Bild
Nästa artikel

EU skruvar upp kraven för nya bilar

Nyheter

Övervakning av däcktryck, växlingsindikator och en hel del annat blir obligatoriskt för alla nya bilar som säljs inom EU från 2014.

EU-kommissionen har beslutat att skärpa kraven för nya bilar. Den 1 november 2012 infördes nya regler som tvingar tillverkarna att utrusta nya bilar med följande:

* System som övervakar däckens tryck och på så sätt bidrar till lägre bränsleförbrukning och kortare bromssträckor.

* En indikator som talar om för föraren när det är dags att växla.

* Minst två Isofix-fästen för barnstolar i baksätet.

* Dekal som varnar för placering av bakåtvänd barnstol på säte med aktiv krockkudde.

* Bältespåminnare för förarstolen.

Dessutom höjer EU säkerhetskraven för att minska risken för elektriska stötar från elbilars kaross och motorrum och ställer strängare krav på baksätets hållbarhet för att minska risken att skadas av föremål i bagageutrymmet vid en krock.

Alla nya bilar som säljs inom EU från och med 2014 omfattas. Reglerna gäller också alla nya bilar som genomgår typgodkännande efter den 1 november 2012.

Diskutera: Vad tycker du om de nya kraven?

Kommentarer

#1
2012-11-05 13:11

Det är OK

#2
2012-11-05 14:00

Om de här tilläggen inte redan är intecknade i priserna kommer bilarnas pris att öka. Det är ju som bekant alltid konsumenterna som får (måste!) betala.

#3
2012-11-05 14:47

Det mesta är väl självklart redan nu. Däcktryckskontrollen verkar välmotiverad mht uppgifterna om att var 3e kör på farliga däcktryck: http://www.vibilagare.se/nyheter/var-tredje-kor-med-farligt-dacktryck-40090 och indikering av bränsleåtgång kan säkert automatiskt spara en del bränsle. Alla givare och data finns säkert redan på plats i dagens bilar. Det behövs bara litet ändringar i mjukvaran i färddatorsystemen, så kostnaden blir säkert försumbar. Lufttryckskontrollen sker väl genom uppmätning av hjulens omkrets medan de rullar via de redan nu befintliga givarna. Ser inte omedelbart några problem alls. Det går säkert att göra en snyggt designad varningsdekal i emalj att sätta på instrumentbrädan, så inte ens den behöver bli missprydande.

#4
2012-11-05 14:53

Ja däcktrycksindikatorn saknar jag men det övriga känns väl ganska givet vid det här laget i nya bilar?

#5
2012-11-05 14:54

Vilket trams, det här handlar bara om att bilindustrin lobbat och byfånar till politiker suttit och nickat eftersom de inte kan skilja en personbil från en dressin.

Klarar man inte att växla eller att kolla däcktrycket är man ju efterbliven.

#6
2012-11-05 16:03

Tittade ut genom fönstret och ser att det ser rätt mörkt ut.. För oss som bor långt uppe i norden, skulle det vara mer nytta att få en varning när något av bilen lysen slutatr fungera. Sista gången någon gjorde en säkerhetskoll och säkerställde att alla bilens lampor fungerade är väl den dag de tog körkort. Enögda bilar är inte ovanligt och ibland kan man se en bil där inte något av bakljusen fungerar.

#7
2012-11-05 16:17

Det är fånigt och gör bilar dyrare både i inköp och reparationer med sånt trams som växelindikator och övervakning av däcktryck. Överhuvudtaget är det för mycket dyrt att reparera finesser i dagens bilar. Förr kunde man räkna med att köra en bil åtminstone 15år/25000mil och de reparationer som uppstod lönade sig ofta att reparera. Moderna bilar har många finesser som är mycket dyra att reparera-det kan bli väldigt dyrt om man behåller bilen länge. ABS bromsar är en dyr finess som jag tycker är viktig
i övrigt skulle jag gärna slippa t ex antisladd som förövrigt gick sönder på min bil och tur i oturen betalades det av försäkringsbolaget / alla de som har bilförsäkring i Länsförsäkringar via maskinskadeförsäkringen.

