Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför inget bakljus?

Bilfrågan

"Min VW Polo har inget bakljus om inte halvljuset är tänt. Går det omprogrammera så jag syns bakifrån?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.


FRÅGA:
Jag har en drygt ett år gammal VW Polo TDI som inte har något bakljus. Det vill säga när man kör utan att halvljuset är tänt. Jag funderar på om man inte genom en enkel omprogrammering skulle kunna tända bakljusen också när man kör med varselljusen.

På den auktoriserade VW-verkstan fick jag besked att det inte gick eftersom bilen är typbesiktigad utan bakljus enligt gällande EU-regler och därför inte fick ändras. Kan det vara rätt? Det hängde visst ihop med att det är en miljöbil och att man minimerat alla elförbrukare för att komma under de 120 grammen CO2. Hur ska jag göra för att synas bakifrån? Köra på halvljus? Som ju drar än mer ström.

Olle i Viken

SVAR:
Att man tagit bort bakljusen från halvljusautomatiken har inte att göra med att bilen är miljöbil utan är en anpassning till europeiska regler. Du bör inte försöka ändra detta i bilen utan vill du att bakljusen ska vara tända måste du slå på halvljuset manuellt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om att bilar får köras utan bakljus?

Kommentarer

#1
2013-01-07 11:45

urbota dumt att inte ha bakljus på bilar i vårt mörka land.. fler och fler bilar kommer att köra på sina diodvarselljus utan att behöva sätta på halvljus för de kör på belysta gator och vägar, och följdaktigen synas dåligt bakifrån, och kanske stannar för att prata i mobiltelefon tex. utan baklampor..
jag ser inga fördelar bara nackdelar..
Och snacket att spara ström, diodlampor drar så lite att det påverkar inte i det stora hela, jämfört tex med stolsvärme, bakrutor och fläktar.

#2
johan44
2013-01-07 13:02

lika smart som när stänklapparna försvann i nån slags anpassning...

#3
2013-01-07 13:10

Ja va fan har dom i pallet. Och raka gurkor det är ett måste.

#4
2013-01-07 13:21

Man tar bort stänkskydd, sidolister och annat för att det "stör designen"
Vad som stör mer tycker jag är alla de sönderblästrade och bucklade bilsidorna.
Klart att bilen eller designen blir snyggare i bilhallen innan bilen är såld men efter ett tag ute i det verkliga livet blir det inte så snyggt längre.

#5
2013-01-07 13:31

Nya bilar har ju automatiskt halvljus! Enbart varselljus fram tom är tändt i dagsljus. När bilens sensor för detta märker att det börjar bli mörkt, tänder den halvljus och bakljus!

Trådskaparen skall istället ställa strömställarvredet för ljuset på läget "AUTO", så sköter bilen detta själv!

#6
2013-01-07 13:32

Vad jag vet, så är det inget i "europeiska regler" som förbjuder att bakljus lyser även dagtid.

Dessutom kan man på flera bilar programmera om så att bakljuset funkar även tillsammans med varseljus, och det borde väl inte finnas om det vore förbjudet?

Personligen tycker jag det är ett fall framåt att man numera ska använda ljus framåt även på dagen. Fast nog sitter skyltarna "du kommer väl ihåg att släcka lyset när du kört ut ur tunneln?" kvar forfarande....

#7
2013-01-07 13:45

Ja det är lika på min bil men dom skall ändra det på första sade dom för det brukar vi göra för det är inge som vill köra utan bakljus och kör du på ljusautomatik på kvällen så har du inget bakljus då och det är ju farligt

#8
2013-01-07 13:50

Jag har satt på stänkskydd på min nya bil men det är kanske inte lagligt heller

#9
2013-01-07 14:04

dogdex, ta genast bort dina stänkskydd, de stör designen och är förmodligen olagliga. :-)

#10
2013-01-07 14:13

Bananerna VW Polo 2012, du glömde bananerna, de fick heller inte vara för böjda...
Det är väl EU i ett nötskal, viktigare med formen på frukt & grönt än med en åtgärd som kan minska risken för olyckor.

#11
2013-01-07 19:11

Gurkorna får nog vara krokiga igen, raka bananer kan vara svårare att finna? :)

En sak som stör mej då det är mörkt att vissa bilarns baklampor som är LED bländar så helsikes mycket, speciellt då man står och väntar bakom en och dom har bromsljusen tända. Sedan är de många bilar som har för långsam uppdateringsfrekvens på LED-lamporna -> dom flimrar. Så var det Audi som har så starka dimljus bakom så man måste köra en halv kilometer bakom för att inte bländas. Det går alltså att klåpa sej åt det andra hållet också.

#12
2013-01-07 19:20

Detta är bland det mest korkade som har hänt på länge, visst Isoderlund har bilarna automatik men när det t.ex. uppstår dimma på dagen hänger inte automatiken med. För inte så länge sedan kom det en sådan dimma i sydsverige och bilarna, i detta fallet MB och Ford, klarade inte alls av det utan försvann omgående i backspegeln när man mött dem. Detta är ju inget isolerat väderfenomen och hur detta kan gå ihop med säkerhet kan jag inte fatta. Spara energi tror jag man kan göra på bättre sätt. Gudskelov har jag bakljus konstant på min bil men hade jag fått en med denna funktion hade jag verkligen försökt ändra det. OTROLIGT!

