Nästa artikel
Bullrigt med nya hjul till Kia Cee'd
Långtest

Bullrigt med nya hjul till Kia Cee'd

Publicerad 14 juni 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Långteststallets Kia Cee'd har bytt skepnad. Borta är det nervösa uppträdandet på vägen – men bullret har ökat rejält.

Efter att ha gått från vinterväglag till sommarväglag med tidningens Kia Cee’d kan jag säga att bilen bytt skepnad. Den nervösa vinterkaraktären är som bortblåst och Kian bjuder på goda portioner trevlig körkänsla i vårvärmen.

Tyvärr är även tystnaden i kupén bortblåst. De en tum större fälgarna, skodda med långprofildäck från Hankook, har inte gjort väl för långfärdstrivseln.

I övrigt sköter sig nya Cee’d bra och intresset för bilen verkar stort, då många kommer fram och frågar vid tankstoppen. Flest kommentarer har jag fått kring bilens utseende, där merparten nämner fronten. Två har hittat kopplingar till Aston Martin, vilket måste ses som ett gott betyg.

Som tvåbarnsfar uppskattar jag vettiga utrymmen och relativt stora öppningar till baksätet. Men även att bilen är lättstädad. Leriga barnskor verkar inte bita på inredningen och skinnstolarna gör det lätt att torka bort spår från timmarna på skola och dagis.

En sak som känns aningen daterad är antennen på taket. Det lilla sprötet är lätt att glömma vid användandet av tvättautomater. De flesta bilar av idag har antennen integrerad i konstruktionen, vilket även borde vara fallet på en i övrigt så modern bil som vår Kia Cee’d.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Cee'd?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee'd SW 1,6 CRDI Executive

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Kia Cee'd:

Modell: SW 1,6 CRDI Executive

Årsmodell: 2013

Inköpspris: 280 600 kr

Aktuell körsträcka: 1 440 mil

Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 5,3 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi elva långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013

Kia Cee'd, 2013

Mazda6, 2013

Volkswagen Golf, 2013

Volvo V40, 2013

BMW 118d, 2012

Hyundai i40, 2012

Mercedes B180, 2012

Opel Ampera, 2012

Peugeot 3008, 2010

Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-06-14 14:47
kameo

Konstigt, det nämns aldrig i recensionerna att Golf är den bullrigaste bilen men så fort det gäller en japansk eller koreansk bil så ska det påpekas, lustigt.

#9 • Uppdaterat: 2013-06-14 15:27
VW Polo 2012

Mazda 6a 2008 Jag hade med interagerad antenn i bakrutan, hade mycket sämre mottagning än VW Polon jag har nu som har en lite antenn på taket som har mycket bättre räckvidd visade det sig tydligt när jag åker fram och åter till landet. Dock när det är bra mottagning så hade Mazdan bättre ljud. Men det är ju en helt annan sak. Det Hör till saken att under en tremånadersperiod. hade vi Mazdan och Polon parallellt . så vi kunde jämföra dom under nästan samma tidsperiod. Samt att jag tror inte VW borrar hål i taket bara på skoj så där.

#a • Uppdaterat: 2013-06-14 15:35
VW Polo 2012

Hej Hackenbush, Det blir lite kul ibland! Kanske långtradare använder dom?!
Och snart ändrar VIB det lite i smyg. Och då framstår både du och jag som inbillningssjuka.