#8
2012-11-05 17:44

Jag tycker att det är redan väldigt givna saker som radas upp här ovan. Jag menar, uppenbarligen kan folk verkligen inte hålla reda på sitt däcktryck (hur efterblivna de än är kvittar, de blir ändå livsfarliga) och nog fan finns det folk som inte förstår när man ska växla.

#9
2012-11-05 17:48

Nu tror jag ta mig f-a att EU-mupparna fått fnatt på riktigt. Växelindikering och övervakning av däckstryck är ju bara fjantigt. Däckstrycksövervakning finns på många nya bilmodeller redan och varningslampan visar att trycket är felaktigt på många av bilarna, vid kontrollmätning av däcken är trycket perfekt, detta är av egen erfarenhet från mitt jobb på bilverkstad. Växla kan vi nog göra själva utan någon lampa som ska visa oss.

#10
2012-11-05 19:24

Bara krav på stänkplattor också finns med så...

#11
2012-11-05 19:53

Varför finns vare sig alkolås eller autobroms med på kravlistan? Dessa system skulle minska olyckorna högst väsentligt.

#12
2012-11-05 20:55

Känns lite som EU silar kameler och sväljer mygg...

Körde härom dagen på eftermiddagen i regn och bilen framför mig, en ny gråmetallic Skoda Yeti hade inte bakljusen tända, allt enligt den nya halvljuslagen som gäller inom EU.
Skodan syntes inte förren den var 40-50 meter framför mig medan bilarna längre fram med tända bakljus syntes på flera hundra meters håll.

Det här systemet kanske funkar på kontinenten men inte här det är långa utdragna skymningar.

Om EU:s säkerhetstänk ska få minsta lilla förtroende från mig får de först och främst se till att bilarna inte bara syns framifrån...

#13
mcregor
2012-11-05 20:55

Det som verkligen borde betygsättas eller skapas krav för är hur enkelt/svårt det är att byta lampor. Detta borde inte vara nåt större problem att lösa för det finns trots allt bilar där det är relativt enkelt att byta trasiga lampor och på det sättet förbättra trafiksäkerheten. Om man inte vill sätta absoluta krav så kan det istället bedömas vid Euro NCAP-testerna där enkelt byte kan ge plus-poäng. Då lär det inte ta lång tid innan vi ser enkla lampbyten på de flesta bilar.

#14
2012-11-05 22:25

Prestigelös: Det blev roligt det där med kameler och mygg. Det var troligen inte fel på skymningsrelät på skodan, utan föraren som ställt ljusvredet i läge noll och inte i auto.

#15
2012-11-05 22:48

Jaja, insekter hit och däggdjur dit...
Hursomhelst så var framljuset på vilket visade sig när han lade sig på vägrenen så att jag kunde köra om.

#16
2012-11-05 22:49

Däcktryck tycker jag människor kan klara själva. Ytterligare en grej som kostar pengar för bilägaren när den lilla enheten i varje däck inte fungerar längre och behöver bytas ut.

#17
2012-11-05 23:14

Kapten:

"Det är ju som bekant alltid konsumenterna som får (måste!) betala."

Hur vet du det? Ekonomi är ju bara "flum"...

MVH AL

#18
2012-11-05 23:41

FZR600R, uppenbarligen är det många förare som är efterblivna. Många gör ju allt möjligt utom att köra bil. Vet för övrigt många som har noll koll på lufttrycket. Jag har lånat bilar där jag bara efter ett 100-tal meter kunnat konstatera att däckstrycket är lågt - och då är det riktigt illa!
Men visst känns det lite onödigt med en växlingsindikator - men det finns ju redan på flera bilar...

Stefan, som IngoS påpekar så behöver det inte bli dyrt.

Kan tycka att keoh, Per_K och mcregor har vettiga krav som kan kännas mer angelägna än de kommande.

#19
G H
2012-11-06 07:42

Löjligt som vanligt detdär eu. växlingsindikator, där går väl gränsen. Växlingsindikatorer är inte allt för iovanligt att de visar fel (vilket ger mer utsläpp) och ibland blir det fel på dem totalt, t o m i Toyota.

