Nästa artikel
Provkörning: Chevrolet Aveo (2011)
Provkörning

Provkörning: Chevrolet Aveo (2011)

Publicerad 22 juli 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Säg Chevrolet – och de flesta av oss tänker på stora, törstiga och dyra bilar. Men Chevrolet är tänkt att vara en bil för vanligt folk. – Vi ska tillbaka dit! sade Jonas Ahnve vd för Chevrolet i Sverige när Aveo, den senaste bilen med sikte på Europa, presenterades i Schweiz.

Nya Chevrolet Aveo överraskade oss faktiskt. Vi har ju tidigare bekantat oss med föregångaren som ju helt byggde på Daewoo Kalos från 2002. Det var samma år som GM tog över den koreanska biltillverkaren som då var nära bankrutt. Sedan dess gjordes några smärre uppryckningar men mest av kosmetisk karaktär. Visserligen gjorde GM senare en uppdatering av motorerna men fortfarande utan att klara en miljöklassning.

Nya Aveo är något helt annat. Den bygger för det första på kommande Opel Corsas plattform, vilket närmast är en garanti för en avsevärd bättre krocksäkerhet än tidigare.

– Vi siktar på toppresultat, säger Jonas Ahnve.

När förra modellen kördes i krockprov blev det bara tre av fem möjliga stjärnor i betyg. Det hindrade inte en försäljningssuccé i Ryssland. Men i Sverige krävs full pott.

Och nu har Aveo en uppdaterad 1,2-litersmotor som med modern Opelteknik klarar miljöklassning. Det är också en nödvändighet. Senare i år kommer dessutom två dieselversioner på 75 respektive 95 hästkrafter med start och stoppteknik. En 99 gramversion är också i faggorna.

Redan i juli kommer Aveo att finnas ute bland Chevrolethandlarna. Men själva introduktionen blir först i september. Chevrolet fyller 100 år 2011 och det blir därför en hel del nyheter i höst. Samtidigt med Aveo introduceras Camaro och Cruze kombisedan, vilket lär öka intresset avsevärd för den modellen.

Det är uppenbart att Chevrolet har ställt om siktet mot Europa.

I ett getingbo
Aveo kommer att hamna i ett riktigt getingbo. Småbilsklassen motsvarar ungefär en tredjedel av bilmarknaden i Europa. I Sverige är bara var tionde bil en småbil. Men det är en bilklass som förväntas fortsätta växa.

Efter provkörningen tycker vi att Aveo är ganska väl förberedd för att möta de bästa konkurrenterna. Just det här med säkerhet och miljö är lite av ett nålsöga om man vill slåss på toppen. Körmässigt verkar Aveo vara med i matchen. Den känns stabil och reagerar kvickt och hyfsat exakt på styrutslag.

Jag trivdes bra bakom ratten vid provkörningen. Framstolarna är bekväma med bra lutning på sitsen och det är lätt att justera den till en bekväm position. Men här gäller det att tänka sig för. Aveo LT har bättre möjligheter att justera stolen än basmodellen LS. Ratten är där-emot alltid justerbar både i höjd och djupled.

Instrumenteringen är lättavläst. Aningen tveksam är jag dock inför lösningen med en analog varvräknare till vänster och en digital hastighetsmätare i en display bredvid. Den är visserligen tydlig, men det är trots allt mer ett utslag av kul design än praktisk nytta.

Senare provar jag att kliva in i baksätet och så att säga sitta bakom mig själv. Benutrymmet räcker precis. Men takhöjden räcker gott och väl och sittkomforten är skaplig.

Man känner igen hel del knappar och reglage, till och med ratten, från GM:s komponenthyllor. Men det är knappast någon nackdel att man använder vissa gemensamma delar, bara det är snyggt och funktionellt. Och det tycker jag att det är i Aveo. Den svängda instrumentbrädan fortsätter i framdörrarnas panel. Det ger mig lite båtfeeling, men man ska tydligen tänka Corvette. Och det gör man ju gärna.

Den lilla 1,2-motorn med 86 kusar och en sexväxlad manuell låda är ingen raket. Men med två personer ombord räcker den till. Släpvagn på maximalt 850 kg är tillåtet. Och det är nog en bra satt gräns.

Ska man släpa omkring med en liten husvagn rekommenderas dieselmotorn, eftersom luftmotståndet kan bli jobbigt.

