Nästa artikel
Redaktionen väljer framtida klassiker – som kommer öka i värde
Redaktionen väljer

Redaktionen väljer framtida klassiker – som kommer öka i värde

Publicerad 26 december 2020 (uppdaterad 11 juni 2021)
Det är nu du ska köpa en blivande klassiker till fyndpris – och se på medan den ökar i värde. Här tipsar redaktionen om flera roliga alternativ.

Vi drömmer nog alla om att göra det stora klippet – att hitta en bil till fyndpris som ingen bryr sig om i dag, men som ökar i värde och snart är huvudnumret på en bilträff.

Här tipsar redaktionen om några intressanta alternativ som du ska hålla utkik efter på annonssajterna. Reglerna är enkla: hitta en bil oavsett storlek eller klass som du tror kommer öka i värde, och som kostar högst 50 000 kr.

Tysk komfortdröm

Nu är det hög tid att köpa en Mercedes E-klass W124! Gärna snikutrustad, gärna få mil, gärna lilla motorn och gärna rostfri (lycka till med den!). Njut sedan av fantastisk åkkomfort och en detaljkvalitet som kan göra varje ”Herr doktor professor” nöjd. Håller du din Mercedes i hyfsat skick kommer du se dess värde stiga stadigt under kommande decennier…

Tommy Wahlström

Udda aluminiumdoldis

En kalasfin modell att spara till eftervärlden för ringa peng är Audi A2 – bilen som var för bra för sitt bästa. Trots en magnifik prislapp förlorade Audi nästan 80 000 kr för varje såld bil mellan 1999 och 2005. För pengarna fick köparna en påkostad och smart förpackad småbil med bättre baksäteskomfort än storebror A6.

Nackdel? Den påkostade aluminiumkonstruktionen verkar hålla oförskämt bra – det är ett stort bestånd kvar som fortfarande ser oförskämt fräscha ut jämfört med samtida årsbarn, vilket håller prisnivån uppe och sänker fyndläget.

Skippa basutrustade 1,4 bensin. För bästa avkastning ska man investera i en ovanligare motor, allra helst 1,2 TDI – som var en superfokuserad miljöbil 20 år före den stora ekotrenden – eller en välutrustad 1,6 FSI med skinnklädsel. 

Nils Svärd

Samlarscootern

Har jag bara 50 000 kronor att investera i en framtida klassiker väljer jag istället att spara vidare. Summan är för liten för att jag skall kunna göra ett säkert val och därmed trygga min investering, då bilar i detta prisspann inte har hunnit visa några tecken på en säker värdeutveckling.

Min mobilitet säkrar jag istället med en Piaggio Ciao, en kultmoppe som började sin resa in i samlarnas finrum för ett par år sedan. Ett fint exemplar går att hitta för runt 7 000 kronor. Småpengar för ett fordon som kommer att höja din livskvalitet och sänka din puls.

Niklas Carle

Nedcabbat och tyskt

Visst, jag vet att det var Mazda som väckte liv i roadsterklassen med briljanta MX-5 och att det var Mercedes som ”året runt-säkrade” cabrioletkonceptet med plåtcabben SLK. Den är förresten svårt lockande med sin stilsäkra design och orangeglödande instrument.

Men i den här kategorin väljer jag BMW Z3. När den såldes förstod jag inte riktigt dess storhet, men så här i efterhand älskar jag den lååångt utdragna fronten, det kort avhuggna bakpartiet, gälarna längs sidorna och det kompakta formatet.

Jag väljer en Z3 med sexcylindrig motor och har riktigt kul längs kurviga landsvägar i väntan på värdeökningen.

Erik Söderholm

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.