Nästa artikel
Bilfrågan: Trovärdig GPS?
Bilfrågan

Bilfrågan: Trovärdig GPS?

Publicerad 17 januari 2013 (uppdaterad 17 januari 2013)
"När jag kör i 90 km/tim visar GPS:en till min förvåning 85. Ska jag lita på hastighetsmätaren eller GPS:en?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.


FRÅGA:
Jag har införskaffat en GPS. Och till min förvåning kan jag konstatera att när jag kör i 90 km/tim så visar GPS:en 85. Vilket ska jag lita på, hastighetsmätaren eller GPS:en? När jag kör 110 enligt GPS visar mätaren 116 och så vidare.

Det kanske är därför man tyckt alla kört för fort tidigare. Vad jag förstår är väl GPS:en trovärdigare eller?

Curt Alge  

SVAR:
En GPS ger korrekt fart medan bilens hastighetsmätare oftast visar för hög hastighet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2013-01-20 21:40
Rts

Jo, generellt testas hastighetsmätarens korrekthet. Om den visar 30 km/h när det går i 50 km/h får du underkänt. Inte alltid, men generellt.

#w • Uppdaterat: 2013-01-20 22:09
saabnisse

Trams, bilprovningen kör ett varv runt testlokalen, de kollar bara att mätaren fungerar, de har ingen testutrustning som visar hur den fungerar.
Ursäkta, men det här har du fått om bakfoten.-

#x • Uppdaterat: 2013-01-20 22:15
Rts

De tittar på hastighetsmätaren hur den fungerar. De kör flera bilar varje dag och märker naturligtvis om en bil plötsligt visar 30 km/h där den förra visade 50 km/h! Det behövs ingen annan utrustningen än det mänskliga ögat.

#y • Uppdaterat: 2013-01-21 09:15
Henrik-Andersson

"Jo, generellt testas hastighetsmätarens korrekthet. Om den visar 30 km/h när det går i 50 km/h får du underkänt. Inte alltid, men generellt."

Hahahahahahahhahaha då FÅR du underkänt . Inte alltid, men generellt."

Hahahahahahaha

Hur går då detta test till, är det någon referensmätare, berätta RTS

"De tittar på hastighetsmätaren hur den fungerar. De kör flera bilar varje dag och märker naturligtvis om en bil plötsligt visar 30 km/h där den förra visade 50 km/h! Det behövs ingen annan utrustningen än det mänskliga ögat."

Hahahahahhahahahhaha

#z • Uppdaterat: 2013-01-21 09:18
Hackenbush

Tror knappast att de godtyckligt kan säga "denna hastighetsmätaren visar fel."
Om det skall bli underkänt för detta måste det väl testas gentemot mätapparatur?

#110 • Uppdaterat: 2013-01-21 09:47
Henrik-Andersson

Ännu en RTS

Bilprovningen kontrollerar korrekthet, och om hastighetsmätaren visar fel blir det underkänt. Jag vet eftersom jag fått underkänt. Hastighetsmätaren i min bil fungerade i någon mening, men den visade fel

Fasen Hackenbush här får vi ju ge oss, vi har att göra med ett RIKTIGT PROFFS ju.

Varför argumenterar vi ens emot - Killen VET JU, han har ju själv fått underkänt. "Hastighetsmätaren i min bil fungerade i någon mening, men den visade fel"

Den fungerade i någon mening, men den visade fel.

Hahahahahahahahahahahah Hahahahahhahahahahahah

Därför har jag tagit reda på SBP:s helt nya generella regler (Obs gäller bara om hastighetsmätaren fungerar i någon mening, men visar fel)

Felvisning +20/-20 km felvisning tolereras om det kommer in en supersnygg brud i kort kjol

Felvisning +10/-5 km felvisning tolereras om kunden är trevlig och besiktningsmannen är på gott humör

Felvisning +2/-0 km felvisning tolereras om A : RTS besiktigar sin bil B .Kunden är otrevlig C : Besiktningsmannen har en dålig dag

#111 • Uppdaterat: 2013-01-21 09:48
Mistro

Måste ju absolut vara en bra förklaring för Polisen också.....Jo då min bil är nybesiktigad och de har minsann godkänt min hastighetsmätare så jag vet att den visar rätt!

De 12 km/tim som ni påstått att jag har kört för fort kan därför inte stämma!
-Det är alltid föraren själv som är ansvarig för att hålla rätt hastighet och man kan alltså inte lägga skulden på varken en GPS eller SBP.

Däremot är en GPS mycket mer korrekt att lita på då den i motsats till hastighetsmätaren inte tar hänsyn till vilka hjul som sitter monterade på bilen.
Byter man mellan sommar och vinterdäck så får man oftast en skillnad på någon % i felvisning.
På mina senaste bilar har skillnaderna varit upp till 6%

En eventuell felvisning på en GPS är över lag försumbar men visst kan de tappa kontakten med sateliter eller bugga likt en mobiltelefon vilket kanske påverkar visningen på den exakta hastigheten vid ett visst tillfälle,...men som sagt så är de mycket pålitliga för att rätt kunna bedömma avstånd e.t.c

I praktiken förstår jag inte varför SBP inte skulle godkänna en hastighetsmätare styrd via GPS!?
Har inte kollat upp detta men vi går ju allt mer mot dessa tider och på ett projekt som jag läste om för en tid sedan så använde ett Scouterföretag (Vespa?) en Iphone som instrumentering och även startnyckel.
Utan korrekt telefon så kunde fordonet alltså inte ens startas.

#112 • Uppdaterat: 2013-01-21 13:17
Rts

Nej, det måste inte testas gentemot mätapparatur. Är det uppenbart att hastighetsmätaren visar fel blir det underkänt. Det krävs inte ett proffs för att se skillnad på 30 km/h och 50 km/h, det klarar de flesta som har körkort...

Jag kommer dock inte ihåg de exakta siffrorna, så se det som ett exempel. Det kan ha varit att den visade hälften eller en tredjedel av verklig hastighet, eller tre gånger så mycket. Det var så länge sedan att jag inte kommer ihåg. Det var dock ingen tvekan om att den visade fel hastighet.

#113 • Uppdaterat: 2013-01-21 13:38
saabnisse

Ge dig nu Rts, jag har talat med en bilprovare och de testar inte hastighetsmätaren.
Däremot kör de varje sträcka med ungefär samma fart med varje bil och då reagerar de naturligtvis om de ser en kraftgt avvikande hastighetsangivelse.
Men då handlar det om avvikelser på +/-20% och är helt subjektivt upplevd och då blir det tillsägelse.
Men då går det ju att kolla mätaren genom att jämföra med GPS!

#114 • Uppdaterat: 2013-01-21 13:46
Leif Larsson (ej verifierad)

Nicket Rts,ytterligare ett nyskapat nick som vill trigga igång något här.
Finns inget skäl till att gå i polemik med det nicket.
Mäta hastigheten utan några instrument.!!??
(nåja jag har fått mig ett gott skratt ivf.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.