Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Lovar annonsen för mycket?

Bilfrågan

"Skoda påstår att förbrukningen hålls på en anständig nivå tack vare att fyrhjulsdriften bara kopplas in vid behov. Hur går det ihop?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Läser en annons för Skoda Superb 4x4 i nummer 8/10 av Vi Bilägare.

Liksom många andra biltillverkare påstår Skoda att bränsleförbrukningen hålls på en anständig nivå tack vare att fyrhjulsdriften bara kopplas in vid behov.

Har jag missat något viktigt eftersom jag inte kan förstå varför det krävs mindre energi att driva den extra drivaxeln via hjulen än via motorn?

Såvitt jag vet så har inga bilar med 4x4 frihjulsnav, med undantag för rena terrängbilar, varför hela transmissionen snurrar med hela tiden.

Var ligger energibesparingen?

Janne

SVAR:
Två orsaker finns till att en fyrhjulsdriven bil drar mer bränsle. Det ena är att bilen blir tyngre. Ytterligare kardan- och drivaxlar plus fördelningslåda och differential adderar vikt.

Det andra är den ökade friktionen från dessa komponenter. Som du mycket riktigt påpekar är alla rörliga delar igång även om bilen i fråga går i tvåhjulsdrivet läge.

Någon markant skillnad i förbrukning finns därför inte mellan Skoda och exempelvis de större Audi-modellerna som har 4WD inkopplad konstant.

Bengt Dieden, Vi Bilägare


Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Marcus L
2010-09-08 10:28

Komponenterna snurar, javisst, men någon riktig kraft tillförs inte förrän det behövs. Att tillföra kraft kräver energi. Så jag tycker inte att Vi Bilägares svar är helt korrekt.

#1
Saabnisse
2010-09-08 12:54

Jo men så länge komponenterna snurrar spelar det ju ingen roll om kraften tillförs via bakhjulen eller via motorn, det gåt ju åt lika mycket energi.
Men det måste ju vara någon vits med det här.
Kan det inte vara så att fördelningslådan och transmissionsaxeln är bortkopplade vid tvåhkulsdrift?

#1
Saabnisse
2010-09-08 12:56

Ursäkta, lite hala knappar.
"går ju åt.." och "tvåhjulsdrift" skulle det vara.

#1
Lars A
2010-09-08 13:09

Oftast har man dessutom andra utväxlingar i växellådan på 4WD-varianter för att bibehålla prestanda trots högre vikt. Motorn varvar då mer och har större förluster.
Kan du utveckla ditt svar lite Marcus L? Du verkar kunna det mesta.

#1
Onehp
2010-09-08 14:17

Lite missvisande. Friktionen än nämligen relaterad till belastningen och är inte konstant. Så visst sänks förbrukningen en aning när effekten inte behöver ledas till bakhjulen i onödan. Precis hur mycket det rör sig om är svårare att säga rakt av, men besparningen måste ju vara tillräcklig stor så att många biltillverkare väljer drivsystem från t.ex. svenska Haldex som kopplar bort bakaxeln vid normal körning...

#1
Stig
2010-09-08 15:57

Har aldrig förstått vitsen med automatisk inkoppling av fyrhjulsdrift. Dels sparar det ingen effekt alls, dels blir däckslitaget högre eftersom de två drivande hjulen får ta det ökade motståndet av den bromsande delen av transmissionen. Men det viktigaste är ändå att bilens uppträdande förändras vid övergången från två- till fyrhjulsdrift. Som vanligt idag löser man det med olika former av stabiliseringssystem, ESP t.ex. som kan kompensera för en osund konstruktion.

#1
Gustav
2010-09-08 18:13

Om reklamen lovar för mycket beror på vad man menar med anständig nivå.
Om man bestämmer att gränsen för anständig förbrukning är 0,5liter bensin/mil under normal blandad körning, skulle Skodan vara en anständig succe!

#1
Stig
2010-09-08 22:46

För att förtydliga mitt svar något:
Jag har nu en Impreza WRX med ca. 250 hk och har kört över 7000 mil på originaldäcken utan större slitageskillnad mellan fram -och bakdäck.
Jag upplever också att bilen alltid har ett konsekvent beteende eftersom den hela tiden driver 50/50.
Samma erfarenheter har jag haft med mina tidigare Subaru, lågt däckslitage och, utan att dessa hade ESP, ett förutsägbart uppträdande eftersom de inte växlade mellan 2 - och 4-hjulsdrift.
Haldex är nog lösningen för tillverkare som vill lansera 4-hjulsdrift på en bil konstruerad för 2-hjulsdrift.