Men inledningsvis är det miljöversionen på 86 hästar och sexväxlad manuell låda samt en 1,4-litersmotor med sexväxlad automat som gäller.

Sex krockkuddar
Aveo är sparsamt utrustad i basversionen LS. Centrallås är standard, ovanligt nog också farthållare. Men LT lär bli den mest sålda modellen. Då ingår AC, yttertempmätare, bättre justerbar förarstol, färddator med mera.

På säkerhetssidan är utrustningen densamma oavsett modell. Aveo har bland annat antisladdsystem, sex krockkuddar där passagerarkudden är urkopplingsbar med nyckel, bältessträckare fram och bältesvarnare.

GM satsar sedan övertagandet av Daewoo 2002 hårt på Europa. För sju år sedan bytte alla Daewoo bilar namn till Chevrolet. ”Badgeenering” hävdade många och Chevrolet fick klä skott för att vissa nya modeller kom till genom namnbyte. Men GM:s plan var en kraftigt ökad försäljning till 500 000 bilar i Europa. Det nådde man 2008. Nu är målet en miljon bilar.

Tanken var att också att successivt ersätta de ursprungligen koreanska byggena med helt nya GM-produkter. Och det har också skett. Aveo är den senaste i raden av bilar byggda med sikte på Europa. Och det lär komma fler.

Tre frågor

Tre frågor till Jonas Ahnve, vd för Chevrolet Sverige.

Vem kommer att köpa Aveo?
– Jag tror att Aveo tilltalar flera olika kunder – unga som väljer den som sin första bil. Men den kommer också att hamna som andrabil hos familjer som har det behovet. Kvinnor väljer gärna lite mindre och pigga bilar. Och så tror jag att den attraherar äldre som inte längre behöver en stor bil.

Vad skulle du säga att Chevrolet står för?
– Chevrolet står för en bil som vanliga människor ska ha råd att köpa. Det har tyvärr inte riktigt varit så i Sverige. Här har vi haft små och dyrbara importer. Men vi ska tillbaka till vad Chevrolet är tänkt att vara – en bil för folket.

Vilka är de starkaste argumenten för Chevrolet Aveo?
– Det är en mängd saker som står på listan vid ett bilköp. Småbilssegmentet är tufft och man måste uppfylla miljökraven, det vill säga ha en bil under 120 g CO2. Det har vi.

– Säkerheten är det andra och den klarar Aveo. Sedan tror jag att vi kan erbjuda rätt känsla. Chevrolet är ett bra varumärke och Aveo sticker ut med förnuftig men tuff design.

Fakta

Chevrolet Aveo 1,2 Eco

Pris, kr från: 128 900.
Säljstart: Bilar finns i juli. Presentation i september 2011.
Modell: 5-d kombisedan.
Mått, cm: L 404/B 174/H 152.
Tjänstevikt, kg: 1 060.
Motor: Rak fyrcylindrig bensinmotor på 1 229 cm3, 86 hk (63 kW) vid 5 600 v/min. Två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, variabla ventiltider. Kamkedja.Vridmoment 115 Nm vid 4 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 13,6 s. Toppfart 183 km/tim.
Förbrukning: 5,1 l/100 km i blandad körning.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Närmaste konkurrenter: Toyota Yaris, Skoda Fabia, Renault Clio med flera.

Vad nytt?: Ny modell av Aveo.
För vem?: Unga par, som andrabil i barnfamiljer och för äldre som vill ha mindre bil
Bra köp?: Ja, Aveo har troligen god säkerhet, finns med miljöklassad motor och har en attraktiv design.

Plus: Alerta köregenskaper, bra komfort, bra kvalitetsintryck.
Minus: Blygsamma garantier.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-27 10:17
Pender

Det var unikt att ha farthållare, men inte AC. Fast kanske inte 100% osmart. En farthållare kostar väl bara nån hundralapp (för fabriken.). Men vem köper utan AC? I likhet med många andra standardbilar får man ett bullrigare åk, ju mer man betalar. På svensk vägbeläggning. 14"-15"-16"-hjul. På bilden ser Aveo lite trist ut i mina ögon. Men det är ju ingen bil man köper för glädjens skull. Tror iaf denna modell blir udda i Sverige. Annars tillhör jag de få svenskar som är positivt inställd till Korea-chevor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.