Nästa artikel
Provkörning: Renault Kangoo
Provkörning

Provkörning: Renault Kangoo

Publicerad 7 januari 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Nya Kangoo är en av de mest praktiska familjebilar man kan tänka sig. Den är rymlig, har nya finurliga finesser och är mycket flexibel. Det är ändå tveksamt om Kangoo kommer att gillas efter förtjänst. Fulsnygg brukar inte räcka.

Inte ens för en bil bekväm för fem vuxna eller som klarar 2,8 kubikmeter last. Vi ifrågasätter också miljö- och säkerhetsutrustningen.

Kangoo är bred! Det är första reaktionen när jag sätter mig tillrätta bakom ratten. Vindrutans  och backspeglarnas storlek ger en känsla av att det är en buss man rattar.

Ärligt talat har den gamla versionen ett betydligt nättare utseende. Men när Renault nu valt att använda samma chassi som på Mégane Scénic har också vägegenskaperna förbättrats. Nya Kangoo är stabilare på vägen.

Spårvidden har breddats med hela tolv cm fram och bak, samtidigt som avståndet mellan hjulaxlarna ökats med tio cm. Därmed har kupén blivit rymligare.

Vanliga kombibilar kan inte konkurrera med Kangoo då det gäller utrymme, särskilt inte i baksätet.

Benutrymme, bredd och takhöjd slår det mesta. Rutorna är dessutom frikostigt stora och ger bra sikt för de åkande men förvandlar också kupén till ett drivhus sommartid. Mörktonade rutor och AC behövs.

Inget slår skjutdörrar. Det är suveränt vid trånga p-platser och underlättar när man ska lyfta in sitt barn i barnstolen. Den billigaste versionen har dessvärre bara en skjutdörr.

Bakluckan är bred som en ladugårdsdörr men är tack och lov upphängd med effektiva gasdämpare. Även långa personer får plats under luckan, som då den öppnats bildar ett skyddande tak.

Ännu mer utrymme
Mot tillägg erbjuds dörrar istället för lucka.

Barnvagn går in på djupet men framför allt är lasthöjden väl tilltagen. Men då behöver man lastnät, vilket förstås kostar extra.

Bland alla kluriga finesser kan nämnas många fack och utrymmen inne i bilen, bland annat i taket, takrails med integrerade lasthållare, hatthylla med flera lägen inklusive förvaring när den inte används, extra innerspegel för överblick inne i kupén, bord för baksätena, fällbart framsäte som på höger sida tillåter last på 2,5 m längd med mera.

Det mesta kostar extra eller följer med de dyrare versionerna.

Kangoo har under tio år sålts i totalt 2,3 miljoner exemplar, men 55 procent av dem har varit transportbilar och i Sverige har försäljning inte nått mer än cirka 500.

Utseendet tycks vara en blytung black om foten. Nya Kangoo är inte mindre, ska vi säga, fulsnygg? Men man kan göra mycket med en Kangoo som inte andra bilar klarar.

Hockeytrunkar, golfbagar, hundar och all sköns last försvinner ledigt in bakom ägaren.

Dieseln ett strå vassare
Bensinmotorn går visserligen något tystare. Men dieselmotorns vridmoment gör den ett strå vassare. Dieseln ger absolut tillräckliga resurser för normal vardagslunk och ekonomisk körstil.

Vi hade visserligen bara tillfälle att provköra den starkaste av de tre som så småningom erbjuds.

Men 105 dieselhästar är troligen också det bästa alternativet. En viss effekt kan behövas om man utnyttjar den maximala lastkapacitet som bilen har - mellan 650 och ända upp till 800 kg.

Vid 90 km/tim låg motorvarvtalet med sexans växel på omkring 1 800 v/min. Det ger lägre ljudnivå och bränsleförbrukning.

Renault Kangoo kan erbjuda en hög säkerhetsnivå, om man är villig att betala mer än för basversionen "Authentique". I den ingår visserligen effektiva ABS-bromsar, elektronisk bromskraftfördelning och panikbromsassistans.

Men Renault skickar bara med två krockkuddar och antisladdsystem finns först i de dyrare versionerna "Expression" och "Privelège". 

Samma kryptiska resonemang förs när det gäller partikelfilter på dieselmodellerna. Det är så vitt vi nu känner till bara den starkaste motorn som eventuellt har partikelfilter.

"Vi klarar Euro 4 ändå", menar Renault, "så varför fördyra bilen med mer reningsutrustning?"

Vi hoppas att Renault svänger in på den smalare vägen både då det gäller miljö- och säkerhetsaspekterna innan bilen presenteras i Sverige.

För övrigt kan vi inte säga annat än att det här är en av de mest praktiska och prisvärda flexbilarna.

Kangoo är ett bra köp - med rätt utrustning!

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Kangoo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Renault Kangoo

Pris: Ej fastställt. Troligen cirka 160 000 kr.
Modell: Femdörras flexbil.
Säljstart: Maj, 2008.
Mått, cm: L 421/B 183/H 180.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1,6 l och 105 hk, 148 Nm vid 3 750 v/min. Dieselmotor på 1,5 l och 70, 85 resp 105 hk, den senare med max vridmoment på 240 Nm vid 2 000 v/min. Senare tillkommer även en etanolversion.
Prestanda: 0-100 km/tim på 13,0 s. Toppfart 170 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 7,9 l/100 km (bensin), 5,7 l/100 km (diesel).
CO2-utsläpp: Under 140 g/km för de två små dieselmotorerna.
Konkurrenter: Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Skoda Roomster och kombibilar i lilla mellanklassen.

Vad nytt? Nytt chassi och kaross.
För vem? Familjer utan statustänk.
Bra köp? Ja, prisvärd och praktisk.

Plus: Rymlig, ekonomisk och flexibel.
Minus: Ej ESP som standard, ej partikelfilter på samtliga dieselmotorer.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.