#1
mctar
2010-09-09 09:53

Sig: Du famlar i mörkret. Vad är konstruktionsskillnaden mellan en inkopplingsbar 4wd och en konstant 4wd, förutom själva kopplingen? Om 4hjulsdriften kopplas in före du märkt det så har du faktiskt inte märkt det... Jämför gärna din bil med en 9-3 4wd med eLsd.

#1
Stig
2010-09-09 11:04

Det är nog min sista mening som ger det tydligaste svaret om varför jag inte famlar i mörker:
"Haldex är nog lösningen för tillverkare som vill lansera 4-hjulsdrift på en bil konstruerad för 2-hjulsdrift. "
Hur många Haldex-bilar har urkopplingsbar ESP utom möjligen i krypfart?
Nej, just det!
Och varför krångla till det? Varför inte bygga bilen från grunden för AWD och sedan komplettera med ESP som en sista säkerhetsåtgärd, inte som den första.
En parallell till flygvärlden eftersom jag är flygkapten:
Förr byggde man flygplan som var aerodynamiskt fulländade för att flygas manuellt eftersom autopiloter var rudimentära. Idag är autopiloter fulländade och kompenserar för flygplanens aerodynamiska brister. Men att flyga dem manuellt är inget större nöje.

#1
Gösta
2010-09-09 12:57

Här är jag beredd att hålla med Stig. De som säger att inkopplingsbar 4WD är lika bra som konstant 4WD har troligtvis ej provat de båda sorterna på vinterväglag. Bilar med 4WD typ Haldex blir ofta MYCKET inkonsekventa i sitt beteende. I början understyr det, för att sedan helt plötsligt när kraften till bakhjulen kommer bli kraftigt överstyrda. Detta otäcka beteende får man ej med konstant 4WD, oavsett märke. Personligen tycker jag att Mitsubishis system som de hade för några år sedan på bla Outlander fungerade mycket bra. Fördelningen var i grunden 50/50, för att vid behov skicka plus/minus 10% (tror jag det var) till antingen fram eller bakvagnen. Och någon ESP fanns givetvis inte, den var konsekvent i sitt beteende trots att "storebror" (ESP) inte kontrollerade bilen.

#1
mctar
2010-09-09 15:14

Stig och Gösta: Passat säljs ofta med 4wd, urkopplingsbar ESP. Detta gäller både den senaste versionen med Haldex såväl den äldre versionen med torsen, konstant fyrhjulsdrift. Jag har haft (ägt) båda sorter och att säga att haldexen skulle bete sig inkonsekvent är fel, helt fel. Däremot så gjorde torsen nyckfulla förflyttningar av kraften ibland vid 4-hjulssladdar. Den skiftade kraften mellan fram och bakhjul, vilken inte haldexen gör.

#1
Aluminium V8
2010-09-10 11:53

En bil ska ju naturligtvis vara bakhjulsdriven, som alla riktiga bilar, sen kan man tillföra framhjulsdrift. BMW har drivning 60 bak 40 fram på deras fyrhjulsdrivna. Ford hade 66 bak 34 fram.
Konstruera bakhjulsdrivna bilar från början, så slipper man dåliga kompromisser.

#1
Roy
2010-09-12 14:21

Ser förstås Marcus L:s inlägg först, som Lars A raljerar lite över. Ja, resonemanget är allt lite hemsnickrat... Att tillföra kraft kräver förvisso energi, men här handlar det om en fördelning av denna energi - den enda energikällan är ju motorn.
Kugghjulstransmissioner är inte de allra effektivaste sett ur förlusthänseende men de blir kompakta och tål hög belastning. Att kuggflanktrycket ökar när man tillför mer effekt är givet, men blir verkligen friktionsförlusterna större (procentuellt, alltså)?
Kanske vinner man lite i och med att mittdifferentialen inte används vid tvåhjulsdrift.

Subarus symmetriska drivlina med konstant fyrhjulsdrift har tidigare varit överlägsen andras obehagligt i- och urkopplande lådor. Jag skulle dock gärna prova ett nytt Haldex-system. För är det så att det reagerar så snabbt att bilens uppträdande inte hinner påverkas, så är ju allt frid och fröjd. (Men fortfarande kvarstår frågan med nyttan av in- och urkopplingsbar fyrhjulsdrift.)

Jag antar att "Aluminium V8" försöker vara ironisk.

