbilarna kommer att vara avsevärt högre vilket innebär högre vägslitage. Listan kan göras mycket lång, men varför finns ingen debatt om tex den miljöpåverkan elbilarna har när det gäller brytningen av alla de metaller som behövs för litiumbaterierna. Hur kommer jobben att
påverkas inom bilindustrin ?

#38
2016-11-29 10:17

Det är även skatt på el, dessutom moms på skatten. En anledning till att det blir mindre skatt med el-drift är att verkningsgraden är nästan fyra gånger högre än på motsvarande fossildriven.
Dock förstår jag inte vitsen med dessa jättestora energislukande bilar. Det låter idag nästan som det gjorde på 50-60 talet då antalet bilar ökade markant. Olja fanns hur mycket som helst, vilken förbrukning bilarna hade var av marginell betydelse. Stora amerikanare var inne. El-energi är också en framställd produkt, så varför återupprepa historien med energislukande fordon. Varför köra omkring i fordon som förbrukar 2-3 kwh/mil istället för mindre som bara förbrukar hälften?
Nu när det gäller el-bilar, så är detta nästan som bortblåst. Varför? En orsak, tror jag, är att fossilt och el jämförs med varandra. Då en el-bil har c:a fyra gånger högre verkningsgrad än en fossilbil, anses nästan en större elförbrukning som försumbar. Men se historien bakåt med bensinslukande bilar. Varför göra om samma misstag? Nej, normalstora funktionella bilar med energisnåla motorer.

#39
2016-11-29 13:07

Verkningsgraden kan inte bara mätas i själva drivlinan

#40
2016-11-29 14:29

LennartJ: det är ju faktiskt samma med alla som kör dieselbilar men inte utnyttjar bränslesnålheten, utan istället kör som biltjuvar.
Jag roade mig att kolla vilka bilar som körde om mig på 100, 110 och 120-väg, och det är nästan uteslutande större bilar med dieslar, ofta med firmanamn på.
Hade de kört normal hastighet kunde de likaväl kört bensinare.

#41
2016-12-23 12:22

I en del teknik ligger Tesla efter Asiatiska elbilar då Teslas bilar värms med bara elvärme likt en hårtork och till en liten del från förluster från batteri och motorstyrning. Asiatiska elbilar använder luftvärmepump liknande vi har till våra hus som ger mycket högre verkningsgrad än Teslas värmesystem vilket är viktigt med den begränsade energin som batteriet bär med sig.
Här är en elbil som är långt energisnålare än Teslas olika bilar.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=6951

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.