Bild
Nästa artikel

EU vill att mopeder ska besiktigas

Nyheter

Besiktiga mopeder på samma sätt som personbilar, föreslår EU-kommissionen. Sverige säger dock nej till förslaget.

I syfte att öka trafiksäkerheten vill EU-kommissionen i Bryssel införa obligatoriska kontrollbesiktningar av mopeder som är byggda för hastigheter över 25 km/tim.

Om förslaget blir verklighet skulle ägarna till de drygt 270 000 mopeder som är registrerade i Sverige vara tvungna att regelbundet besöka en besiktningsstation.
 
Sverige är dock kritiskt till förslaget. Enligt riksdagens trafikutskott är vinsten när det gäller trafiksäkerhet inte tillräckligt stor i proportion till vad förändringen kostar.
 
Diskutera: Borde mopeder besiktigas på samma sätt som bilar?

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2012-11-08 14:47

Jag har sett en dödsolycka med moped inblandad. Fick höra att bromsarna tog inte på moppen. Föraren på mopeden, en ung kvinna på ca 15 år dog, blev mosad av en lastbil. Skulle olyckan förhindrats med besiktningskrav av mopeder. Jag vet inte. Förmodar att det gjorts en grundlig undersökning inför Sveriges nej. Där relaterade olycker reds ut om det beror på "dåliga" mopeder eller någon annan orsak. Jag har den åsikten om det kan rädda liv så inför gärna en besiktning av mopeder.

#2
2012-11-08 15:32

Visst händer det att det är tekniska orsaker bakom olyckorna, men det lär vara ganska sällan. Undantaget är förstås ostrypta/trimmade moppar, men de lär ju bara vara strypta den dagen de visas upp, sen är allt som vanligt igen....
Dessutom är det fortfarande föraren som har ansvaret, både för hur denne kör och att mopeden är trafikduglig.

Läcker "blöjpil" på bilden förresten! Lite kul med sportig moppe och remdrift. Vill minnas att de sålde rätt dåligt, kanske ingen högoddsare direkt...

#3
2012-11-08 15:50

Det är inte ovanligt att EU mopeder kan köras i 60km/h och 25 mopeder går i 35km/h. Ädre 30 mopeder i bra skick pinnar säkert på i 40km/h. Om mopedens maxhastighet har någon påverkan på trafiksäkerheten, borde kanske alla mopeder få nummerskylt och obligatorisk besikning, fast det blir nog inte så stor effekt, då de snabba mopederna säkert skulle justeras innan besiktningen och en hög hastighet är en förutsättning för att folk i glesbyggd över huvud taget skulle hinna till närmaste mopedbesiktning innan säsongen är över. Många mopeder körs inte så många mil per år och den trafikvana den unga föraren får är säkert bra den dag han/hon tar körkort för bil.

#4
mcregor
2012-11-08 18:41

Känns som nummerskyltar borde vara mera prioriterat så att det inte är så lätt att vara anonym med moppar. Visst lär man ta en och annan trafikfarlig moppe med besiktningstvång men hur mycket strul skapar det inte för t ex en ägare mitt inne i Jämtland som måste besikta sin moppe regelbundet - och närmaste besiktning kanske ligger 10 mil bort...

#5
2012-11-08 19:56

Det är bättre att öka polisens kunskaper och kontroller av mopedisterna ute
i trafiken. Precis som flera skriver skulle mopparna vara lagliga och trafiksäkra endast på dagen för en besiktning. Mera kontroller med höga böter till de som inte är laglydiga som avskräcker och finansierar polisens kontoller.

#6
2012-11-09 07:25

Polisen gör razzior vid skolorna i samband med skolstarten och skolavslutningen. De flesta vet om det och kör lagligt de dagarna. Det skulle troligen bli likadant vid besikningen.
Dessutom känns det lite onödigt att besikta min Husqvarna Novolette -56:a som går sisådär 10 mil per år. Det skulle öka min körsträcka med 50%.

#7
2012-11-09 10:42

Finns få mopeder i Sverige jämfört med södra europa, kan hålla med om att det vore enklare att plocka de uppenbart olämpliga/olagliga mopeder från vägen när de framförs.

#8
056
2012-11-09 18:53

Vi går ur... Då kan vi ha snuset i fred?

#9
2012-11-10 06:38

Eftersom nu Bilprovningen avreglerats och man försöker sälja ut verksamheten, så borde det väl inte vara något hinder att t.ex. ackreditera någon verkstad att ta hand om moppekontrollen på orter där det är långt till besiktningen. Allt för säkerheten.

#10
2012-11-11 23:04

Det borde väl räcka med att kolla att moppen inte är trimmad och att bromsarna funkar tillfredsställande?

#11
2012-11-13 11:20

Nja att besiktiga mopeder är väl kanske inte helt nödvändigt men att ha dem registrerade och ge dem nummerskyltar kunde vara en god hjälp för polis när de behöver kolla upp "mopedbusar"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.