Nästa artikel
Rosttest: Kia Rio (2011)
Rost

Rosttest: Kia Rio (2011)

Publicerad 18 november 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Kia Rio har, precis som Chevrolet Aveo, en kaross helt i stålplåt och det är inte optimalt från rostsynpunkt. 

Invändig behandling finns i såväl huv, dörrar som baklucka. Men den är tveksamt utförd och har dålig spridning. Minus blir det även för det tunna slitskyddet och den bristfälliga behandlingen inuti balkarna under bilen.

Negativt är också att underredet har flera helt otätade skarvar och att bilen är utrustad med bränsletank i plåt. Denna är i och för sig noggrant behandlad, men plasttank är bättre.

Kian har minimala stänklappar fram och de räcker inte för att undvika blästringsrisk längst ned i framkant på bakdörrarna.

Plus blir det däremot för bra tätning av huv, dörrar, baklucka och de mest utsatta skarvarna under bilen. Skärmkanterna bak är också av vettig konstruktion och innerskärmar av plast finns både fram och bak.

– Kia Rio får en svag trea i betyg. Synd att den invändiga behandlingen i dörrar och balkar inte är bättre utförd. Då hade trean varit betydligt mer stabil, kommenterar Thomas Widström.

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Rio 1.2 ECO EX
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.