Nästa artikel
Säkraste och farligaste bilarna utsedda
Nyheter

Säkraste och farligaste bilarna utsedda

Publicerad 11 september 2015 (uppdaterad 11 september 2015)
Volvo XC60 klarar sig bra i krockstatistiken.
Folksam har för sextonde gången rankat bilmodeller utifrån krocksäkerhet. Volvo dominerar prispallen.
I årets rapport har 254 modeller av varierande årsmodell rankats. Volvo XC60 hamnar tillsammans med syskonen V70, S80, S60 och V60 på första plats. De har alla enligt Folksam en säkerhetsnivå som ligger drygt 50 procent över genomsnittet. Silvermedaljören blev Volvo XC90 och tätt efter kom Honda CRV.

En nyhet på listan är att fler tyska märken har placerat sig bland tio-i-topp. Audi A4, samt Mercedes C-klass har tagit sig in i toppskiktet och BMW har nu både 3- och 5-serie representerade bland de tio bästa.

I botten av listan hamnar Volkswagen Polo av äldre modell. Men även relativt nya bilar, såsom Citroën C3 från år 2000-2009 rankades lågt i krocksäkerhet. Citroën C3 hade –40 procent lägre säkerhet än medelbilen.

Undersökningen ”Hur säker är bilen” har genomförts av Folksam vartannat år sedan 1983. Rapporten bygger på inrapporterade allvarliga trafikolyckor till Trafikverkets databas STRADA, kombinerat med resultat från krocktester för att kunna bedöma nyare modeller.

Hela listan med samtliga modeller hittar du här.

Diskutera: Vad tycker du om Folksams rankning?
Bästa bilarna (antal procent över genomsnittet)

1. Volvo V70/S80/S60/V60/XC60 (07-15): +51%



2. Volvo XC90 (02-15): +48%



3. Honda CRV (98-06): +47%



4. BMW 3-serie (12-15): +46%



5. BMW 5-serie (04-09): +46%



6. Audi A4 (08-15): +45%



7. VW Sharan/Seat Alhambra/Ford Galaxy (96-15): +41%



8. VW Passat (08-14): +40%



9. Mercedes C-klass (07-13): +40%



10. Toyota RAV4 (05-12): +40%

Sämsta bilarna (antal procent under genomsnittet)

1. VW Polo (82-94): -233%



2. Peugeot 405 (88-96): -125%



3. Honda Accord (86-93): -116%



4. Peugeot 309 (87-93): -111%



5. Toyota Previa (91-99): -98%



6. Ford Fiesta (96-02): -62%



7. Hyundai Accent (99-06): -61%



8. Ford Scorpio (85-98): -58%



9. Saab 900 (88-93): -55%



10. Toyota Carina (92-98): -51%

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-09-11 18:17
Rille_L

@Tobo
Om du tittar på presskonferensen jag länkar till. Så förklarar Anders att det bara är bilar med lanseringsår 1985 och framåt som är med på den listan. Dom gjorde ett undantag med polon, för att visa hur illa det kan vara.
Så SAABen hade inte varit helt i botten, om dom tagit med alla bilmodeller med lanseringsår före -85

#9 • Uppdaterat: 2015-09-11 21:42
Styggavargen

doktor olle, du verkar vara inne på samma väg som jag.. det börjar likna kapprustning eller som det heter i USA "arms race". Volvo har byggt allt tyngre och kortare bilar. En Volvo 940 vägde under 1500 kg och var nästan 4,9 meter lång. Idag har vi tex en XC60 som är 4,65 meter lång och väger 1900 kg. Kortare bilar men tyngre, som lastar mindre pga de är kortare men högre. Maximalt pott på att få upp förbrukningen. Ingen verkar vara det minsta kritiskt till utvecklingen. De som inte köper en tung SUV köper istället en onödigt för stor MPV för sina lilla familj med 2 barn. Denna osunda utveckling måste vändas, och då menar jag inte att vi skall köra omkring i småbilar...utan långa bilar som väger mindre och lastar mer. SUV är fel väg att gå...

För Volvo's del ligger det prestige i detta, då deras försäljningsargument och kunder velat ha hög säkerhet. Och till viss del har Volvo sett till att ligga i de övre regionerna när det kommer till vikt kontra storleksklass. Man vill vara bland de tyngre i varje storleksklass med kombinationen satsning på hög säkerhet. Jag förringar inte alls Volvo's säkerhetsarbete, de jobbar säkert hårt även om den är fullt medvetna om att tyngden på fordonet spelar stor roll för utgången i en verklig olycka. Som det ser ut idag, Volvo har ingen bil under 1500 kg, titta på bara på en vad en liten V40 väger så får ni se.

Ekonomiska sanktioner mot SUV funkar inte, ett tillverkningsförbud vore nog ett sunt beslut. Kanske införa maxgräns på 1800 kg för ett fordon tex?

#a • Uppdaterat: 2015-09-11 23:34
doktor olle

@styggavargen: Instämmer. Fascinerande att det skrivs så lite om detta. Man kan egentligen inte kritisera tillverkarna för denna vansinniga utveckling heller, vill folk köpa allt fetare, högre och bredare bilar så måste ju tillverkarna bygga dessa för att kunna ta marknadsandelar. Så det kanske inte vore så dumt om myndigheterna satte ned foten i just detta fall. Lite skjuter ju sig tillverkarna själva i foten eftersom det är så trångt och smutsigt och vi redan har bilförbud i några av världens städer, så ökar förstås risken för fler bilförbud i städerna när bilarna blir ännu tyngre och klumpigare.

Bara en sådan sak som att man knappt kommer in i ett garage inne i stan med en modern bil borde väl vara en väckarklocka? Och det har hänt på bara 10-15 års tid, så "utvecklingen" går snabbt.

Som du säger en maxvikt på 1800 kg vore inte fel. Kan omöjligt se varför en personbil ska behöva väga mer än så om den byggs på ett vettig sätt.

Om man vill se det komiska i det hela så kan man väl snart använda samma plattformar till tunga lastbilar som till personbilar :-) stordriftsfördelar!
När det gäller hjulstorlekar så är vi redan där. 22 tumfälgar (tunga lastbilar) finns nu som option på de fetaste suvarna.

PS, jag säger inte "det var bättre förr" det var det inte, men i just detta fall har utvecklingen gått överstyr