Nästa artikel
Volkswagen Golf vanligaste nybil i februari
Nyheter

Volkswagen Golf vanligaste nybil i februari

Publicerad 4 mars 2019 (uppdaterad 4 mars 2019)
Gasade om Volvo och placerade sig främst i månadens nyregistreringar.

Branschorganisationen Bil Sweden har summerat februari månads inregistreringar av nya bilar. Totalt tillkom 23.146 nya bilar under februari. Det är en minskning med drygt 15 procent jämfört med samma tid i fjol. Bil Sweden tror att tappet beror på att många passade på att köpa bil innan nya skattesystemet bonus-malus infördes 1 juli 2018, det som straffar bilar med höga utsläpp.

Samtidigt har nya testmetoden WLTP medfört förseningar i leverans av bilar som måste certifieras. Det har också varit långa väntetider för de som beställt elbil eller laddhybrid då biltillverkarna inte hunnit med att leverera nog med bilar. Trots det ökade de laddbara bilarna med 52 procent i februari 2019 om man jämför med februari 2018.
– Var tredje laddbar bil i februari var en ren elbil, jämfört med knappt var femte i februari förra året, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden. 

Sverige är dessutom tredje främsta land i Europa när det gäller införandet av nya laddbara bilar. Bara Norge och Island ligger före. 
– Vi har nyligen justerat upp vår prognos för antalet nyregistrerade laddbara bilar år 2020 och 2021 med närmare 10.000 bilar per år. Andelen laddbara bilar av nybilsregistreringana väntas enligt den nya prognosen uppgå till 24 procent under 2020 och 30 procent under 2021, säger Jessica Alenius. 

Av de totala nyregistrerade bilarna under februari 2019 utgjorde de laddbara bilarna 12 procent. Bensinbilar stod för 45 procent av de nya bilarna och andelen dieseldrivna bilar landade på 37 procent. 

Volkswagen Golf blev vanligaste modell i nyregistreringarna, följd av Volvo S/V60 och S/V90. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Klimatbonusbilarnas 10-i-topp februari 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 496 st. 
2. Kia Niro, laddhybrid, 324 st. 
3. Kia Optima, laddhybrid, 273 st.  
4. Volvo S/V60, laddhybrid, 271 st.
5. Renault Zoe, elbil, 236 st. 
6. Kia e-Niro, elbil, 163 st.
7. Nissan Leaf, elbil, 153 st. 
8. Volvo XC60, laddhybrid, 151 st. 
9. BMW i3, elbil, 111 st.
10. Mini Cooper Countryman SE, laddhybrid, 84 st.

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp februari 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 4507 st, 19,7%
2. Volkswagen: 3700 st, 14,7%
3. Kia: 1889 st, 7,9%
4. Mercedes: 1472 st, 6,1%  
5. Skoda: 1399 st, 5,7% 
6. BMW: 1325 st, 6,5%  
7. Audi: 1310 st, 5,0% 
8. Toyota: 1030 st, 5,1%   
9. Renault: 668 st, 2,9%  
10. Nissan: 629 st, 2,7% 

Bilmodellernas 10-i-topp februari 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volkswagen Golf: 1720 st.  
2. Volvo S/V60: 1446 st.
3. Volvo S/V90: 1306 st.  
4. Volvo XC60: 929 st.
5. Kia Niro: 645 st. 
6. Volkswagen Tiguan: 544 st.
7. Mitsubishi Outlander: 520 st.
8. Skoda Kodiaq: 459 st.
9. Volkswagen Passat: 446 st. 
10. Audi A6: 432 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-03-04 10:09
L. Mäkinen

KIA verkar ha gjort mycket rätt de senaste åren. De som är ansvariga för Hyundai måste vara frustrerade.

#2 • Uppdaterat: 2019-03-04 10:26
mso 1000

Ja det är väl inte helt ologiskt.
Ligger en del i stoors analys.
Mycket vettig bil för vettig peng.

#3 • Uppdaterat: 2019-03-04 10:30
107Carlsson

Har haft Golf som hyrbil flera ggr och det är en helt OK bil i klassen. Det som subjektivt slår mig är att den ständigt ligger i försäljningstoppen men att jag inte alls ser proportionellt så många golfar ute i trafiken. Däremot ökar antalet SUVar hela tiden.

#4 • Uppdaterat: 2019-03-04 10:35
N-iklas

Det är väl snarare om man testar Golf med neutrala ögon som man hittar många fel och brister som pekar på att den inte är så fantastisk som det ytliga intrycket ge sken av.

Sedan är det förstås avgörande hur låga krav man har på "världens bästa bil" - enigt försäljningsstatistiken.

#5 • Uppdaterat: 2019-03-04 10:37
stonebreaker

Anmärkningsvärt då Golf 7 sjunger på sista versen, kanske dåligt med alternativ i golfklassen!

#6 • Uppdaterat: 2019-03-04 11:06
Apex

Heter ju Golfklassen av en anledning. Slätstruken men väldigt kompetent bil.

#7 • Uppdaterat: 2019-03-04 11:24
Audi 60 L

En Golf är ju precis vad privatbilisten behöver. Lagom storlek, lagom driftskostnad, lagom flärd och lagom pris. Den enda konkurrenten torde vara Skoda Octavia. Fast den säljs mest som kombi. Hade Volvo kopierat VW:s recept hade de haft en storsäljare. Istället ska de härma premium med misslyckade modeller som C30 och V40...

#8 • Uppdaterat: 2019-03-04 11:43
mso 1000

HUr kan outlander leda försäljningen av laddhybrider?
Jag har väldigt svårt att förstå det efter provkörning med väldigt konstig körställning.

Och Golf med fel och brister som Nicklas säger som iofs alla har men den är väl väldigt normal och faller många normala i smaken.
Dessutom så går Golfen och Octavian riktigt snålt med 1,0tsi motorn och ingen nämnvärd skillnad mot en hybrid i normal körning.

#9 • Uppdaterat: 2019-03-04 11:51
EnannanRobban

Ser inget konstigt i varken Golfs framgång eller Outlander.
När det gäller PHEV så är det leveransbekymmer som skapar listan. Volvo skulle kunna leverera fler om de bara hade kapacitet.
Passat är helt borta beroende på att de inte kan leverera några bilar. Det skulle vara intressant att se hur många order som finns på laddbara bilar, som inte ännu levererats.

#a • Uppdaterat: 2019-03-04 11:58
Axa

Personligen kan jag förstå Golfs framgångar. Svårt att helt provköra en bil med neutrala ögon men jag tycker att de konkurrenter jag provkört faller på helhet eller på för många detaljer.

Sedan ska man ha i åtanke att många kommuner och landsting har Golf som tjänstebilar vilket kanske bidrar till framgångarna. Likaså för Volvo när det gäller företagsbilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.