Nästa artikel
Vintertest: Kia Cee'd rätt okej, men nej!
Långtest

Vintertest: Kia Cee'd rätt okej, men nej!

Publicerad 28 april 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
”Bilen rätt okej, men nej”. Den korta meningen i ett protokoll sammanfattar väl testlagets omdömen om Kia Cee'ds egenskaper i vinterklimat.

Vår bil är så lyxutrustad som en Kia Cee´d kan bli, med bland annat xenonljus, backkamera, glastak, navigation, klimatanläggning och läderklädsel. Allt som allt prylar för över 70 000 kronor.

Så länge det är dagsljus och torrt väglag verkar Cee´d vara en riktigt välbyggd och genomtänkt bil. Förarplatsen är trivsam med stora, tydliga instrument, väl uppmärkta knappar och ett multimediasystem som de flesta begriper sig på. De 128 hästarna i dieselmotorn är lite högljudda men gör ett godkänt jobb. Förbrukningen hamnar dock långt ifrån vad Kia utlovar – under testet drog Cee´d över 35 procent mer. 

När temperaturen faller, solen går ned och vägen täcks av slask, snö eller is visar det sig att Kia Cee´d har fler brister än förbrukningssiffran.

Att köra Kian på mörka landsvägar är ungefär som att vara närsynt, man ser inte klart vad som händer en bit bort. Helljuset är kort och svagt, för bara halvljuset har xenonlampor. Vi testade att inte blända av vid flera möten. Ingen verkade bli störd.

I smutsigt väglag är sikten extra dålig, ty vindrutespolarna är inte effektiva. Strålarna träffar alltför långt ned på vindrutan och vi har inte lyckats justera upp dem. Det går åt massor av spolarvätska för att göra rent glaset och man får ofta stanna och fylla på spolarburken, för den är på tok för liten.

En del testförare tyckte att Kia Cee´d var lite otäck att köra på de isiga vägarna i Värmlandsskogarna. Den hade betydligt sämre väggrepp än någon av de andra bilarna, sladdade ofta till innan elektroniken bromsade, och kändes allmänt opålitlig. Den som måste bromsa hårt fick en skrämmande upplevelse när ABS-systemet omedelbart gick in, utan att farten minskade nämnvärt.

Vid ett tillfälle var vi nära att krocka, när kön framför bromsade in och Kian gled vidare med pumpande bromspedal. Vi misstänkte att det kanske var något fel på däcken – att vi hade fått gamla och hårda vinterdäck, men Kia har nytillverkade Nokian Hakkapeliitta, precis som de andra bilarna.

I den överdådiga utrustningen ingår en backkamera, som säljs tillsammans med navigation för 12 900 kronor. Vägledningen funkar bra, men vintertid är backkameran oftast oanvändbar. Linsen blir snabbt grumlig av snö eller smutsvatten.

Kias bästa vinterpryl är den uppvärmda ratten som är härlig att hålla i med frusna händer. Rattvärmen finns i alla Cee´d och kostar inte ens något extra.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Cee´d?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee'd.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Plus: Tydliga instrument, påkostade detaljer.

Minus: Halfotad, sladdbenägen, dålig vägkänsla, bullrig, svag stolsvärme, blekt helljus, igengrodd backkamera, klen vindrutespolning, liten spolarburk.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-04-30 18:01
A_q

Shogun:
Iallafall på Audi så SKA det vibrera i ratten och ev. styra tillbaka bilen.
Inte alla som är beredda på det...
Går naturligtvis att ställa in olika nivåer på detta.
Hur fungerar Lane assist på Kia? Säg inte att det endast piper och visas en bild i färddatorn?

#9 • Uppdaterat: 2013-04-30 23:20
Rustan Werling

Provkörde en Kia Sportage och jag tyckte styrningen var jätteläskig. Det var nåt okänsligt och väldigt artificiellt över servomotståndet som jag inte uppskattade.

När sedan priser börjar närma sig premiumnivåer och speciellt på extrautrustning, så tycker jag att märket börjar spela ut sin roll.

#a • Uppdaterat: 2013-05-01 22:55
S-E S

Konstigt att jag inte har märkt något av det testlaget klagar på. Har nu kört ca 4000 mil och 2 vintrar och då kör jag på Hankooks vinterdäck. Kanske beror det på att jag anpassar hastigheten efter såväl bil som väglag?