Nästa artikel
Dacia Logan MCV - lågt pris ger goda tider
NY BIL:

Dacia Logan MCV - lågt pris ger goda tider

Publicerad 23 februari 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Enligt de ursprungliga planerna skulle Daica ha introducerats på svensk marknad i september förra året men då nöjde man sig med en smygstart utan marknadsföring.

- Vi ville vänta tills vi kunde erbjuda ett miljöalternativ, säger Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig för Dacia i Sverige. En E85-motor var på gång och nu när den är verklighet är det dags.

Etanolmotorn sitter i halvkombin Sandero och Sverige är första land i Europa att saluföra den.  Dröjsmålet med lanseringen av innebar också att finanskrisen hann slå till med full kraft och sätta hela den globala bilbranschen i gungning. I såna tider är det onekligen rätt bra tajming att lansera en lågprisbil. Logans slogan i marknadsföringen är mycket riktigt: "Think big - pay little".

Joakim Jöhncke är rätt optimistisk när det gäller Dacias möjligheter att slå an hos svenska kunder:

- Helt klart finns det en efterfrågan på billigare alternativ och redan i år räknar vi med att nå en andel på en procent av marknaden.

Det skulle innebära 2 000 svensksålda Dacia-bilar i år, fördelade på 24 återförsäljare. Förra året registrerades 47 stycken Dacia i Sverige.

Fyra modeller av fem lanseras på svensk marknad. Förutom Sandero och Logan MCV är de Logan Pick-Up och Logan Van. Logan sedan ratas eftersom importören inte tror på någon efterfrågan.

"Utan överflödiga funktioner"
Volymbilen tros bli kombin Logan MCV, den modell som Vi Bilägare importerade. Förändringarna på ett år är inte särskilt märkbara. Dacia frångår inte sin grundidé att leverera bilar "utan överflödiga funktioner" som standard. Till såna räknas fortfarande bland annat elhissar, elspeglar, ställbara stolar i höjd, ställbar ratt, termometer, stolvärme och fjärrstyrt centrallås.

Den sistnämnda finessen plus elhissar erbjuds för ett tillägg på 1 500 kronor.  

Vi Bilägares Logan MCV var sjusitsig men den bil säljs under våren har bara fem sittplatser. En sjusitsig variant kommer på sensommaren och de två extrastolarna längst bak går på ungefär 6 000 kronor, vilket innebär ett totalpris på 100 000 kr jämnt.

Motoralternativet är till att börja endast ett, en 1,6-liters bensinare på 87 hk, vilket kan kännas i klenaste laget för en så pass stor bil. Om ett halvår kompletteras modellen med en 105-hästars E85-motor.

Dacia Sandero, femdörrars halvkombi, med E85-motor provkördes i Vi Bilägare nr 16 förra året.
Dacia på svensk marknad

Logan MCV: 1,6 litersmotor, bensin, 87 hk - 1,6 liter, E85, 105 hk (augusti). Grundpris: 94 000 kronor.

Sandero: 1,6 liter, E85, 87 hk. Grundpris: 79 000 kronor (inklusive miljöbilsrabatt 10 000 kronor fram till 1 juli).

Logan Van och Logan Pick-Up: 1,6 liter, bensin, 87 hk - 1,5 liter, diesel, 85 hk. Grundpris: 94 000 kronor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-02-23 19:04
Håkan SYREN (ej verifierad)

Intressant vill veta mera. Återförsäljare? hs.

#9 • Uppdaterat: 2009-02-23 20:01
Peder Ast (ej verifierad)

Det är många som tydligen har en dödslängtan.
Sen är det som vanligt, köpa bil går bra - bara den inte är svensk.

#a • Uppdaterat: 2009-02-23 21:49
Lasse (ej verifierad)

Återförsäljare i mellersta Norrland? Någon som vet?