Nästa artikel
Nytt år! Här är ”30-åringarna” som blir skattefria
Lista

Nytt år! Här är ”30-åringarna” som blir skattefria

Publicerad 1 januari 2023
När bilen fyller 30 år slipper du betala fordonsskatt. Här är elva modeller som började dyka upp på vägarna i början av 1993, och som därmed snart blir skattefria.

”30-åringar” är något som brukar uppskattas av entusiastbilsägare – när bilen varit i trafik i 30 år behöver nämligen inte ägaren längre betala någon fordonsskatt. Det kan i vissa fall handla om flera tusen kronor om året.

I den här artikeln har vi samlat ihop elva bilmodeller som visserligen lanserades 1992, men som började dyka upp på vägarna i lite större antal året därefter och som därmed börjar bli skattefria.

Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo 155

En typiskt italiensk kantig formgivning och den första framhjulsdrivna Alfan i mellanbilssegmentet. Där har du Alfa Romeo 155 i ett nötskal.

Modellen baserades på samma bottenplatta som märkessyskonet Fiat Tipo, men var till det yttre större i sina mått. I utbudet fanns den härliga V6-motorn på 2,5 liter som lämnade 166 hästkrafter, en motor som hämtades från storebror 164.

Den kanske mest udda Alfa 155:an är fyrhjulsdrivna 155 Q4, som har permanent fyrhjulsdrift. Tilläggas bör att Alfa rönte flera framgångar inom motorsportens DTM och BTCC med sin 155.

Foto: Fredrik Nyblad

Autozam AZ-1

Redo för en utmaning? Okej! Sök rätt på en Autozam AZ-1. Mazda och Suzukis gemensamma mikrobil, eller ”kei car” som de kallas för i hemlandet Japan. Mikrobilarna är i huvudsak en inhemsk japansk produkt, men enstaka exemplar av Autozam AZ-1 har letat sin väg ut i världen. Mazda tog fram designen och Suzuki sköt till motorn. 

I Japan är mikrobilar en mycket stor marknad och tillverkarens syfte var att kombinera en mikrobil med attraktionsvärden som normalt hittas på supersportbilar. Resultatet blev Autozam AZ-1, försedd med måsvingar och hiskeliga 64 hästkrafter hämtade ur Suzukis 657-kubiks trecylindriga motor.

Foto: Simon Hamelius

Dodge Viper

En modern AC Cobra, där all form av förnuft fått stå tillbaka för en enda sak: Känsla.

Chryslers dåvarande boss Bob Lutz visste vad han ville ha och precis så blev det. Dodge Viper RT/10 blev resultatet, ett V10-monster med inledningsvis 400 hästkrafter och sidepipes. Dess avsaknad av precis alla former av säkerhetssystem gör att något liknande med all sannolikhet aldrig mer kommer tillåtas för serietillverkning och användning på allmän väg.

Premiärvisning av produktionsserien skedde under 1992 års Detroit Auto Show. Året därpå började enstaka exemplar hitta sin väg till Sverige.

Foto: Ferrari

Ferrari 456

Efter 412, som lades ned 1989, tog Ferrari ett mindre uppehåll från frontmotormodellerna. Men i Sverige fick vi från och med 1993 bekanta oss med betydligt mer moderna 456.

En modell som lanserades i två grundutföranden: 456 GT som försågs med 6-växlad manuell låda som löper i en klassisk kromad växelkuliss, eller automatversionen 456 GTA. Under den långa och slanka huven gömmer sig Ferraris 5,5-liters V12-motor med torrsump. 

De tidiga 456:orna, innan faceliften 456M (där M står för ”Modificata”), var tillsammans med 348 de sista modellerna i Ferraris utbud att förses med popupstrålkastare.

Foto: Ford

Ford Mondeo

Kanske en av de mer intetsägande modellerna på listan, men också en av de överlägset mest populära. Mondeo blev startskottet för ett helt nytt Ford med modernare design och trevliga köregenskaper som säljargument. Mondeo som modellnamn blev en dunderhit som lagts ned först nu.

I vilken mån Fords framgångar med Mondeo i WTCC samt deltagande i den brittiska BTCC-serien påverkade Mondeos familjära popularitet förtäljer inte historien.

Mondeo var också den första Fordmodellen att presenteras i sportigt ST-utförande, i form av ST200 lanserad 1999.

Foto: Honda

Honda CR-X Del Sol

Vad sägs om en överkomlig sportbil med eltarga, som delar slitagedelar med en högst vanlig personbil? Ungefär där har du framgångsreceptet för Honda CR-X Del Sol.

Se det som en strikt tvåsitsig kupé som tekniskt sett är en Honda Civic. De båda delar bottenplatta och motoralternativ. I stort är det bara sätesbegränsningen och karossen som skiljer bilarna åt. Den elektriskt styrda targaoperationen, där taket elegant göms inuti bakluckan, är en upplyftande uppvisning i dåtida ingenjörskonst.

