Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Borde Volvo fixa ljuset gratis?

Bilfrågan

"Vänster framljus på min Volvo V50 bländar. Är detta ett ursprungsfel som Volvo borde ta på garantin?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Har efter senaste besiktning av min Volvo V50 -05 fått en tvåa för att vänster framljus bländar.

Detta ska justeras automatisk men fungerar inte tillfredsställande, varför båda framljusen nu måste bytas ut till en kostnad av 4 000 kronor.

Är inte detta ett ursprungsfel som Volvo borde kunna ta på goodwill/garanti?

Det är ju knappast något som kan ha gått sönder på grund av yttre kundåverkan?

Är det fler som är drabbade av detta?

Jan-Erik Wuopio

SVAR:
Om justermotorn slutat fungera är konstruktionen sådan att hela strålkastaren måste bytas ut.

Detta innebär naturligtvis en onödigt hög kostnad.

Att byta bägge strålkastarna, bara för att den ena är defekt, framstår dessutom som helt onödigt.

Beträffande goodwill så måste du ta upp detta med verkstaden.

Tyvärr är det nog så att då garantin gått ut är det svårt att få gehör för detta på en fem år gammal bil.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-08-25 10:59

Du får säkert inte goodwill på detta.
Vänd dig till en Allbilsverkstad och diskutera problemet, säkert kan du få ett bättre kostnadsförslag.
Men vad är det som säger att det är strålkastaren det är fel på?
Är det kollat?
Det är vanligare med krånglande nivågivare.

#1
lubos
2010-08-25 13:27

Ju fler finesser ju flera felkällor! Moderna bilar tenderar att bli så dyra och komplicerade i underhåll att vi snart är där japanerna varit i årtionden, dvs en bil äldre än 7 á 8 år är osäljbar!
Är detta utveckling? Ja om inköpspriserna sjönk motsvarande, men det har snarast varit motsatsen. På sikt gräver emellertid biltillverkare med liknande fel sin egen grav ty konsumentinflytandet har gudskelov blivit mycket bättre på grund av modern teknik!

#1
Hanzzon
2010-08-25 22:33

Det att justeringen brakar i hop är ett standardfel på Volva V50 och S40N, spröd klen plast som pajar när man ska försöka justera ljuset har vi varit med om på många S40N/V50.
Vi servade som en jämförelse en Avensis-05 på jobbet förra veckan med något diffus och svag ljusbild på just en av xenon-strålkastarna efter 14000 mil som fick båda strålkastarna utbytta gratis på goodwill-garanti från Toyota.
Det är bra kundvård som är värt mycket för kunden det!

#1
Seken
2010-08-25 23:05

HANZZON, nu tycker jag du var var skitelak mot Volvo. Eller alltför Toyota-vänlig. Men tyvärr, om jag dömer efter bekantas erfarenheter, så är dina rader alltför sanna. (Dock tror jag inte ett dugg på myten om Toyotas överlägsna felfrihet.)

#1
Jägaren
2010-08-26 10:20

Märkligt att frågeställaren ens kan tänka tanken att det efter fem år (!) skulle kunna vara frågan om ett garantifall.

#1
lubos
2010-08-26 15:27

Felen påverkar trafiksäkerheten eftersom de kan medföra bländande belysning vilket är förbjudet.
Därför borde Volvo åläggas att kostnadsfritt rätta till problemet. Det enklaste är väl att ställa in ljusbilden och plocka bort strömförsörjningen till ställmotorerna, dvs ta bort "finessen"!
och informera ägaren att han i fortsättningen själv måste se till att ej föra bländande belysning genom att t ex ej överlasta bakpartiet på bilen!

#1
lasse Åberg
2010-08-26 17:30

Har du fel på din volvo,Ring till KINA.

#1
V70
2010-08-26 18:46

Jag fick en goodwill reparation på min sju år gamla Volvo nyligen.........
En kostnad på över 3000 kr tog min verkstad
Men jag är trogen kund, och har köpt flera nya bilar på samma ställe

#1
Seken
2010-08-26 22:34

JÄGAREN, jag har hört flera fall där Toyota tagit på sej rep. flera år efter den 3-åriga garantin. När det gäller Volvo kan man gardera sej genom att betala för det 3-åriga trygghetsavtalet. Som kan förlängas.
(Tidigare var det 10-årigt. Men fungerar även nu i princip utan tidsbegränsning.)

#1
Jerker
2010-08-28 00:25

Garantin är biltillverkarnas eget löfte men iaf i Finland finns det något som heter "ansvar för fel" och det gäller den beräknade livslängden för olika komponenter i bilen. Verkstaden bedömmer därefter hur mycket kundens andel kommer att vara och man får ju inte nya delar helt gratis utan du har ju felfritt använt dem i 5 år så kanske verkstaden borde betala 30-40%?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.