Något som däremot borde lagstiftas är halvljuslagen och att den efterlevs.
Väldigt många på jobbet som är vana vid bilfan kör vår nya transporter och inte har lyset på varken fram eller bak. Bör inte den funktionen kopplas in av sig själv. Det vi pratar o är en VW från 2012. Vår gamle 740 lyste t o m automatiskt. Framförallt denna årstid.

Dessutom är man tvungen att ändra på halvljuset för att få på helljuset. För att bilen inte ska lysa när den var avstängd drar man av ljuset helt vilket resulterar i att den är helt svart när man kör iväg igen på den halvskumma morgonen dagen därpå.

Tyskland borde gå med i eu, kan rabbla upp massor av förbättringar som måste göras på de bilarna som är viktigare än växlingsindikatorer.

Och förbjud mobilprat. Låt polisen kolla ungefärligt däcktryck när de ändå kollar mönsterljup och fylla. det borde ge resultat.

Jag blev av med kortet 1989, nu kör jag alltid spikt nykter.

#20
2012-11-06 07:55

AL: Nej, jag har aldrig skrivit att (vanlig vardags)ekonomi är flum - bara att det Nobelpristagarna i ekonomi håller på med är flum (vilket de kritiserar sig själva för).

#21
2012-11-06 10:33

GH: Vet inte om du missat det men halvljuslagen är ändrad. Du behöver bara ha positionsljus fram på dagen. Eller varselljus eller vad de kallar det. Funkar i resten av Europa, sen att vi får tänka själva några månader om året i det här deprimerande klimatmässiga skitlandet är nog vårt problem.

Men på vår Caddy från 2010 räcker det att ställa vredet på halvljus så funkar det som vanligt. Man får passa sig så man inte drar på helljuset av misstag när man sitter och viftar med armarna bara.

Raphael : Det är fler och fler bilar som använder anti-allt-sensorerna. Min E90 facelift har inte givare i fälgarna tex. En ny sensor till min Mazda låg strax över tusenlappen. Känns inte så farligt med tanke om att man kanske behöver köpa en ny var 10'e år eller nåt... Tristare är väl om man vill ha det på vinterfälgarna med. Men kan man leva med en lampa som indikerar så behöver man dom inte.

#22
2012-11-06 12:45

Märkligt hur snabbt omdömet försvinner så fort EU-lagstiftning kommer på tal. I USA har man haft lag på däcktrycksindikatorer sen 2008. Lagen kom till efter ett hundratal dödsolyckor pga separerande slitbanor pga lågt lufttryck. System med sensorer i fälgarna är ju säkert exakt och kanske kul för dem som vill plussa på kostnaderna med lullull vid nybilsköp, men ställer också till med trassel. Utvecklingen har gått framåt sen 2008. Indirekt däcktrycksmätning via de befintliga ABS-sensorerna finns redan idag på många bilar, och ligger vad jag förstår helt i mjukvaran. Merkostnaden per bil borde röra sig om enstaka kronor eller enstaka tior. Sådana lösningar torde väl alla kunna acceptera. Problemet är inte bara vad jag har i däcken (lite extra luft) utan om dem jag möter har däck som är misskötta och kan explodera när som helst, resulterande i t ex frontalkrockar. Kan man förhindra det är mycket vunnet. De äldsta systemen reagerar bara om trycket i ett hjul avviker ett eller ett par hekto neråt. Nyare system känner av om trycket sjunker även i alla däck samtidigt efter en referensinställning, en slags tarering. Kanske kan däcksverkstan efter däcksbyte vara behjälplig att kalibrera systemet för rätt lufttryck om inte kunden har möjligheten eller kompetensen. Lite kostnad blir nog det men kanske några enstaka tior per däcksbyte. Måste däcksverkstaden certifieras för detta? Får kunden själv möjlighet att nollställa lufttrycksmätningen?
Raphael och den frankofone kan kolla in

#23
2012-11-06 14:30

Hmm, intressant Kapten. Så hur gör man avgränsningen?

(och den där vardagsekonomin är hämtad direkt från nationalekonomisk mikroteori - även den floskel Kapten själv slängde fram tidigare i denna debatt återfinns där)...