#1
Stig
2010-09-12 21:51

Jag ställde frågan:
Hur många Haldex-bilar har urkopplingsbar ESP utom möjligen i krypfart?"
Fick svaret att VW har urkopplingsbar ESP.
Visst, men återigen, enligt mitt inlägg:
Inte över krypfart. De system som använder Haldex förutsätter att stabiliseringssystemet är inkopplat över en viss fart. Detta gäller så vitt jag vet alla bilar med Haldex.
Så alla som har Haldex-bilar. Kör ut på en isbana i vinter, tryck ur ESP och försök att leka.
Jag lovar att ESP går in och förstör leken...

#1
mctar
2010-09-13 14:20

Stig: Jag svarade på frågan. Du har fel. Kopplar jag ur ESPn så är den urkopllad. Hastigheten gör ingen skillnad. ESPn i 4wd har exakt samma uppgift som i 2wd. Får jag fråga varför en haldex-bil skulle behöva esp över en hastighet? Du har visst fått allt om bakfoten... När en haldexbil kör öve en viss hastighet kopplas bakhjulen ur till viss grad (lite olika hur mycket) så din teori faller på eget grepp.

#1
mctar
2010-09-13 14:23

Som du förstår Stig så har jag till skillnad från dig provat.

#1
Stig
2010-09-14 13:58

MCTAR. Jag undersöker om du har rätt om Passat till skillnad från andra Haldex-bilar har urkopplingsbar ESP.
Men tills dess åter till grundfrågan - varför överhuvudtaget använda ett komplicerat system som växlar mellan 2- och 4-hjulsdrift utan att det finns några som helst uppenbara fördelar, enbart nackdelar?

#1
mctar
2010-09-17 16:34

Nå Stig, har du kontrollerat om jag ljuger eller inte?

#2
mctar
2010-09-26 16:24

Stiiiiiig! hoho?!

#3
mctar
2010-10-04 18:17

Jag börjar nästan tro att Stig inte kan erkänna att han har fel!

#4
2010-10-06 15:15

Nej, jag har inte somnat eller så. Dessutom behövde jag inte kontrollera eftersom du själv besvarade frågan:
'" När en haldexbil kör öve en viss hastighet kopplas bakhjulen ur till viss grad (lite olika hur mycket)"
ESP klarar alltså inte heller av växlingen mellan 2WD och AWD på grund av skillnaden i bilens uppträdande.
Inom flygvärlden har vi uttrycket KISS (Keep It Simple, Stupid) så varför komplicera det? Skicka lika mycket till båda axlarna så fungerar det både med och utan ESP.
Dessutom:
Mindre däckslitage och - vilket var den ursprungliga frågan innan debatten spårade ur - inte en droppe högre bränsleförbrukning

#5
mctar
2010-10-07 14:08

Du är fortfarande ute och cyklar, Stig... Noterar bilen en hastighetsskillnad mellan framhjul och bakhjul (framhjulen snurrar snabbare) så kopplar Halexkopplingen in bakhjulen igen. Detta varesig ESP/EDS/ är inkopplat eller ej. Det är nämligen så att ESPn tillåter ett visst hjulspinn vilket inte Haldexen gör (däremot tar Haldexen 1/8-varv på sig att reagera - vilken ingen märker när bilen rullar). Slutsatsen blir att bilen blir stabil i alla farter, lika den systerbil som är 2wd.

#6
2010-10-08 14:37

Jag är fortfarande inte ute och cyklar, men:
Du och jag är advokater för det drivsystem vi tycker är bäst, du för Haldex och jag för permanent AWD.
Ingen av oss ger sig utan vi svarar gärna runt om kring varandras påståenden.
Övriga får själva bilda sig sin egen uppfattning utifrån vår debatt.
Du kommer att trivas med din Passat, jag med mina Subaru.
Men återigen tillbaka till grundfrågan:
Sparar Haldex bensin?
Nej,naturligtvis inte eftersom allting hela tiden roterar.
Därmed lämnar jag debatten.

#7
mctar
2010-10-08 15:12

Ok, me 2. C U.

#8
2015-04-15 12:03

Fyrhjulsdrift väger alltid något extra, alltså blir det en ökad förbrukning enbart av denna faktor. Jag har inte hittat något fyrhjulsdriven bil som haft samma utsläppsnivå som den vanliga modellen utan fyrhjulsdrift. Så jag skulle nog vilja påstå att fyrhjulsdrift alltid kommer att öka utsläppen oavsett vad. Omsätter man fossilt bränsle till el så har vi samma sak där, mer vikt kräver mer energi och därmed "ökade utsläpp" tills den dagen vi kan producera energi 100% miljövänligt.

#10
2016-04-24 10:27

På en traktor där är fyrhjuldrivet bra,på bilar behövs det vid få tillfällen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.