Bild
Nästa artikel

14 000 laddplatser i Sverige år 2020

Nyheter

EU vill skynda på byggandet av tankstationer för rena drivmedel i medlemsländerna. Men de ser inte helheten, anser Gröna bilister.

EU-kommissionen hävdar att tidigare incitament varit otillräckliga och presenterar därför flera åtgärder för att säkerställa att det ska finnas tillräckligt med tankstationer för alternativa drivmedel i alla delar av Europa.

Enligt EU bromsar tre hinder upp utvecklingen när det gäller rena drivmedel – höga priser på fordonen som kan köras på dessa bränslen, negativ inställning hos konsumenterna samt bristen på tankstationer. Genom att införa ett minimimål för medlemstaterna vad gäller antalet tankstationer för drivmedel som el, vätgas och naturgas hoppas EU att fordonspriserna också ska gå ner och att fler ska bli intresserade av att köpa bilarna.

Viktigt är också att det finns en gemensam EU-standard på utrustningen som ska byggas så att inget skiljer mellan länderna, då det bidrar till osäkerhet som förhindrar spridningen av drivmedlen.

När det gäller elektricitet vill EU införa ett krav på minsta antal laddplatser som måste finnas i ett land år 2020. För Sveriges del innebär det 14 000 laddplatser. I Tyskland, som är det ledande landet när det gäller elen som drivmedel, vill man se 150 000 laddplatser 2020. Ett standardiserat så kallat typ 2-uttag måste också gälla i hela Europa.

För vätgas måste det finnas gemensamma standarder för vissa komponenter, så som slangar.


Fler stationer måste byggas för flytande naturgas, som används i lastbilar. I dag finns bara 38 stationer i hela EU och förslaget innebär att det år 2020 ska finnas stationer var 400:e kilometer längs de större vägarna.

Vad gäller komprimerad naturgas som används i bilar vill EU satsa stort. Antalet bilar som körs på bränslet ska öka tiofalt till 2020 och stationer med gemensamma standarder ska finnas var 150:e kilometer.

Enligt EU kan medlemsstaterna genomföra förändringarna utan att nödvändigtvis använda offentliga medel, om man ändrar lagstiftningen för att främja den privata sektorns investeringar.

Organisationen Gröna Bilister ser positivt på att EU tar initiativ och stöttar flera olika miljövänliga bränslen, men anser att det är en miss att samtidigt inte öka kraven på de fossila bränslena. 94 procent av Europeiska transporter är i dag fossila.

- EU tar ett litet steg framåt, men saknar helheten. De gynnar vad de kallar biodrivmedel, men inkluderar fossil naturgas, de talar ofta om att minska transporternas klimatpåverkan, men straffar biodrivmedlen med ensidiga krav. Vi väntar otåligt på att få se hela pusslet – och det ska vara ett enda pussel, säger Jacob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister.

Diskutera: Vad tycker du om EU:s förslag?

Kommentarer

#1
2013-01-25 13:01

"ser inte helheten"?
Detta är klart ett steg i rätt riktning men allt kan ju inte förändras som genom ett trollslag, detta fattar inte "gröna bilister" Det är ju svårt att motivera ökade krav på fossila bränslen om det inte finns utbyggda alternativ.
Man kan ju inte ta död på bilismen med fossila bränslen eller ställa högre krav förrän det finns tillräckligt med laddstationer för att tillgodose de behov som kan tänkas komma när bilköparna köper alltmer hybrider eller el-bilar.
Gröna Bilister skulle kanske byta namn till "Ta död på bilismen"

OT.
Nu är det strax helg igen, kommer det en ny artikel om dubbdäck då? :D

#2
2013-01-25 14:02

Helt otroligt att denna lilla talibangrupp som Gröna Bilister kan ha ett så stort inflytande på debatten. Är de fler än 10 medlemmar?