MVH AL

#24
2012-11-06 14:33

Roy J ju fler system så desto fler byfånar. Dagens bilar skapar dåliga förare. De uppmuntrar till att göra annat än att köra bil. Jag känner mig säkrare på en vinterväg fylld av 142:or där förarna ägnar sig åt körningen och dessutom kan köra än samma väg fylld av moderna bilar där folk sitter och sms:ar kollar på film och surfar(ja det finns faktiskt folk som gör det). Lägg till alla korkade människor som sov på fysiklektionerna och vi har the road of zombies.

#25
2012-11-06 14:42

@Roger Skagerström: Positionsljus är INTE det samma som varselljus. Positionsljus är en del av parkeringsljusen som inte är godkända som varselljus. Dagtid skall halvljus eller varseljus användas. Bakljusen skall inte vara tända tillsammans med varselljusen på bilar som är typgodkända med detta.

#26
2012-11-06 15:31

Dagtid får man väl ha helt släkt i princip? Min bil är av "gamla" skolan men har bara bakljus och angel eyes på dagtid. Troligen P-ljus med. Angel Eyes'en räknas väl knappt som nåt annat än dekoration?

#27
2012-11-06 17:45

Vårt tänkande har rent allmänt gått framåt, så jag håller nog åtminstone delvis med Kaptens åsikter om samhällsekonomi. Läser man t ex de teorier som Myrdal förde fram, så känns de idag som ganska självklara.
För övrigt har jag alltid reagerat mot att man talar om ekonomiska "lagar" som om de vore jämförbara med fysikens grundlagar, när det i själva verket mest handlar om förenklade samband och hypoteser.

Ack ja, redan 1972 (väl) så införde Saab som första bil halvljusautomatik, vilket följdes av VW. Volvo nöjde sig länge med en varningssummer för påslaget lyse - men inget för att slå på det.
När vi nu har energisnåla och hållbara LED i bakljusen så bestämmer man att de inte behövs så länge man kör på varselljus. Ack ja, än en gång.
Och de måste och får endast vara tända när ordinarie belysning inte anses behövas, Roger.

FZR600R, tänk om du sätter de där duktiga förarna i en modern bil med dess säkerhetutrustning - det måste väl vara det optimala.
Eller anser du att en sån kombination är omöjlig?
Som så många andra målar du allt i svart och vitt. Det finns mellanlägen.

#28
2012-11-06 19:28

Roy J en av de duktiga förarna i en modern bil kommer gradvis att bli en sämre förare ty så fungerar den mänskliga hjärnan. Varför skall jag vara duktig på att bromsa? Det gör ABS:en åt mig. Varför skall jag kunna parera en sladd och förstå mig på hur Caster, Camber och tyngdpunkt påverkar uppträdandet. ESP:n räddar mig ju. Varför skall jag kunna växla rätt? Det gör bilen åt mig.

Jag satte ett betydligt snabbare varv runt isbanan med ESP:n urkopplad. Det beror inte på att jag är en bättre förare än andra för det är jag inte. Det beror på att jag inte förlitar mig på byfånesystemen till vardags samt att jag tycker det är roligt att köra och inte betraktar det som en olägenhet som jag helst vill slippa ha att göra med medan jag kollar in Facebook eller babblar i telefonen.

#29
2012-11-06 22:48

Fast seriöst? Duktiga förare hit och dit. Hur ofta hamnar man i situationer när man sätts på prov på det viset? Kan nog garantera att när det händer så är det så oväntat att även en hel del av de "duktiga" skulle misslyckas utan antisladdsystemen. Jag är säkerligen en av de dåliga, då jag i princip bara kört bilar med anti-allt. Skulle testa en liten drift med BMWn (med antisladd av) strax efter jag köpte den, på blöt asfalt. En liten liten svansviftm, knappt märbar, sen var jag nöjd, men sen kom retursladden från helvetet och bilen åkte åt den riktningen med. Med antisladdan ur hade jag inte en enda chans. Full "lock" mot sladden, ändå noll effekt. Och det var inga hastigheter vi pratar om. Det hade en duktig löst hur? Bilen var sidledes på kanske två sekunder, sen gled den i sidled. Då kan du sitta där o pumpa och vänsterbromsa och dra i choken eller vad man nu gjorde förr, du är passagerare hur som.

