Nästa artikel
Bilfrågan: Blir de inte arga?
Bilfrågan

Bilfrågan: Blir de inte arga?

Publicerad 15 augusti 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
När Vi Bilägare bedömde rostskyddet på Volvos nya 90-serie blev utlåtandet klart sämre än för konkurrenterna Mercedes och BMW. Illustration: Johan Isaksson.
”Hur brukar biltillverkarna reagera när ni testar deras bilar och hittar något som inte är bra?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur brukar biltillverkarna reagera när ni testar deras bilar och hittar något som inte är bra? Exempelvis när ni rosttestade Volvos nya 90-serie var betyget inte särskilt imponerande med tanke på att det är en ny svensk premiumbil. Betyget var dessutom mycket sämre än för dess närmaste konkurrenter. Mercedes E-klass och BMW 5-serie belönades med högsta betyg vardera. Hur har Volvo reagerat på detta?
Johan
 
Svar:
Det är klart att tillverkarna inte blir glada när vi kritiserar deras bilar, men sällan kastar de sig på telefonen för att skälla på oss. De har en professionell inställning till motorjournalister och respekterar våra omdömen, även om de inte gillar det vi skriver.
Volvo menar att rostskyddet på S/V90 är fullgott och inte sämre än konkurrenternas. Hur det står till med den saken får vi veta först om några år.
Marianne Sterner Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tror du om rostskyddet på Volvo S/V90?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-15 09:56
Vidstige

Jag tycker det är hög tid att Vi bilägare gör om sina rostbetyg, för som det är nu så går det inte att ta betygen på allvar tyvärr. Det blir oseriöst och blir dessutom mycket vilseledande för dom som läser Vi bilägare och använder det för att göra bilval.

#2 • Uppdaterat: 2017-08-15 10:00
StefL

På vilket sätt menar du att betygen är oseriösa Vidstige? ViB har väl använt samma metoder och samma firma ganska länge, och de baserar vad jag förstår sina undersökningar på gedigen erfarenhet.

Jag har för övrigt låtit dem tilläggsbehandla min bil, och när jag i höstas var inne hos dem för en rostskyddsbesiktning inför en eventuell uppföljande behandling efter fem år var det mycket intressant att jämföra min bil (Octavia -11 med 15000 mil på mätaren) med Vi Bilägares Mazda 6 med fyra år och 10000 mil på nacken som stod på lyften intill. Min var i princip 100% rostfri under medan Mazdan hade tydliga angrepp på hela underredet och begynnande rost på krockskyddsbalkarna som döljs av kofångaren i plast.

#3 • Uppdaterat: 2017-08-15 10:37
Pi

Fast att rostskyddsbehandla i efterhand är nog i grunden fel väg att gå - och högst osäker. Det bör göras rätt redan ifrån tillverkningen och inte minst gäller det konstruktionen som inte får innehålla t ex fickor som kan samla på sig grus m m. Detta har helt klart blivit oerhört mycket bättre hos de flesta märken jämfört med de rostburkar vi hade på t ex 70-talet men det finns säkert fortfarande förbättringspotential.

#4 • Uppdaterat: 2017-08-15 11:46
Tvärnit

Jag tror så här att biltillverkarna hörsammar kritik men att de skyndar långsamt.
Att skynda långsamt är ett skydd mot nyckfulla kast och angående rost så väl detta inte en helt exakt vetenskap.
Vad ägarna och ÅF anser tror jag äger den största tyngden, det finns en koppling där som driver hårt och när media gör saker offentligt så blir allt sammantaget en kraft som inte går att förneka.
Volvo är inte känt för några större rost problem vad jag vet så att rostskyddet är väl bra till att motsatsen har bevisats.

#5 • Uppdaterat: 2017-08-15 11:49
saabnisse

Jag minns engelska bilar på 70-talet som rostskyddsbehandlades som nya, men trots det så rostade de efter ett par år.
Det visade sig att de stod utomhus på kaj i England i upp till ett par månader för transport till Sverige där rostskyddsbehandlingen utfördes på redan rostiga, fuktiga plåtdelar!
Behandling i efterhand är naturligtvis bättre än ingen alls, men det ska ske på torra ytor.

#6 • Uppdaterat: 2017-08-15 13:01
Vidstige

StefL, Vi bilägares rostbetyg har länge och systematiskt gett t.ex. japanska märken betyg 2 genomgående, dvs underkänt. Det blir mycket dålig konsumentupplysning då dels är det inte så jämt rostskydd på dom bilarna så att alla ska ha 2, dels slår det extra illa på japanskt då dom gör dom mest driftsäkra bilarna. Inte heller är det så att rost blir ett problem på japanska märken idag, utan dom är liksom Volvo V90 anpassade för att klara av rostangreppen i Sverige.

#7 • Uppdaterat: 2017-08-15 13:42
StefL

Tja, mekaniskt driftsäkra och motståndskraftiga mot rost är två olika saker så det behöver inte betyda att inte en "driftsäker" bil kan rosta. Brorsan hade en Toyota Corolla som aldrig krånglade, men den rostade enormt vilket troligen var på god väg att föra den mot skroten om han inte hade lagt den på taket vilket påskyndade den resan.

Visst - den var gammal och det bör ha hänt en del med Toyotas rostskydd sedan dess (liksom med t.ex. Hyundais), men något måste ju ViBs rostskyddsbesiktningar betyda? Självklart är det mest intressant att se vad "facit" visar efter några år i svensk trafik - har ViB gjort några uppföljningar där man korrelerat rostskyddsbetyden med utfallet efter kanske 3, 5 och 10 år. DET skulle i sanning vara intressant.

Jag tror samtidigt att det inte är helt osannolikt att olika tillverkare tar olika allvarligt på rostskyddet. Den svenska bilmarknaden är internationellt sett liten, och vi har ett unikt rostaggressivt trafikklimat i stora delar av landet, med salt och fukt under halva året.

#8 • Uppdaterat: 2017-08-15 13:51
Vidstige

StefL, Vi bilägare undersökte 8 år gamla VW Golf och Toyota Prius nyligen. Golf fick betyg 4 och Prius betyg 2. Båda var lika rostiga, faktiskt var Golfen något värre. Betygen stämmer inte med verkligheten. Det är en fantasiprodukt som bygger mycket på huruvudvia en rotskyddsfirma som lever på att spruta på klet, ser mycket klet när dom undersöker bilarna. Idag är kletet borta på nästan alla nyutvecklade bilar som t.ex. V90.

#9 • Uppdaterat: 2017-08-15 14:15
mw73

VolksWagens problem är inte otätade skarvar.. utan att lacken lossnar från karossen!

#a • Uppdaterat: 2017-08-15 18:28
ThunderBear

Jag tror också att betygen är svåra att tyda i det långa loppet. Hur mycket skillnad är det mellan en tvåa och en fyra på en 10 år gammal bil? Båda bilarna är nog fortfarande driftsäkra med fullgott krockskydd, tror jag.

Sedan är jag inte insatt i hur bedömningen görs efteråt, jämförs bilarna med samma körsträcka? Pratar vi generellt så körs vissa bilmärken längre än andra vilket borde inverka på rostbenägenheten till exempel. Eller vad tror ni övriga bilägare?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.