Första officiella årsmodell för CR-X Del Sol var 1993. Under huven: En fyrcylindrig VTEC-motor på 128 hästkrafter och mycket varvglädje.

Foto: Hummer

Hummer H1

Vid det här laget bör alla känna till Hummers militära bakgrund, ursprungligen framtagen av AM General och då under namnet Humvee.

Fordonet hade en avgörande roll i USA:s offensiv i Irak, den så kallade Operation Desert Storm 1991. Det väckte också intresse för fordonet hos flera privatpersoner. En av dessa var ingen mindre än Arnold Schwarzenegger som påbörjade en kampanj för att få till stånd en civil version av Humvee.

Efter att AM General kommit överens med GM Motors kom så Hummer H1 med lansering under 1992. Ett fåtal bilar började leta sin väg till Sverige året därpå.

Den 9 maj 2009 var sagan om originalmodellen, H1, alles. Då lades tillverkningen av den ursprungliga Hummern ned, där modellen slutade med den amerikanska flaggan i topp: Hummer H1 Alpha.

Foto: McLaren

McLaren F1

För den som har råd med en McLaren F1 är kanske inte fordonsskatten något stort problem. Men vi tar ändå med den i listan eftersom det första modellåret alltså fyller 30 år.

Med BMW:s V12-motor, 618 hästkrafter, exklusiva materialval som magnesium, titanium och till och med guld (eftersom guld leder värme bra), en toppfart på 386 km/h och en för tidpunkten ohygglig acceleration där 0–100 km/h tog 3,6 sekunder tog McLaren världen med storm med sin tresitsiga F1.

En av supersportbilshistoriens givna ikoner och ett verk ytterst signerat Formel 1-ingenjören Gordon Murray. Vid tidpunkten den absolut snabbaste, dyraste och mest extrema som marknaden då hade att erbjuda.

Den ikoniska stämpeln och det faktum att endast 106 bilar lämnade fabriken gör att bilarna haft en ofattbart bra värderesa uppåt. En av de mest kända F1-ägarna är skådespelaren och komikern Rowan Atkinson. Efter två olyckor med bilen, vilken åtgärdades i båda fall, sålde Atkinson sitt exemplar år 2015.

Foto: Renault

Renault Twingo

Bilar är mer än bara bilar. I flera fall är det en livsstil. Detta var något som Renault tog fasta på när de presenterade sin senaste småtting: Twingo.

Ett charmigt stadsfordon som skulle ta så minimalt med utrymme som möjligt i staden, men bjuda på så generösa innerutrymmen som möjligt invändigt. Renault erbjöd till och med lite lyx i form av ett öppningsbar softtop över hela taket.

Interiören var enkel och spartansk, men funktionell. Den som vill kan till och med fälla sätena i sin Twingo så att de bildar en bädd.

Och visst tog lilla Twingo världen med storm. Cirka 2,5 miljoner exemplar av första generationens Twingo beräknas ha hittat sin väg ut i världen.

Foto: Subaru

Subaru Impreza

Att nämna Subaru Impreza utan att nämna WRC vore otänkbart. De båda hör ihop. Punkt.

Med sex VM-titlar i bagaget och en kaxig vinge ovanpå bagageluckan var det få som vågade ifrågasätta Subaru Impreza GT:s kapacitet.

Den civila versionen av Subaru Impreza GT hade inledningsvis endast 218 överladdade hästkrafter samlade i Subarus karaktärisera boxermotor. Dess framgångar i rallyspåret gjorde modellen till en levande legend även på gatan. Gärna då i den särskilda blåa kulören och med rallydekor som de riktiga rallybilarna hade.

Hittar du en rostfri Impreza GT av första generation i dag kan du vara säker på att du funnit en modern klassiker, i rakt nedstigande led från rallyspåret.

Foto: Mazda

Xedos 6

Alla satsningar går inte hem. Mazda ville förstås ”göra en Toyota” genom att lansera ett lyxbilmärke, men framtiden för Xedos blev inte alls lika ljus som för Lexus.

År 1993, drygt ett år efter lanseringen i hemlandet Japan, beslutade sig Mazda för att lansera sin lyxsedan Xedos 6 även i Europa. Det innebar att Xedos 6 togs fram även i ett vänsterstyrt utförande.

Som motoralternativ erbjöds antingen en 1,6-liters fyrcylindrig motor eller en 2-liters V6. I båda fall var effektuttagen måttliga, med 115 respektive 144 hästkrafter. Bilarna sågs av Mazda som direktörsbilar, vilket innebar att komfort, pålitlighet och lyx var överställt blixtsnabb prestanda.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 25 januari 2023 Nåja någon gång i veckan ser…
  • 25 januari 2023 30-åriga bilar i trafiken är…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.