Nästa artikel
Bilfrågan: Blir de inte arga?
Bilfrågan

Bilfrågan: Blir de inte arga?

Publicerad 15 augusti 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
När Vi Bilägare bedömde rostskyddet på Volvos nya 90-serie blev utlåtandet klart sämre än för konkurrenterna Mercedes och BMW. Illustration: Johan Isaksson.
”Hur brukar biltillverkarna reagera när ni testar deras bilar och hittar något som inte är bra?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur brukar biltillverkarna reagera när ni testar deras bilar och hittar något som inte är bra? Exempelvis när ni rosttestade Volvos nya 90-serie var betyget inte särskilt imponerande med tanke på att det är en ny svensk premiumbil. Betyget var dessutom mycket sämre än för dess närmaste konkurrenter. Mercedes E-klass och BMW 5-serie belönades med högsta betyg vardera. Hur har Volvo reagerat på detta?
Johan
 
Svar:
Det är klart att tillverkarna inte blir glada när vi kritiserar deras bilar, men sällan kastar de sig på telefonen för att skälla på oss. De har en professionell inställning till motorjournalister och respekterar våra omdömen, även om de inte gillar det vi skriver.
Volvo menar att rostskyddet på S/V90 är fullgott och inte sämre än konkurrenternas. Hur det står till med den saken får vi veta först om några år.
Marianne Sterner Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tror du om rostskyddet på Volvo S/V90?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-08-15 13:51
Vidstige

StefL, Vi bilägare undersökte 8 år gamla VW Golf och Toyota Prius nyligen. Golf fick betyg 4 och Prius betyg 2. Båda var lika rostiga, faktiskt var Golfen något värre. Betygen stämmer inte med verkligheten. Det är en fantasiprodukt som bygger mycket på huruvudvia en rotskyddsfirma som lever på att spruta på klet, ser mycket klet när dom undersöker bilarna. Idag är kletet borta på nästan alla nyutvecklade bilar som t.ex. V90.

#9 • Uppdaterat: 2017-08-15 14:15
mw73

VolksWagens problem är inte otätade skarvar.. utan att lacken lossnar från karossen!

#a • Uppdaterat: 2017-08-15 18:28
ThunderBear

Jag tror också att betygen är svåra att tyda i det långa loppet. Hur mycket skillnad är det mellan en tvåa och en fyra på en 10 år gammal bil? Båda bilarna är nog fortfarande driftsäkra med fullgott krockskydd, tror jag.

Sedan är jag inte insatt i hur bedömningen görs efteråt, jämförs bilarna med samma körsträcka? Pratar vi generellt så körs vissa bilmärken längre än andra vilket borde inverka på rostbenägenheten till exempel. Eller vad tror ni övriga bilägare?