Nästa artikel
Provkörning: BMW Z4 (2019)
Provkörning

Provkörning: BMW Z4 (2019)

Publicerad 13 oktober 2019
Böljande runt möter kantigt rakt. Z4 är lätt att tycka till om, redan vid en första anblick.
Nya BMW Z4 bjuder på en genomtänkt och balanserad mix av komfort och prestanda. Vi provkör förväntade favoriten 30i S-Drive.
BMW:s Z-serie föddes 1989 i och med lanseringen av Z1, vilken följdes av Z3, Z8 och Z4. Samtliga modeller är tvåsitsiga, men inte alltid taklösa. Några volymmodeller har det aldrig handlat om. En Z är en entusiastbil och imageskapare, både för BMW och kunden som köper den. Högst troligt därför – på grund av de låga produktionsvolymerna – valde man denna gång att dela grundkonstruktionen med japanska Toyota, vilka gav Z4 nya kläder och ett Supra-emblem.

Nya Z4 har vuxit på alla ledder och blivit berikad med tillverkarens senaste chassi-teknik. Lägre ofjädrad vikt och bredare främre spårvidd ska förbättra styrkänslan och väghållningen utan att tumma på komforten, och visst trivs Z4 när det svänger. Känslan i ratten är stram och exakt, och jag uppskattar att man gått i från det överdrivet tröga som kännetecknade tillverkarens sportpaketberikade vagnar tidigare.

"BMW Z4 har många rätt och tar poäng i vardagsronderna, till skillnad från många hårdare, sportigare konkurrenter."

Fyra körlägen finns tillgängliga i provbilen och bäst trivs vi i Comfort. Sportläget bjuder på en rivigare, hårdare upplevelse, men på vägarna runt Roslagen känns det som en onödig pulshöjare som inte går ihop med bilens övriga egenskaper.

Den lilla kupén är förvånansvärt luftig även med taket på plats. Stolen har bra skjutmån och takhöjden är väl tilltagen, liksom avståndet till vidrutans övre ram. Här borde även riktigt långa personer trivas. Ett stort minus måste dock delas ut för bältets dragning. Är du kortare än genomsnittet är risken stor att du får det över halsen. Och som i så många andra cabbar saknas justeringsmöjlighet.

Reglagen sitter där de förväntas och de vanligaste funktionerna styrs med fysiska knappar och vred.

Väl genomtänkt och väl nyttjade utrymmen.

Ljudkomforten är godkänd för att vara i en cabriolet, men på grov motorvägsasfalt letar sig en hel del buller in genom tygtaket och hjulställen.

Vindskyddet mellan nackstöden är effektivt och plockas lätt bort från förarplats, något som uppskattas vid backning. Skyddet bråkar dock en del med sikten och kan inte tas bort med taket på plats. Se upp vid filbyten, och missa inte backkamera om du överväger köp.

Lastutrymmet om 281 liter är bra för biltypen och påverkas inte när taket fälls. Genomlastningsluckan är ingen frälsare, men heller inget som skadar.

BMW Z4 har många rätt och tar poäng i vardagsronderna, till skillnad från många hårdare, sportigare konkurrenter.

Prislappen på 507 400 kronor är i höjd med konkurrenternas. Knappast lågt, men ändå billigare än en sommarstuga. Med lite vilja kan nya Z4 dessutom tjäna dig året runt, men glöm inte att känna efter hur bältet sitter innan du slår till.

Diskutera: Vad tycker du om BMW Z4?
BMW Z4 sDrive 30i

Pris, från kr: 507 400.
Svensk lansering: Säljs nu.
Mått, cm: L 432/B 186/H 130.
Markfrigång, cm: 12.
Bagagevolym, l: 281.
Tjänstevikt, kg: 1 581.
Motor: Fyrcylindrig längsmonterad radmotor med turbo. Volym 1 998 cm3. Max effekt 258 hk (190 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 550 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,4 s.
Deklarerad förbrukning: 6,1 l/100 km (WLTP).
CO2-utsläpp:139 g/km.
Konkurrenter: Porsche 718 Boxster, Audi TT Roadster, Mercedes-Benz SLC, Nissan 370Z Roadster.

Plus: Motor och växellåda, bra nyttjade utrymmen.
Minus: Bältets dragning, sikten rakt och snett bakåt.

Vad nytt? Helt ny version av BMW Z4.
För vem? Livsnjutare med utflugna barn. De som prioriterar lek framför sommarhus. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.