Nästa artikel
3 500 döda i trafiken varje dag
Nyheter

3 500 döda i trafiken varje dag

Publicerad 17 juli 2017 (uppdaterad 17 juli 2017)
Varje dag dör 3 500 människor i trafiken. Motororganisationen Fédération internationale de l’automobile (FIA) har nu samlat 245 organisationer över hela världen för att försöka förbättra säkerheten på världens vägar.
Trafikolyckor är globalt sett den ledande dödsorsaken i åldrarna 15-29 och bara sju procent av världens befolkning skyddas av tillräckliga lagar om nykterhet, hastighet och bälteskrav. Det menar FIA som nu går ut med ett manifest som ska försöka få till en förändring. Bland de 245 organisationerna som nu kampanjar för att förbättra trafiksäkerheten ingår svenska Motormännen.

–Det finns några enkla åtgärder man som förare kan vidta: att hålla uppmärksamheten på vägen, ta pauser, kolla däcken innan resan och att aldrig någonsin sms:a eller rattsurfa när man kör. Det är några av de saker som FIA tar upp i sin kampanj, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Förutom förarnas ansvar pekar FIA också på att hårdare politiska krav kan göra stor skillnad. Krav på gemensamma satsningar på säkerhetsförbättringar som hårdare lagar om nykterhet i trafiken, säkrare fordon, gemensam datainsamling och inte minst förbättringar av infrastrukturen kan rädda många liv. I dag inträffar hälften av alla dödsfall på bara tio procent av vägnätet och stora delar av det problemet kan byggas bort.

–Den absolut bästa åtgärden för ökad säkerhet är mötesseparerade vägar. Det minskar risken att omkomma i en trafikolycka med 80 procent, berättar Carl Zeidlitz. Men det finns andra mindre kostsamma åtgärder som Trafikverket kan vidta. Det handlar till exempel om att åtgärda feldoserade och skarpa kurvor, räffla mittlinje och sidolinjer, rensa sidoområden från farliga hinder och föremål samt att kontrollera och höja farliga räcken.

Diskutera: Vad tror du skulle vara den bästa åtgärden för att förbättra trafiksäkerheten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-07-17 10:03
Swemba

@Styggavargen, lär dig skilja på orsak och verkan.
263 personer dog i trafiken 2016. Tittar man på statistiken så tror jag inte att ett enda av dessa liv hade kunnat räddas med lägre hastighetsgränser.

#9 • Uppdaterat: 2017-07-17 10:06
Reverend Benny

Ofta sätts det ju upp fartkameror på olycksdrabbade sträckor och korsningar, så på så sätt så gör dom ju nytta.
Sen har man ju sett några kameror där man kanske funderat på vad den fyller för funktion när man svischar förbi, men man sitter ju inte inne med all info.

Att börja skylla på dataskärmar osv känns väl inte heller helt rätt, jag gissar att siffran 3500 sannolikt är en siffra som är mindre än föregående år sett till antalet trafikanter som finns i trafiken.
Olyckorna började ju inte hända i takt med att vi fick mobiltelefoner.

#a • Uppdaterat: 2017-07-17 10:07
Hackenbush

Anledningen till att man sänker hastighetsgränserna är nog för att man vet att många bilister kör upp till körkortsrykargränsen oavsett vilken hastighet som är tillåten. Skulle man höja 80-vägar till 90 igen så skulle många köra i 120 istället för 110.
Så jag är inte förvånad över att man sänker hastighetsgränserna ideligen.