Nästa artikel
Förslag: Gröna skyltar på el- och gasbilar
Nyheter

Förslag: Gröna skyltar på el- och gasbilar

Publicerad 11 mars 2019 (uppdaterad 11 mars 2019)
Sveriges Fordonsverkstäders Förening vill att det ska vara lätt att identifiera en elbil eller en gasbil om olyckan skulle vara framme.
Nyligen exploderade en gasbuss i Klaratunneln i Stockholm när den körde in i en begränsningsbalk.  

Branschföreningen SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening föreslår nu att alla gasdrivna eller eldrivna bilar bör ha en grön registreringsskylt. Det skulle göra det lättare för omgivningen och räddningspersonal att vidta rätt åtgärder vid en olycka.  

– Eftersom vagnparken av miljöfordon ökar är det viktigt att polisen och räddningstjänsten snabbt får kunskap om vilka steg som måste vidtagas, för att undvika att någon skadas eller dör i onödan. Detta kan man exempelvis underlätta genom att alla gas- och e-fordon har gröna nummerplåtar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF. Han fortsätter:
– Det borde vara 300 meters säkerhetsavstånd från en gasdriven buss eftersom gastankar kan flyga långt om inte säkerhetsventilen hinner lösa ut. Hinner säkerhetsventilen lösa ut, blir eldsflammorna upp emot 10–15 meter långa.

Det existerar redan gröna registreringsskyltar, de är till för fordon med så kallad saluvagnslicens. Enligt Transportstyrelsen ger licensen innehavaren rätt att under vissa förutsättningar köra oregistrerade och avställda fordon på svenska och även nordiska vägar och är till för de som yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med fordon eller släpfordon. 

Diskutera: Tycker du att det är en bra idé att förse gasbilar och elbilar med gröna registreringsskyltar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2024-02-15 08:27
Gäst (ej verifierad)

Innan infarten till Klaratunneln mäts fordonens höjd, varningslampor börjar blinka och trafikljuset blir rött direkt, och det för höga fordonet dirigeras att svänga av före tunnelinfarten via digitala skyltar. Trots detta bevittnar jag ofta att fordon som överskrider maxhöjden envist ska pressa sig in i tunneln.

#9 • Uppdaterat: 2019-03-11 14:10
Grosser

Nu är det ju inte direkt varje dag en buss gastankar exploderar. Risken för att det ska drabba en buss i reguljär trafik är minimal.
Det är ju uppenbart att bussen har kört fel färdväg mot blinkande signaler och varningar.

Det här är ett bra tillämpningsområdet för geo-fencing åtminstone!

#a • Uppdaterat: 2019-03-11 14:11
L. Mäkinen

Det vore väl rimligare med geofencing pga för höga fordon än risken för terrorattentat? Fastklämda bussar och lastbilar tycker jag dyker upp ganska ofta i nyheterna.