#3
2013-01-25 14:18

En intressant artikel i DN om det smutsiga spel talibangruppen Gröna Bilister ägnar sig åt. Sjukt är bara förnamnet och extra förbannad blir jag när ViB publicerar artiklar där gröna Bilister får rapa ur sig sin propaganda. Har ViB bedrivit någon form av journalistik när denna artikel skrevs?

http://www.dn.se/debatt/medier-later-sig-luras-av-grona-bilisters-kampanjer

#4
2013-01-25 14:22

En titt på gröna Bilisters hemsida visar att de i dag skickat ut ett pressmeddelande som till stora delar plankats rakt av av ViB. Så nu vet vi hur journalistiken ser ut, Gröna Bilster skickar artiklar till Alexander öbom som publicerar dom för glatta livet.

Länk till pressmeddelandet här.

http://www.gronabilister.se/arkiv/pressmeddelanden/25-1-grona-bilister-bra-eu-det-blir-ingen-biodrivmedelsboom-utan-tankstallen

#5
2013-01-25 14:25

Allt sånt här skit är ett fruktansvärt resursslöseri i ett glesbefolkat land som sverige!

#6
2013-01-25 16:04

Problemet vid många teknikskiften är att komma fram till det system som slutligen blir standard. Att ersätta bensin och diesel med alternativa drivmedel är dyrt. Förutom att det nya drivmedelt skall produceras i enorma kvantiteter skall det distribueras från hundratusentals tankställen till nya bilar som ännu inte är färdigutvecklade. Att göra samma sak för tre-fyra olika alternativa drivmedel samtidigt blir ännu mycket dyrare. Det enda förnuftiga är att ligga lågt till dess utvecklingen har visat vilket av el, vätgas, naturgas eller biogas som blir det slutliga valet.

#7
2013-01-25 16:31

Rustan Werling: Den här artikeln är skriven utifrån EU-kommissionens pressmeddelande, inte Gröna Bilisters. Det är endast i det sista stycket som denna organisation kommer in och det betyder inte att du eller någon annan måste samtycka med dem.
Hackenbush: Ingen fler artikel om dubbdäck nu. Men vem vet vad som händer nästa vecka.

Trevlig helg på er.
/Alexander Öbom, Vi Bilägare

#8
2013-01-25 16:47

Sverige har större behov av laddstationer för mobilen ;)

#9
2013-01-25 17:35

Trevlig helg på dig med Alexander.

#10
2013-01-25 18:03

Vill gärna ha en artikel om friktionsdäck och sandspader som omväxling samt en notis om vad "Die Grünen Autofahrer" har för synpunkt på OKQ8´s inblandning av "majsbrännvin" i soppan ur miljöskäl? Eller är det för laddat?

#11
2013-01-25 18:53

Intressant, så Alexander Öbom menar att han tagit del av EU:s pressmeddelande och sedan ägnat aig åt journalistik och kontaktat Gröna Bilister för en kommentar? Och av en ren slump blev denna kommentar identisk med Gröna Bilisters pressmeddelande.

Det är just den här slappa journalistiken som är så farlig, visserligen behöver jag inte hålla med Gröna Bilister men ViB har just gjort sig till ett språkrör för en lobby organisation.

Exakt detta belyses i min första länk.

#12
2013-01-25 18:59

Jag noterar också att varken Teknikens Värld eller AMS lät sig manipuleras av Gröna Bilister.

#13
2013-01-25 19:09

Ja vi måste ställa om , bra om så många som möjligt trycker på. Största problemet är väl bilfabrikanternas priser på alternativen.

#14
2013-01-25 19:17

Förmynderi och Storebrorsfasoner.

Elbilar innebär långt ifrån fossilfri "drift" eller 100% koldioxidminskning.
Elförbrukningens "skada" varierar med hur den är producerad.
Tillverkning av elbilar inkl. batterier är lång ifrån miljövänlig.

Det sannolikt minst dåliga idag är fordonsgas, som enligt Energi-myndigheten reducerar koldioxidbelastningen med 71%.