Och menar du på allvar att du hellre sitter och pumpbromsar än har ABS? Det är ingen manlighetstävling där det ska vara så svårt som möjligt. Hur många som körde bil på den tiden bilar saknade alla dessa funktioner tror du skulle reda ut en situation? Skulle väl vara du då ;)

#30
2012-11-07 12:51

Ja jag vill ha full kontroll på min bil. Jag var tvingen att på vintern både bromsa och väja för en hop renar, det blev en del jazzande med bakändan innan jag kom ut på andra sidan men inget dramatiskt.

Hade jag haft en modern bil hade jag varit passagerare, jag tänker aldrig anförtro min körning åt en dator.

#31
2012-11-07 15:04

Minns en episod på 80-talet då det endast fanns ABS på några få bilar. De övriga elektroniska förkortningarna kom långt senare.
Bostadsområde. T-korsning. Två BMW med unga grabbar bakom rattarna kommer ljudligt gasande upp mot T-korsningen. De ska svänga vänster och gjorde då som häftiga killar brukade när de skulle vara balla. ("Fett" och "cool" var inte heller påtänkt ännu.) Alltså först en knyck åt höger så att de får ut bakvagnen lite och sen en kraftigare knyck åt vänster med gaspådrag som förstärker retursladden. För den första gick det galant - men inte för den andra. Det blev liksom lite för mycket av det hela så det blev en dörr intryckt mot refugens mittstolpe.

Men visst kan jag räkna upp åtminstone några kritiska situationer som jag klarat upp helt manuellt. I synnerhet när körkortet var nytt så var det kanske mer tur än skicklighet, men det handlar också om hur alert man är vid tillfället.

FZR600R tror att man blir degraderad till passagerare i en ny bil med ESP och med tiden blir en sämre förare. Nu varierar det ju lite från bil till bil, men ge dig ut på en avlyst bana så upptäcker du att du kan köra ganska tufft innan systemet griper in.
Att många förare invaggas i en falsk känsla av kontroll beror nog mer på att att moderna bilar går stadigare och komfortablare - och det har inte ett dugg att göra med system som griper in först när de behövs.
Vad ett autobromssystem skulle ha för negativ inverkan på körningen är svårt att se.
De krav som räknas upp i artikeln påverkar för övrigt inte körningen över huvud taget.

#32
2012-11-07 18:25

Jag har varit på bana, när systemet griper in beror naturligtvis på modell och om den har flera lägen men systemet skall gå att koppla ur helt och hållet. På en del modeller är off inte off.

#33
2012-11-08 12:31

Håller helt med "mcregor" med att det borde var enklare att själv kunna byta lampor.
Ger mig fan på att det har skrattats mycket på personalmötena då ingenjörerna har förklarat hur strålkastarna skall vara konstruerade samt allt annat som sitter i vägen för att enkelt kunna byta lamporna själva.

På vår Clio gick båda lamporna sönder häromdagen och oavsett hur slöa vi har varit och inte tagit på allvar att en av lamporna inte fungerat sedan någon dag tidigare så hjälper inte detta klockan nio på kvällen då även den andra ger upp.
Då hade man önskat att färddatorn berättat detta vilket tyvärr inte alla gör.

Köpte därför 2 st nya H7 lampor igår och svor i en timma innan fanskapen satt på plats,...som sagt så är det nog inte utav en slump att de är så svåra att byta.
I instruktionsboken gav man en väldigt vag samt felaktig förklaring på hur man skulle göra men hänvisade till verkstad.
För att förtydliga att detta var ett svårt och farligt jobb så hade man även lagt till att lamporna kunde explodera i handen.

