Nästa artikel
Mitsubishi lämnar Europa
Nyheter

Mitsubishi lämnar Europa

Publicerad 28 juli 2020 (uppdaterad 28 juli 2020)
Efter att dagens modellprogram gjort sitt kommer Mitsubishi inte lansera några nya modeller i Europa.
I måndags meddelade Mitsubishi Motors att man förväntas sig en förlust på hela 360 miljarder yen cirka (cirka 3,4 miljader dollar) under räkenskapsåret som slutar i mars 2021. För det första kvartalet rapporterade den japanska biltillverkaren en minskning i försäljningen på 57 procent.

Efter de oroväckande siffrorna tar nu den japanska tillverkaren beslutet att sluta lansera nya modeller i Europa. Istället ska man satsa på Sydostasien. Beslutet innebär att vi inte kommer få se några nya Outlander eller L200 på våra svenska vägar.

Mitsubishi som funnits i Europa ända sedan mitten av 70-talet kommer att fortsätta serva och förse de bilar som sålts med reservdelar.

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishis uttåg från Europa?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#2 • Uppdaterat: 2020-07-28 12:05
Raphael

Förvånar mig inte, de har varit ointressanta i Europa sedan över 20 år tillbaks och de kan inte längre konkurrera. Koreanerna har tagit över. Mitsubishi ingår nu i en allians med Renault-Nissan och Renault-Nissan behöver inte Mitsubishi i Europa, blir för mycket intern konkurrens.

#3 • Uppdaterat: 2020-07-28 12:13
humor

Tråkigt men utvecklingen ser ut så oavsett bransch.

#4 • Uppdaterat: 2020-07-28 12:14
Tobo

Dagens modellprogram från Mitsubishi är en sorglig skugga av sitt forna jag. En daterad modell av Outlander PHEV och L200, är det bästa de kan erbjuda.

Annat var det förr i tiden, t.ex. Galant 88-92 och 97-03 var riktigt trevliga bilar.

Även när de lanserades i Sverige 1981 med hög och lågväxel var de en frisk fläkt på marknaden.

Ur ett svenskt perspektiv är den tämligen medelmåttiga Carisma intressant, då den ju är syskonbil till S/V40 och tillverkades i samma fabrik.

#5 • Uppdaterat: 2020-07-28 13:35
Styggavargen

Hade en Carisma med automatlåda...fungerade hyfsat bra, enda kruxet var GDI motorn som sotade igen om man inte körde på 98 oktan. Lösningen var att köra fullgas någon gång ibland för att "röka ur" motorn... så oftast fick man dras med en ryckig gång, lite småirriterande...
Jag håller med Galant var egentligen den bilen man ville ha, dock lite dyr och stor och oftast med många och dyra fel.

#6 • Uppdaterat: 2020-07-28 13:39
Styggavargen

Kollade in på deras sida, de har nästan inget att erbjuda.. jag menar ASX, Eclipse cross eller Outlander.. det vattnas inte i munnen direkt. L200 kanske är lite populär bland hantverkare? Space star ser man knappt aldrig heller även om det kanske är en rätt smart småbil!?

#7 • Uppdaterat: 2020-07-28 13:46
Raphael

Space star är en flopp, ett anskrämligt bygge. Måste vara den sämsta småbilen på marknaden. T o m Kia Piccanto är bättre. Finns inget smart med Space star. Tråkig och ointressant att köra, dålig komfort, ålderdomlig teknik, trist design inuti och utanpå. Nej, Mitsubishi har inget att erbjuda idag.

#8 • Uppdaterat: 2020-07-28 14:21
Peter B

Inte ett märke jag kommer att sakna. Tycker ändå att det är tråkigt att koreanerna tar över allt mer..

#9 • Uppdaterat: 2020-07-28 14:54
bgl

När M efter så många år äntligen sätter en vettig automatlåda i pickuppen så försvinner hela bilen!

#a • Uppdaterat: 2020-07-28 15:19
V70Silver

Koreanernas fördel är att de till stor del utvecklar och bygger bilarna i Europa. På så sätt är bilarna mer utformade för europeiska köpares smak och behov. Man är även snabbare på att komma med nyheter som är relevanta på den lokala marknaden. Billiga världsbilar utvecklade i Asien eller Nordamerika når oftast inga stora framgångar på vår kontinent.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.