Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Orimligt dyr reparation?

Bilfrågan

"Den svarta färgen på fästet till vänster sidospegel har flagnat av, en reparation på 4 000 kronor. Kan Saab stå för kostnaden?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Efter vintern upptäckte jag att den svarta färgen på fästet till vänster ytterbackspegel satt lös och när jag petade på den så flagnade den av.

Fästet verkar vara gjort av aluminium. Jag tog kontakt med Bilpartner i Malmö och fick besked på att Saab hade haft en förlängd garanti eftersom det var ett känt problem, men att den inte gällde längre.

Hela backspegeln måste bytas till en kostnad på drygt 4 000 kr plus arbetskostnad vilket jag tycker är en orimlig kostnad på en bil som bara är fem år gammal.

Kan det verkligen stämma att Saab inte står för någon del av kostnaden, det verkar ju vara någon form av tillverkningsfel?

Bengt-Göran Lindvall

SVAR:
Vi har 24 månaders garanti och 36 månaders reklamationsrätt. Vi kan tyvärr inte ta kostnaden för reparationer på en fem och ett halvt år gammal bil.

Självklart tycker vi det är tråkigt att kunden har blivit drabbad

Margaretha Högström, Saab Automobile AB

Diskutera: Vad tycker du om reparationen?

Kommentarer

#1
Johan
2010-09-15 09:59

Köp dig en Kia nästa gång. Där får du sju års garanti .

#1
mctar
2010-09-15 10:02

Saab har tidigare tagit detta på goodwill. Kanske inte riktigt på en så gammal bil men ändå när garantierna gått ut.

#1
Sigge
2010-09-15 10:34

Har inte ViB svarat tillräckligt många gånger på frågan? Bilar har inte livstidgaranti utan slits med tiden.

#1
Haubits77B
2010-09-15 11:26

Re: Johan
Du skämtar hoppas jag?! Den där garantin är inte värd vatten - och även om den hade varit seriös - vem vill slaffsa om kring i en liten fjantbil när man kan köra en riktig bil?

#1
Gösta
2010-09-15 11:27

Det är ju på eftermarknad och reservdelar som biltillverkarna tjänar sina pengar. Inte alls förvånande (dock upprörande) att SAAB passar på att ta orimliga priser när tillfälle ges. Personligen hade jag nog bättrat på lacken själv eller försökt hitta en bättre begagnad backspegel på skroten.

#1
Saabnisse
2010-09-15 11:41

Det här är ett fel som många Saab har drabbats av och det beror på ett dåligt underarbete före täcklacken.
Det påvekar inte på något sätt spegelns funktion utan är givetvis rent kosmetiskt.
Den horribla kostnaden försvaras med att det sitter datorer med minneskretsar som styr elmotorerna inne i spegeln.
Helt klart är det ockerpriser, grundkostnaderna för de enkla datorkretsar och elmotorer som finns här överstiger knappast 100:-.
Varför har man inte gjort konstruktionen så att det går att separera spegeln från fästplattan, det är ju bara den som drabbas.
Det bästa man kan göra är ju att skaffa lite bättringsfärg, lägga på den, det tar bara ett par minuter och spara rejält med pengar.
Själv hade jag tur och fick mina speglar bytta under garantitiden.

#1
marre
2010-09-15 11:49

vad är en färgflagnad att gräva sig för, titta på bilarna ute i europa tex rom, paris, madrid, berlin, etc där knuffar man insig när man fickparkerar med skavanker som följd dagligen,, färgflagnad på en backspegel fis i rymden

#1
TTJr
2010-09-15 13:28

Kan tänka mig att själv kostnade låter orimlig, men kollar man vad backspegeln innehåller och om man måste byta ut den så går det enbart den på nästan 2000kr sen kommer säger jobb och koppla in den så 5000kr låter tyvärr inte så orolimligt.
Har själv en bil av annat märke och då gick det på samma pris. Med tanke på även backspegeln skulle lackeras så 5000kr låter inte alls orimligt.
// TTJr

#1
Macro
2010-09-15 14:56

Det sådana saker som skiljer en kvalitetsbil från en billigare "folksaab" Kvaliteten ska sitta in i minsta detalj.
Ett haffsjobb är vad det är.
Och skylla på underleverantörerna kan man inte göra, dom har nog levererat exakt enligt specifikationerna från Saab. Man kan ju undra hur nya 9-5:An ser ut efter fem år?
Med tanke på prislappen man klistrat på bilen så förväntar jag mig att den ska slippa oilsludge, skrapande växellådor, kryprost, lacksläpp, vattenfyllda strålkastare, glappande instrumentbelysning och uppbrända tändkassetter som tidigare versioner dragits med.

