Nästa artikel
Renault kör på vätgas
Nyheter

Renault kör på vätgas

Publicerad 23 oktober 2019 (uppdaterad 23 oktober 2019)
Skåpbilarna Kangoo och Master får energi av bränslecell som tredubblar räckvidden.
Driften på vätgas fungerar som en räckviddsförlängare till den redan existerande elektriska drivlinan i skåpbilarna. Det kan i bästa fall tredubbla räckvidden till upp till 35 mil för Master och 37 mil för Kangoo. 

Vätgasbehållaren är placerad under bilen och inkräktar därmed inte på lastutrymme. Däremot ökar vikten med 110, respektive 200 kilo. Driften fungerar genom att en bränslecell kombinerar vätgas från bilarnas tankar med syre från luften för att producera el och därmed driva elmotorn.

Renault lyfter fram att påfyllningen av vätgas endast tar mellan 5 och 10 minuter.  

Kangoo Z.E på vätgas introduceras i slutet av detta år och Master Z.E med samma drivlina kommer någon gång under första halvåret 2020. Prisindikationen som ges är för Kangoo Z.E med vätgas, som i Frankrike kostar 48.300 euro exklusive moms men inklusive batteri och miljöbonus. Det motsvarar drygt 520.000 svenska kronor. 

I Sverige finns just nu fyra fungerande tankstationer för vätgas: I Umeå, Sandviken, Arlanda och Mariestad. Den i Göteborg är ur funktion. 

Diskutera: Vad tycker du om Renaults satsning på vätgas i små transportbilar?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2019-10-23 15:35
Klarsynt

@saabnisse

Aaah, så det är en liten batteriklump alltså? Ingen stor heffaklump?

.

#8 • Uppdaterat: 2019-10-23 20:43
Audi A5 SB

Klarsynt går från klarhet till klarhet. "Blodsbatteriet" i en sådan här bil väger ca 60 kg. Svider det lite?

#9 • Uppdaterat: 2019-10-24 17:24
Tjalle

Kina har sedan en tid upphört med subventioner för rena elbilar, och ger subventioner till bränslecellsbilar.
Sedan några år kan vätgas effektivt produceras mha el - ex sol-el. Lokalt eller centralt.
Bränslecellen är "slö", varför batteri för snabb förbrukning/effekt behövs.

Jag känner till 5 tillverkare som inom 3-4 år kommer att producera bränslecellsbilar.

Minst två producerar redan: Toyota och Hyundai.