Nästa artikel
Rosttest: Ford Ka (2009)
Rost

Rosttest: Ford Ka (2009)

Publicerad 21 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Ford Ka får underkänt för sitt rostskydd. Bilen är dessutom betydligt sämre behandlad än märkets andra nya modeller. Det beror enligt tillverkaren på att Ka inte byggs i en Fordfabrik, utan vid Fiats anläggning i Polen. Där saknas möjligheter att ge bilen den specialbehandling som övriga Fordar som säljs i Sverige genomgår.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Ford Ka får underkänt för sitt rostskydd. Bilen är dessutom betydligt sämre behandlad än märkets andra nya modeller. Det beror enligt tillverkaren på att Ka inte byggs i en Fordfabrik, utan vid Fiats anläggning i Polen. Där saknas möjligheter att ge bilen den specialbehandling som övriga Fordar som säljs i Sverige genomgår.

På minuskontot noteras att hela karossen är i stålplåt och att invändig behandling saknas såväl i balkarna under bilen som i dörrar, motorhuv och baklucka. Balkarna under bilen är också dåligt dränerade och var vid vår kontroll fyllda med kondensvatten. Här finns allvarlig risk för inre rostangrepp.

Bakläxa blir det även för att stänklappar saknas och för att tätningen av dörrar och motorhuv är bristfällig. Slitskyddet under bilen är heller inte hundraprocentigt, utan finns bara på de allra mest utsatta ställena.

Däremot är skärmkanterna bak bra konstruerade och plus blir det också för att bilen har plastinnerskärmar i alla fyra hjulhus.

- Men totalt sett blir det underkänt för nya Ka. Allra värst är kondensen i underredets balkar. Det kan bli en riktig rostfälla, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.