Nästa artikel
Peugeot 2008 får ett lyft
Genève 2016

Peugeot 2008 får ett lyft

Publicerad 19 februari 2016 (uppdaterad 2 mars 2016)
Peugeot 2008 får en mild facelift.
Den lilla suven uppdateras med fler motorer och autobroms som standard.
Peugeot 2008 lanserades för tre år sedan. Nu är det dags för ett ansiktslyft. Utseendemässigt har inte mycket förändrats, grill och strålkastare ser något annorlunda ut jämfört med föregångaren.

20161902155653.jpg?itok=AuJPMfea

Nyhet på säkerhetsfronten är att autobroms blir standard, samt att infotainmentsystemet har stöd för både MirrorLink och Apple CarPlay.

20161902155721.jpg?itok=FqNKl3HF

Det finns hela 11 motoralternativ att välja på; fem diesel och sex bensinare. De bensindrivna motorerna är på 1,2 liter, med fem eller sexväxlade lådor som kan fås som manuella eller i automatutförande. Antal hästkrafter varierar mellan 82 till 130 och förbrukningen ligger på mellan 0,44 och 0,49 liter milen.

20161902155743.jpg?itok=sWbjsULI

Dieselmotorerna är på 1,6 liter med fem- eller sexväxlad manuell låda. Sexväxlad automat finns som alternativ till 1.6 BlueHDi 100. Förbrukningen för dieselmotorerna ligger på mellan 0,36 och 0,37 liter milen. Antal hästar under huven är mellan 75 upp till 120.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 2008?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-02-20 14:41
Lyteskomik

Underbart resonemang Mumma! Det är alltså bättre att folk dödas och skada allvarligt i bilolyckor för att det "var deras eget fel". Än att man inför ett teknisk system som sänker antalet dödade och skadade i samma typ av olyckor därför att det kanske inte skulle fungera någon gång. Ibland. Bra tänkt!

#9 • Uppdaterat: 2016-02-20 18:34
Styggavargen

Jag är varken för eller emot autobroms, som med all teknik kan saker gå sönder. Men tekniken blir allt mer mogen och nästa bil jag köper har nog detta för att kunna förhindra olyckor. Har för mig att IIHS i USA tagit fram siffror på att Volvo autobroms kunnat förhindra ca 1/4 del av olyckorna. Det är ingen jättesiffra, men den kommer att öka med tiden när systemet blir bättre. Har för mig att jag läste någonstans att ca 40% av alla olyckorna bromsade man, det innebär att i merparten av olyckorna bromsade man inte ens (60%). Och det är ju inte alls bra. Och bromsar man inte, ja då är det bra om bilen tar kommandot och bromsar. Dock vet jag inget om hur många olyckor som skett där tekniken varit boven i dramat, men antagligen är det väldigt få..om ens några?

#a • Uppdaterat: 2016-02-20 19:20
Peugo

1,6 literns dieseln kör man nog väldigt snålt men är man inte van med dieselbil så går det säkert lite mera åt. Brukar vara förvånad hur "dåliga" biljournalister är på just ekonomisk körning och att utnyttja motorerna på bästa sätt. Vet också som 100% fakta (tjänstebils statistik) att i 508:an kommer man under förbrukningssiffrorna med 1,6:an men det kräver att man "kan" motorn och utnyttjar den på rätt sätt och PSA-bilarna brukar ju vara väldigt glada på att rulla lätt också så coasting fungerar alldeles utmärkt men använd det för all del inte i stadstrafiken! ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy-efficient_driving