
Land Rovers klassiska terrängbil har slutat tillverkas, men nu släpps en specialversion i begränsat antal.
För drygt två år sedan rullade den sista Defendern av tillverkningslinan i engelska Solihull. Nu återuppstår den, lagom till sin 70-årsdag, mer kraftfull än någonsin.
Under huven har det hamnat en 5-liters, bensindriven V8 från Jaguar. 405 hästkrafter och 515 Newtonmeter i vridmoment gör att bilen accelererar från noll till hundra kilometer i timmen på 5,6 sekunder. Kraften skickas genom en åttaväxlad automatlåda och på grund av bilens ålderdomliga yttre konstruktion utan avancerad krocksäkerhet är toppfarten begränsad till 170 kilometer i timmen.
Det tillverkas bara 150 exemplar och bilen går att beställa med lång eller kort hjulbas. Priset startar på 150.000 pund, motsvarande drygt 1,7 miljoner svenska kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Land Rover Defender?
Under huven har det hamnat en 5-liters, bensindriven V8 från Jaguar. 405 hästkrafter och 515 Newtonmeter i vridmoment gör att bilen accelererar från noll till hundra kilometer i timmen på 5,6 sekunder. Kraften skickas genom en åttaväxlad automatlåda och på grund av bilens ålderdomliga yttre konstruktion utan avancerad krocksäkerhet är toppfarten begränsad till 170 kilometer i timmen.
Det tillverkas bara 150 exemplar och bilen går att beställa med lång eller kort hjulbas. Priset startar på 150.000 pund, motsvarande drygt 1,7 miljoner svenska kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Land Rover Defender?

Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.