Nästa artikel
Bilfrågan: Farliga farthinder?
Bilfrågan

Bilfrågan: Farliga farthinder?

Publicerad 4 januari 2013 (uppdaterad 4 januari 2013)
"Får farthinder tvinga till fartsänkning under den tillåtna på sträckan? Vems är ansvaret om bilen skadas?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.


FRÅGA:
Jag undrar vad som gäller för utformning av farthinder. Får de se ut precis hur som helst? Får de tvinga till fartsänkning mycket under den tillåtna på sträckan?

I Stockholm kräver många gupp att man kör under 20 km/tim, trots att max hastigheten är 30! Vet jag inte om detta i förväg kan jag ju skada bilen! Och vems ansvar blir det om jag kört lagligt med en standardbil och ändå råkat ut för skada?

JK, Bromma

SVAR:
När det gäller vägbulor och andra farthinder är det upp till föraren att bedöma med vilken hastighet hans eller hennes bil kan passera. Kan farthindret inte köras över i högsta tillåten eller rekommenderad hastighet med en ordinär personbil utan skaderisk bör det finnas varningsmärke för hindret.

Om man kör så fort att bilen skadas och hävdar att väghållaren är vållande kan man kräva ersättning av väghållaren och om ersättning nekas, vilket oftast torde vara fallet, kan man stämma väghållaren.

Om väghållaren visar att denne följt rekommendationerna i VGU, Vägars och Gators Utformning, en handbok som kommunerna och Trafikverket står bakom, är det inte sannolikt att någon domstol skulle döma väghållaren som vållande av bilskadan.
 

Bengt Dieden, Vi Bilägare
 

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-04 11:12
1storstark

Vi hade en riktigt dålig sträcka, full med knölar och hål, genom en by. Det kostades på ett antal miljoner för att få vägen jämn. Sedan gjordes fartgupp! Idioti!

#2 • Uppdaterat: 2013-01-04 14:44
Eric H

Äsch..
Inget att bry som om, bara skattepengar...

#3 • Uppdaterat: 2013-01-04 15:21
S-E S

Vägbulor på 60-väg. Vad tycks?

#4 • Uppdaterat: 2013-01-04 16:44
Focus

Man kan inte alltid räkna med att kunna köra i den hastighet som gäller för platsen t.ex. vid barn på eller invid vägen, bussar som stannats för avstigande och många andra tillfällen. Man skall ju enligt Vtf anpassa hastigheten och det gäller även vägbulor. Man behöver ju inte därför foga sig till den skaran som i det närmaste skall stå stilla på krönets topp och som är mer rädda om bilens chassi än människoliv och före och efter kör som om bilen är stulen.

#5 • Uppdaterat: 2013-01-05 07:01
TOMCAB

Visst kan jag förstå avsikten att försöka bringa ned hastigheten med hjälp av farthinder, men det känns som om handläggarna är skrivbordsfantomer. ÄR DE NÅGONSIN UTE I VERKLIGHETEN?
Ett par exempel:
I Bålsta mellan Stockholm, och Enköping växte upp ett antal villaområden. Varje grupp villor låg på en avfartsvägar (slingor) i förhållande till genomfartsstråket (50 km/t). och med en hög bullerdämpande vall mellan områdena. Visst gick det som nästan alltid lite för fort på genomfartsstråket men några barn eller andra risker för olyckor förekom aldrig.
Vad händer? Jo på genomfartsstråket byggdes ett antal farthinder med påföljd att massvis med småbarn samlades vid dessa för de tyckte det var jätteroligt att se när "bilarna hoppade". Var detta en säkerhetshöjande åtgärd? Föräldrar fick börja jaga sina barn från genomfarten för att undvika olyckor
På en annan ort i södra Sverige byggs farthinder vid en skolas förbifart (30 km/t). Hindren utfornas i den numera populära pyramidformen. Välbefogat och bra men sedan.... 300 m norr om ett av hindren ( 50 km/t) byggs ytterligare ett farthinder men inte i pyramidform. Varken gångtrafik eller riskfyllda område finns men dett hinder är kraftigt och lika över hela vägen. Det får löjliga kosekvenser när man först passerar två motiverade, välutformade och befogade hinder. Hastigheten höjs till 50 km/t sedna helt plötsligt under acceleration möts av detta hinder med tvärbromsningar som följd. Vad hade den som bestämde om detta hinderhuvudet eller i huvudet? Särskilt miljövänligt blir det ju inte heller när man framkallar denna typ av körning. Boende i området har lärt sigm men all annan trafik och den är stor..
.

#6 • Uppdaterat: 2013-01-06 08:47
Pender

Man behöver knappast vara en stor tänkare, för att inse ett enkelt samband. De som irriterar sej på vägbulor, är samma personer som inspirerat trafikpolitiker att besluta byggandet. Precis nedanför mitt fönster, (lokalgata i centrala Göteborg) finns ett "felbyggt" farthinder. Nåt 10-tal vanliga, men ivriga bilister, skadar dagligen spoilers där. Med ett oljud, som är musik för mina öron. De som har sänkta chassin klarar sej bättre. Känner sin begränsning, och kryper fram i 2-3 km/t. Man kan likna byggandet av vägbulor, med de allt populärare timglas-hållplatserna för bussar. Pga av att några bilister väljer att köra om bussen på fel sida om mittrefugen, så svarar politikerna med timglas. Ha det bra, alla ni som har bråttom. Men ju mer ni skyndar er, desto mer kommer ni att hindras. Enligt den info jag har, blir det snart max. 30-40 i städer. Den som lever får se.

#7 • Uppdaterat: 2013-01-06 18:43
Roger Skagerström

Förutom att att de här timglashistorierna och slalombanorna bara funkar när bussen är där alt. man får möte. Möter man inte eller det är fritt kan man köra i 200 om man vill. Häromkring är sånna slalombanor poppis, med hjälp av tex blomkrukor etc. Sällan något övergångsställe eller liknande nära. Knappt folk som går där ens. Men råkar man få möte är det omständigt. Får man inte möte kan man köra som vanligt.

Genialt! :D

#8 • Uppdaterat: 2013-01-06 20:41
S-E S

Om VGU endast utgör rekommendationer, svarar väghållaren för tolkning och utformning och därmed för eventuella fordonsskador, - - - eller?

#9 • Uppdaterat: 2013-01-07 00:54
Gunnar Lindberg

Som motvikt till alla dåliga erfarenheter kan jag berätta att genomfartsgatan i min by är hastighetsbegränsad till 40. Den har fyra övergångsställen med gupp som man utan besvär passerar i 40. Det fungerar bra. Fast det är inte i Sverige förståss....

#a • Uppdaterat: 2013-01-07 10:15
hultarn

Så länge det finns varningsskyltar innan fartbulorna kan man inte räkna med någon ersättning. Är man så dum att man inte sänker farten får man stå sitt kast.

Och skyltad hastighet är max hastighet, inte min.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.