#13
2013-01-07 21:13

Små jordgubbar får syltas enl EU.
Raka gurkor är ett konkurrensmedel mot Kina ..
http://edu.ikd.hik.se/ezpublish/index.php/hik/tidning_22_08/nyheter/myterna_om_eu_s_livsmedelsregler_aer_maanga

#14
2013-01-07 21:38

Mig veterligen så går det under Lights&Vision i bilens informationsssystem att stänga av DRL-funktionen. Åtminstone finns detta som val på min Skoda av 2011 års modell. Jag gissar att VAG har ungefär samma möjligheter på alla sina modeller. Att verkstaden har svarat att det inte går eller inte är tillåtet är nog rent struntprat.

#15
2013-01-07 21:53

Vid dimma måste man själv förstå att tända, vissa tänder dimljusen och då kommer de andra samtidigt på (åtminstone i PSA bilar har det brukat vara så).

#16
2013-01-07 22:06

Håller med om det onödiga att köra utan bakljus. Om jag inte har helt fel ska alla bilar med denna funktion ha röda reflexer baktill. Kan ju diskuteras hur mycket det hjälper. Tillräckligt enligt regelmakarna.

#17
2013-01-07 23:05

Peugo, tyvärr är inte alla så intresserade av bilkörning att man överhuvudtaget vet att baklamporna inte är tända om det är dålig sikt på dan, det finns så många olika typer av bilförare, t.ex. låne- o hyrbilar av olika slag osv. Sen har du verkligen rätt i den andra ytterligheten, att köra med dimbakljusen tända. I Tyskland på autobahn, med stora hastighetsskillnader är det jättebra men här är det ju rena pesten. Hamnar man bakom en bil med detta elände tänt (oavsett märke) och inte kommer förbi blir man ju tokig. Speciellt med dubbla dimljus så man i värsta fall inte uppfattar bromsljuset. Hur tänker man, är man rädd att bilen bakom i samma hastighet inte ser att man ligger där eller? Möjligtvis på motorvägen kan det vara motiverat ibland.

#18
mcregor
2013-01-08 07:59

Tända dimbakljus kan ju också vara ett sätt att "freda sin bakdel" - alltså få folk att hålla rimligt avstånd och slippa de som slickar baken på ens bil...
Har själv tänkt tanken när andra bilister blir alltför närgångna men hittills har jag avstått...

#19
2013-01-08 11:43

Hej Tsaren. I Sverige är det lag på att alla ska ha röda reflexer i bak på bilen. Antigen inbyggda i bakljuset eller separata dito.

mvh VW Polo 2012

#20
2013-01-08 11:50

Hej Isoderlun. Nya bilar har ju automatiskt halvljus skriver du, men så är inte fallet. För när man startar denna Polo så tänds bara dimljusen i fram.

mvh VW Polo 2012

#21
mcregor
2013-01-08 11:58

Håller med VW Polo 2012 - nån automatik för att övergå till halvljus vid sämre ljusförhållanden har inte jag heller på min Golf 2012 och jag är rätt säker på att det gäller många nyare bilar även om det finns på en del. Däremot så släcks instrumentbelysningen automatiskt när det blir lite "skummare" och man kör på varselljus så det är väl kanske tänkt som en påminnelse att det är dags att slå på halvljuset istället...:) Men en automatik hade ju inte suttit i vägen...

#22
2013-01-09 14:12

Ett förbannat korkat beslut och lyckligtvis så har mina senast köpta bilar bakljus direkt då man slår på tändningen.
Det finns bilar med automatik som tänder/ släcker då det anses vara brukligt men som redan sagts så föredrar jag att ljuset bak alltid är på.
Inget ljus bak är t.o.m värre än då idioter inte vet hur man använder dimmljusen.

#23
2013-01-10 18:38

Det blir krångligare och krångligare lösningar på ett "ickeproblem" Koppla lyset över tändningen och låt bli knapparna. Standard på SAAB seda 1968 ungefär

#24
2013-01-11 15:50

Håller med Isoderlund. Vill göra ett tillägg dock. På min bil (en USA-import från en delstat utan ljuslag) slocknade ljuset när det blev riktigt ljust. I motsol och dimma lyste alla lampor. Vill man ha automatik som alltid tänder rubbet kan man göra som jag gjort på både min och gummans (också USA-import) Jag satte en snygg kapsyl (dubbelhäftande tejp) över den lilla sensorn som sitter på instrumentbrädan riktad uppåt. Det påverkar inte avbländningsautimatiken varken på backspeglarna eller helljuset. Inte något annat heller. Nu tror bilen att det alltid är mörkt ute.

#25
2013-01-19 11:04

Det är ju ffa i mörker som dimbakljuset stör. Jag tänder helljuset när jag ser en sån framför mig när det inte behövs, och har den tänt ända tills jag kör om eller föraren fattar.

I de flesta fall så har föraren glömt ljuset på, och fattar ganska snabbt vad som är tokigt.

#26
2013-01-19 11:08

Problemet med att inte stänga av dimljusen bak när någon hinner ifatt är att det ser ut som de bromsar hela tiden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.