#1
Peter
2010-09-15 14:57

Något måste vara fel på konstruktionen. Jag har en nu 5 år gammal Saab 9-5 där vi efter 2 år fick vänster sidospegel bytt på någon form av garanti då den första fått stora bubblor i aluminiumet. NU kan jag tyvärr säga att samma sak håller på att blossa upp på den nya bytta spegeln. Kan det vara så att konstruktionen är dålig och att våra saltade vägar helt enkelt är förödande för våra bilar. Mitt råd för att slippa reparationer i onödan är att vi slutar salta vägarna. Vi sparar då inte bara miljö, grundvatten, bro och vägkonstruktioner, mindre rostangrepp och vi slipper tvätta bilen titt som tätt med mindre utsläpp av kemikalier och andra positiva bi -effekter. Tycker annars att det börjar bli löjligt dyrt med bil och de auktoriserade verkstäderna, reservdelarna och timpriserna är för höga i förhållande till vad man får för pengarna. Vi håller på att delas in i A och B-lag där A laget är de som kör tjänstebilar och inte behöver bry sig. Vi i B-laget som får betala själva måste hitta alternativ för att över huvud taget ha råd att hålla en bil i hyfsat skick.

#1
Eric
2010-09-15 15:04

Har ägt en bil där stora delar av karossen var i alumimium. Huv skärmar dörrar mm..
Det var inte helt okomplicerat eller billigt vid omlack.
Krävdes nån typ av etsande färg som fäste både i aluminiet och var ett bra underlag för topplacken..
På en som i det här fallet en +fem år gammal bil skulle jag skaffat en sprayflaska á 50:- och lackat på.. 5000 räcker till många sprayburkar.

#1
Macro
2010-09-15 17:14

Ja, men frågan är om man ska behöva stå och klåpa med sprayburk på en 5 år gammal bil som ny kostade 250-300.000 kr?
Är så trött på bristande kvalitet och slarvjobb...
Finns det ingen yrkesheder längre?

#1
Dennis
2010-09-15 18:20

Som vanligt blänker dom i början sen faller dom som en sten bara efter några år..skräp

#1
andreas
2010-09-15 19:16

Kan bara sega det att kvaliteten på Saab är inte sämre eller bättre än dom tyska eller dom flesta markerna.
Jobbar som plåtslagare på ett känt tyskt märke och ibland blir man mörkrädd på hur kvalitets valet är på dom.
Det är väldigt svårt att få en bil att klara av den skiftade miljö som vi har här i norden med tanke på alt salt och växlade temperaturer och regn.

#1
Jes
2010-09-15 20:01

Lacksläpp på aluminium är vanligt.
Bilen är 5 år gammal ... inga små krav att åberopa garanti.
Bättra på med pensel och kör med bilen, det är en "gammal" bil och lacksläppet har ingen som helst betydelse.

#1
Bo johansson
2010-09-15 21:48

Sju års KIA garanti-vad är den värd? Mercedes har 30 års rostgaranti-vad är den värd?
För att kunna bedöma värdet av en garanti måste du läsa och tolka garantireglernas utformning! Tyvärr finns det alltid oklarheter och utrymme för tolkningar.
En idiotsäker garanti skulle kosta så mycket att ingen sannolikt skulle villja betala för den.

#1
Per
2010-09-15 21:55

Storstadsverkstäder är varken bra eller billiga. Det bäst på en så pass gammal bil är att försöka laga det själv eller låta det vara.

#1
Kalle
2010-09-16 03:14

Problemet är vanligt men du ska få ett tips som vi använder på bilfirman ofta.
Plocka av spegeln, är mkt lätt för den sitter med 4 skruvar o en snabbkoppling t elen. Lämna in o få lackat i samma färg som bilen (håller bättre). Kostar ca 500:- för båda speglarna inkl nerslipning av gammal ärg. Ska du ha samma strukturlack blir priset det dubbla.
Vassego :)

#1
Benny H
2010-09-16 13:03

Exakt samma problem som min tjej har på sin Saab 9-3. Fast på hennes kom det redan när bilen var fyra år, hon köpte den begagnad. Snart ska aset in på verkstad, växellådsbyte på en bil som gått 13.000 mil och reparation av AC:n för TREDJE gången. Sen ska den säljas omgående! Absolut inte Saab igen och detta har min tjej också insett till slut....

#2
2013-08-02 10:58

På en semesterresa söderut kan du få motorhuven spacklad efter hagelskurar, målad, plåten mellan huven och vindrutan målad, snöskyddet på den målad, speglarna (aluminium)bortplockade slipade och målade och vänster framskärm målad för 2500kr på en Volvo 740-85 i Spanien t ex.
Dessutom taket handbättrat efter närkontakt med automattvätt.
Priserna i Sverige har för länge sedan tappat markkontakten, analogt med direktörslöner och bonusar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.