Den första halvtimmen var jag redo att ge upp men ilskan drev mig vidare och nu vet jag ju hur man lurar de asen. ;)
(hade bilen varit äldre hade det nog dock kostat en buckla ...eller två)

#34
mcregor
2012-11-08 14:01

Mistro - och detta problem är ju väldigt lättlöst som jag nämnt tidigare. Ge bilar där ägaren klarar att byta dessa kritiska lampor på 5 minuter vid vägkanten utan extra verktyg och utan verkstadsoverall ett par extra NCAP-poäng så har vi snart inga nya bilar med svårbytta lampor...:)
Och tycker lagstiftarna att vi måste köra med fungerande lampor så borde dom också ha som krav att jag som bilägare snabbt och enkelt skall kunna byta trasiga lampor.
Vår gamla Corsa -02 är föredömligt enkel att byta de flesta lamporna på - även bak. Likaså var strålkastarlamporna fram enkla att byta på vår förra Focus -07 (behövde aldrig byta bak så jag vet inte hur svårt det var).
Efter vad jag läst så är det en aning svårare på den Golf vi har nu (2012) vilket är tråkigt. Hade också en Corolla -03 där det var möjligt att byta strålkastarlampa "vid vägkanten" om man inte hade så stora händer och gärna en ficklampa därtill. Visserligen lite blodiga knogar som resultat men det gick...:) Har dock hört några skräckhistorier om bl a vissa Renault-modeller vilket din historia delvis bekräftar.

#35
2012-11-08 20:31

Skaffar man en bil med Xenon och LED-ljus är det ett ickeproblem.

#36
mcregor
2012-11-08 22:02

Xenon går ju också sönder så ett icke-problem vill jag inte kalla det. LED skall ju hålla länge men det vet vi inte heller så mycket om eftersom väldigt få bilar har LED som halv/helljus. Endera bygger bilfabrikanterna lösningar där vi kan byta lampor enkelt eller så utrustar dom bilarna med lampor som aldrig går sönder...
Men som det är idag på väldigt många bilmodeller bör det inte fortsätta.

#37
2012-11-09 11:38

Min Mazda6 från 2008 hade bi-xenon fram och led-baklampor. De enda konventionella lamporna var positionsljusen, dimljusen och fram/sidoblinkers. Bytte inte en enda lampa från 2008 till 2012. Skulle tro att E90n jag har nu har precis samma "konfiguration". Att Xenon går sönder är i det närmaste ett ickeproblem. För det första så är det ovanligt att det händer, så att båda skulle slockna samtidigt är oerhört osannolikt. Sen har du troligen inte en xenonlampa med dig ändå. Varför köpa en lampa för tusenlappen och åka omkring med, när den kanske inte går sönder förrän tredje ägaren har bilen? Har bilen skitlampor, typ H7, som verkar vara gjorda för att gå sönder, så är enkelt av byte en fördel.

Det man kan göra är att testa hur man gör när man har dagsljus osv. Så har man ett hum om det när man står i mörket. Även om det i de flesta fall känns enklare att åka vidare med ett ljus och ta det när man kommer hem/fram.

#38
2012-11-18 16:08

Vad konsumenterna tycker sk*ter väl beslutsfattarna i. Men visst är det idioti på hög nivå som säkert kommer att krångla till det för många och göra bilägandet ännu dyrare. Hur gör man t.ex. med däcktryckssensorerna om man vill byta fälgar? Snart vågar man väl inte köpa en bil där garantierna har gått ut. Möjligvis en välvårdad 90-talare...

#39
2012-11-18 16:16

Att köpa en modern bil begagnad kommer antagligen att kosta mer i reparationer av elektronikutrustning än att köpa en ny bil om man har otur.
En del elektronikfel i bilarna verkar ju också väldigt svåra att få bukt med.

#40
2012-11-19 17:16

En sak till: Däcklagningssatser som börjar bli en vanlig ersättare till reservhjul, lär väl inte sensorerna må så bra av, antar jag. Frågan är om reservhjul blir "standard" igen, eller om man blir helt utan? Kommer det att sitta en sensor i ev. reservhjul också?

Och hur länge räcker batterierna i sensorerna? Går de att byta, eller måste man köpa fyra (eller fem?) nya sensorer vart 5-6 år för 500 kr / st plus montering och kalibrering, eller?

Kommer man att bli underkänd på besiktningen om man sk*ter i att byta batterierna? (Gissar på JA)

Frågorna hopar sig...Usch!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.