Tyvärr kan man inte använda ren fordonsgas till dieselmotorer - man måste ha "tändvätska"= c:a 50% diesel. Då blir reduktionen av koldioxid c:a 36%.

Jag kan acceptera att EU spenderar en del av mina pengar på stöd till miljövänliga fordon - men inte att betala för påtvingade styrmedel.

#15
2013-01-25 21:54

Finns det en förening "svarta bilister" ?
.
Är det inte dax att göra motvärn?

#16
2013-01-25 22:29

Nej Jes, inte svarta bilister utan "Arga bilister"

#17
2013-01-25 22:53

Var håller de gröna bilisterna till om vintern? Jag har inte sett några! Är det rimfrost på dom?
Visst finns föreningen "svarta bilister"! Deras medlemmar är de som kör utan körkort och oförsäkrade eller med stulen bil och har "bästa däcken fram".

#18
2013-01-26 11:22

"Visst finns föreningen "svarta bilister"! Deras medlemmar är de som kör utan körkort och oförsäkrade eller med stulen bil och har "bästa däcken fram".

:D sant....sant

#19
2013-01-26 15:26

Blir det samma pris på grön-el som på vanlig måntro?
Grön diesel är i varje fall billigare än både gul och vit ;o)

#20
2013-01-27 05:49

Mycket bra att ambitoionsnivån höjs när det gäller flytande naturgas, som är en bra ersättare för diesel för tunga fordon. Dessutom möjliggör detta en successiv övergång till biogas. Både natur- och biogas ger väsentligt lägre utsläpp av hälsofarliga ämnen (partiklar, kväveoxider etc.) och biogas är dessutom koldioxidneutralt.

#21
2013-01-27 09:08

Per_K

Ottomotorer kan gå på ren fordonsgas=biogas+naturgas

Dieselmotorer kräver 30-100% andel diesel, som "tändvätska".
Blandningen kallas metandiesel.
!00% diesel på tomgång och runt max. varvtal.
Som medel c:a 50% diesel.

Enligt Energimyndigheten ger fordonsgas c:a 71% reduktion av koldioxid.
Det innebär att metandiesel ger c:a 36% reduktion av koldioxid.

Scania säljer stadsbussar och lastbilar som går på biodiesel (FAME/RME), som ger 38% reduktion av koldioxid.

#22
2013-01-27 10:39

jes, grön el blir lite dyrare. Du måste betala för färgen!

#23
2013-01-28 09:47

Hur ser man vilken färg Elen har?

#24
Leif Larsson
2013-01-28 09:50

Det ser du på elräkningen, Hackenbush

#25
2013-01-28 09:51

Men elräkningen är väl inte strömförande?

#26
Leif Larsson
2013-01-28 09:53

Nä, men du önskar den vore det när du får den.

#27
Leif Larsson
2013-01-28 10:07

Nu har du att göra, Hackenbush, ett nick, bkjz123 , spammar för fullt i de olika trådarna nu.

#28
2013-01-28 10:26

Jag såg det Leif och jag raderade flera spaminlägg så fort han lagt in dem. :-)

#29
Leif Larsson
2013-01-28 10:45

Tack för det. Jag blir så djävla förbannad på allt spam som dyker upp med jämna mellanrum

#30
2013-01-28 11:25

Bra fråga Hackenbush, om det inte är på ljusskenet så vet inte jag. Hade förresten vatten i en gammal glödlampa i garaget. Kan det bero på att jag fått vattenkraftsel eller var det Vattenfall-el?

#31
2013-01-28 12:24

SE-S det var nog Vatten(f)el du hade där.

#32
2013-01-28 15:15

Tycker det är bra med en massa laddstolpar! då kan man ju använda motor&kupevärmaren när man är parkerad gratis!

Samtliga Mcdonalds har ju idag en sådan stolpe! Själv kör jag bensinbil, och använder den platsen till att koppla in motor och kupevärmaren!

#33
2013-01-28 18:36

Tack Hacken, så var det nog- - - ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.