Nästa artikel
EU skruvar upp kraven för nya bilar
Nyheter

EU skruvar upp kraven för nya bilar

Publicerad 5 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Övervakning av däcktryck, växlingsindikator och en hel del annat blir obligatoriskt för alla nya bilar som säljs inom EU från 2014.

EU-kommissionen har beslutat att skärpa kraven för nya bilar. Den 1 november 2012 infördes nya regler som tvingar tillverkarna att utrusta nya bilar med följande:

* System som övervakar däckens tryck och på så sätt bidrar till lägre bränsleförbrukning och kortare bromssträckor.

* En indikator som talar om för föraren när det är dags att växla.

* Minst två Isofix-fästen för barnstolar i baksätet.

* Dekal som varnar för placering av bakåtvänd barnstol på säte med aktiv krockkudde.

* Bältespåminnare för förarstolen.

Dessutom höjer EU säkerhetskraven för att minska risken för elektriska stötar från elbilars kaross och motorrum och ställer strängare krav på baksätets hållbarhet för att minska risken att skadas av föremål i bagageutrymmet vid en krock.

Alla nya bilar som säljs inom EU från och med 2014 omfattas. Reglerna gäller också alla nya bilar som genomgår typgodkännande efter den 1 november 2012.

Diskutera: Vad tycker du om de nya kraven?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-05 13:11
Tjalle

Det är OK

#2 • Uppdaterat: 2012-11-05 14:00
KaptenOberkommando

Om de här tilläggen inte redan är intecknade i priserna kommer bilarnas pris att öka. Det är ju som bekant alltid konsumenterna som får (måste!) betala.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-05 14:47
IngoS

Det mesta är väl självklart redan nu. Däcktryckskontrollen verkar välmotiverad mht uppgifterna om att var 3e kör på farliga däcktryck: http://www.vibilagare.se/nyheter/var-tredje-kor-med-farligt-dacktryck-40090 och indikering av bränsleåtgång kan säkert automatiskt spara en del bränsle. Alla givare och data finns säkert redan på plats i dagens bilar. Det behövs bara litet ändringar i mjukvaran i färddatorsystemen, så kostnaden blir säkert försumbar. Lufttryckskontrollen sker väl genom uppmätning av hjulens omkrets medan de rullar via de redan nu befintliga givarna. Ser inte omedelbart några problem alls. Det går säkert att göra en snyggt designad varningsdekal i emalj att sätta på instrumentbrädan, så inte ens den behöver bli missprydande.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-05 14:53
Mistro

Ja däcktrycksindikatorn saknar jag men det övriga känns väl ganska givet vid det här laget i nya bilar?

#5 • Uppdaterat: 2012-11-05 14:54
FZR600R

Vilket trams, det här handlar bara om att bilindustrin lobbat och byfånar till politiker suttit och nickat eftersom de inte kan skilja en personbil från en dressin.

Klarar man inte att växla eller att kolla däcktrycket är man ju efterbliven.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-05 16:03
Meganmannen

Tittade ut genom fönstret och ser att det ser rätt mörkt ut.. För oss som bor långt uppe i norden, skulle det vara mer nytta att få en varning när något av bilen lysen slutatr fungera. Sista gången någon gjorde en säkerhetskoll och säkerställde att alla bilens lampor fungerade är väl den dag de tog körkort. Enögda bilar är inte ovanligt och ibland kan man se en bil där inte något av bakljusen fungerar.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-05 16:17
Stefan Eriksson

Det är fånigt och gör bilar dyrare både i inköp och reparationer med sånt trams som växelindikator och övervakning av däcktryck. Överhuvudtaget är det för mycket dyrt att reparera finesser i dagens bilar. Förr kunde man räkna med att köra en bil åtminstone 15år/25000mil och de reparationer som uppstod lönade sig ofta att reparera. Moderna bilar har många finesser som är mycket dyra att reparera-det kan bli väldigt dyrt om man behåller bilen länge. ABS bromsar är en dyr finess som jag tycker är viktig
i övrigt skulle jag gärna slippa t ex antisladd som förövrigt gick sönder på min bil och tur i oturen betalades det av försäkringsbolaget / alla de som har bilförsäkring i Länsförsäkringar via maskinskadeförsäkringen.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-05 17:44
månssons

Jag tycker att det är redan väldigt givna saker som radas upp här ovan. Jag menar, uppenbarligen kan folk verkligen inte hålla reda på sitt däcktryck (hur efterblivna de än är kvittar, de blir ändå livsfarliga) och nog fan finns det folk som inte förstår när man ska växla.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-05 17:48
hondatorsk

Nu tror jag ta mig f-a att EU-mupparna fått fnatt på riktigt. Växelindikering och övervakning av däckstryck är ju bara fjantigt. Däckstrycksövervakning finns på många nya bilmodeller redan och varningslampan visar att trycket är felaktigt på många av bilarna, vid kontrollmätning av däcken är trycket perfekt, detta är av egen erfarenhet från mitt jobb på bilverkstad. Växla kan vi nog göra själva utan någon lampa som ska visa oss.

#a • Uppdaterat: 2012-11-05 19:24
keoh

Bara krav på stänkplattor också finns med så...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.