Nästa artikel
Miljöförslag hot mot motorhobbyn
Nyheter

Miljöförslag hot mot motorhobbyn

Publicerad 14 september 2012 (uppdaterad 17 september 2012)
Peter Wallenberg Jr. anser att Naturvårdsverkets förslag om uttjänta bilar utgör ett hot mot motorhobbyn, svensk industrihistoria och samhällsnytta.

Peter Wallenberg Jr. som är racerförare, företagsledare och ordförande i Kungliga Automobil Klubben KAK skriver på Expressens debattsida att Naturvårdsverkets redovisning ”Uttjänta bilar och miljön” från 2011 är ett slag mot Motorhobbyn.

Bland förslagen, som går ut på att få bort svarta bilskrotar samt parkeringsmålvakter, ingår en begränsning på hur många bilar en person får äga, hur länge en bil får vara avställd samt krav på godkänd besiktning för att tillåta export.

Men för att renovera en bil krävs det att man får samla på sig många bilar för att plocka delar. Motorhobbyn utgör även grunden för en hel bransch med tidningar, utställningar och verkstäder samt motorsport samtidigt som det ökar intresset för- och kunnandet inom bilindustrin, skriver han.

Ett undantag för bilar som är äldre än 30 år (veteranbilar) räcker inte heller, menar Wallenberg, som anser att varje bil – även de som i dag är yngre än 30 år – är potentiella samlarbilar och därför måste få sparas. Utredningen ligger just nu hos Miljödepartementet och KAK har lämnat in en skrivelse för att avvisa de förslag som begränsar motorhobbyn.

Diskutera: Vad tycker du om dessa åsikter?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-14 15:38
Förstikön (ej verifierad)

Vad annat är att vänta i mellanmjölkens land?

#2 • Uppdaterat: 2012-09-14 15:54
Leif Larsson (ej verifierad)

Ytterligare ett sätt för staten att tjäna pengar. "Ställer" man inte av en bil, så får man skatta för den. Gömma sig bakom , att bli av med skrotbilar, är bara ett svepskäl. Det kan de bli ändå.

#3 • Uppdaterat: 2012-09-15 06:36
John2008

Peter verkar glömma att det finns mängder med gamla vrak ståendes, vars bästa öde faktiskt vore att omgående få komma till en auktoriserad bilskrot!

#4 • Uppdaterat: 2012-09-15 11:29
Hackenbush

Det är ofta så i Sverige att om myndigheter vill sätta åt brottslig verksamhet så är nästan alltid hobbyentusiaster och andra som får sitta emellan.
Kan man inte stoppa svartskrotar och pakeringsmålvakter på annat sätt?

#5 • Uppdaterat: 2012-09-17 09:52
LC4ever

Nu förstår jag inte problemet.
Om man skall renovera EN bil krävs väl bara att EN bil är registrerad.
Resten som man tar delar från kan väl vara skrotade?
Om man nu har en bilsamling på 100 bilar, kan man inte då registrera detta som ett museum?
Men att en privatperson har 100 oskattade, obesiktade gamla bilar kan väl knappast anses som normalt?

#6 • Uppdaterat: 2012-09-17 15:17
1storstark

Naturvårdsverket verkar bestå av en samling muppar som helst av allt vill få bort allt med motor, även om det är veteranfordon som bara går några mil om året. Kompostera Naturvårdsverket i stället.

#7 • Uppdaterat: 2012-09-18 08:38
Freddedw

men fatta! Det handlar inte om de som har flera hundra bilar. Utan om alla andra som dras med i samma kam. utan om alla som kanske har en speciell bil eller modell som det är svårt att hitta delar till eller information om. Om man då har plats och får tag på en eller några till så är man ju självförsörjande på delar och info om man då kommer få böret eller ha något helt tandlöst som att man måste besiktiga den för att få ställa av den är ju helt idiotiskt. Det är ju ganska lätt att lösa egentligen, skicka in ett foto på bilen med något sett att kunna se dagens datum och spara i en databas, då vet man dels att den finns överhuvud taget, och att bilen finns i sverige. om den är så gammal att den inte har nummerplåtar fora chnummer plåten eller något likande. vi vanliga bil nördar ska inte behöva drabbas pga bil målvakter och dyligt.

#8 • Uppdaterat: 2012-09-18 17:04
FZR600R

Ingen har försvarat att bilar skall överges vind för våg. Däremot är det ett dåligt förslag för att Naturvårdsverket inte gör skillnad på en bil som övergivits på en skogsväg och någons Pontiac som håller på att renoveras hemma i garaget.

Nu är det inte bara de som äger klassiska bilar som drabbas men det skall nämnas att rapporten bygger på EU:s ELV direktiv där i artikel 10. Man kan läsa att klassiska och samlar fordon skall undantas. Detta har Naturvårdsverket "glömt" trots att delar har kopierats rakt av.

Tjänstemännen på Naturvårdsverket har sedan gått ut och sagt att de inte alls ämnar försvåra för motorhobbyn MEN, rapporten ligger nu på miljödepartementets bord, alltså är Naturvårdsverkets avbön av noll och intet värde, i synnerhet som man vägrar kontakta Miljödepartementet och framföra klargörandet som man har på sin egen hemsida. Skandal helt enkelt.

#9 • Uppdaterat: 2012-09-22 12:54
xuexue (ej verifierad)

An inconsistent performer for England in the past, he has clearly benefited from
Coach Outlet Online

spells in the Indian Premier League and Aussie Big Bash and come back with a game based around clean, straight hitting.
Coach Factory Online

The Sussex all-rounder smashed six sixes and eight fours in 55 balls as he amassed his highest score in 79 limited-overs matches for England,
Coach Outlet Online

missing out on a century by one run when he could only collect two from the last ball of the innings.
Coach Factory Online

Wright entered the fray with England in a pickle after Craig Kieswetter played on from the last
Coach Outlet Store

ball of a maiden first over from Shapoor Zadran. He began slowly, but his innings took off in the fifth over as he
Gucci Belts

drilled Shapoor for a straight four and a six after Hales had got England going with consecutive boundaries. "The tournament is going OK, but what we need is
Louis Vuitton Belts

a really cracking game where no-one knows the result with four balls to go. Not many of the big teams have played each other yet. What may hearten
Louis Vuitton Belts

England is not the 196 runs, but those two brilliant pieces of fielding by Buttler and Bairstow. Those were the two pieces of cricket where you'd think 'not many
Coach Factory Outlet

other teams could have done that'" The duo added 69 for the second wicket before Hales was run out backing up when bowler Karim Sadiq diverted Wright's
Coach Factory Outlet Online

drive onto the non-striker's stumps. Morgan kept up the momentum with a
Coach Bags Outlet

breezy 27 and Buttler bashed 15 off seven balls before he was trapped lbw by Izatullah Dawlatzai.
Coach Factory Outlet Online

Bairstow bludgeoned his first ball into the stands and Wright
Coach Outlet Store

smashed poor Izatullah for three sixes in a row to surge into
Louis Vuitton Bags

the nineties. Bairstow was out for 12 in the last over, leaving Wright to
Coach Outlet

face the last ball on 97. A low full toss was heaved away to leg but when the wide long-on
Coach Outlet Online

fielder did his job Wright had to settle for two, and 99 not out.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.