Nästa artikel
Rosttest: Toyota Avensis (2013)
Rost

Rosttest: Toyota Avensis (2013)

Publicerad 27 juni 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

På Avensis har motorhuv och baklucka behandlats men med ett för tjockt skyddsmedel som klumpat sig och därför inte ger optimalt skydd. Balksystemet är helt obehandlat. Undertill finns många karosskarvar men bara ett fåtal har tätats. Sköldar av filtliknande plastmaterial täcker delvis chassit. Innerskärmarna är också av detta material vilket innebär risk för att det binder fukt och bildar en grogrund för rost.

Bakskärmarna har en smuts- och fuktsamlande hylla. Karossvecket vid bakskärmen skyddas bara av en tunn plastfilm som inte är beständig och stänkskydd saknas, vilka annars kunnat skydda.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Avensis 2.0 D Kombi Executive
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-06-29 17:02
Hundter

Det är märkligt att bilfabrikanterna alltid kan skapa en massa bling-bling, men inte kunna rostskydda en bil! Har sett så rostiga bilar i Australien, att jag trodde det inte var möjligt! De behöver ej heller besiktiga sina bilar förrän vid försäljning!!
Att behöva rostskydda en bil för mellan 6-8000:- nät den är ny, är ju helt vansinningt, när det går att göra avsevärt billigare när bilen produceras! Men då ska det plötsligt sparas och tjänas pengar!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.