Nästa artikel
Ford Mustang har landat i Europa
Nyheter/Video

Ford Mustang har landat i Europa

Publicerad 28 april 2015 (uppdaterad 28 april 2015)
Ford gör stort nummer av att muskelbilen Mustang kommer till Europa. Här är officiella uppgifterna om bilarna som ska säljas på den här sidan av ”pölen”.
Nya Ford Mustang kommer att finnas i två karosstyper när den anländer till de första europeiska kunderna i sommar: Cabriolet och Fastback (Coupé).
 
Båda karosstyperna erbjuds med antingen en 2,3 liters fyrcylindrig turbomotor med 317 hästkrafter (Ecoboost) eller med en fem liter stor V8-motor med 421 hästkrafter (GT). Växellådan är sexstegad och finns som både manuell och automat. 0–100 km/tim går på 4,8 sekunder för GT och en sekund långsammare för Ecoboost.
 
Bränsleförbrukningen vid blandad körning uppges till 13,5 l/100 km för Mustang GT och 8,0/100 km för Mustang EcoBoost. I Europa har den manuellt växlade Ecoboost-bilen fått utväxlingen justerad för att sänka koldioxidutsläppet till 179 g/km. Bilen med V8-motor släpper ut föga smickrande 299 g/km.
 
Förutom körlägen som underlättar vid regn och snö eller vid bankörning finns ”Line lock” som hjälper den ovane att spinna bakhjulen i 15 sekunder för att skapa en effektfull rökridå. Den som hellre vill komma iväg snabbt kan istället nyttja bilens Launch control-system.
 
Mustang får Fords röststyrda Sync2-infotainmentsystem med en åtta tum stor pekskärm. Fastback-modellen har ett 408 liter stort bagageutrymme och nyckellöst system ska vara standardutrustning för samtliga bilar.
 
Priset för en
Mustang med fyrcylindriga motorn är 320 500 kronor medan en bil med V8-motor kostar 366 500 kronor. Prispåslaget för en cabriolet är 36 000 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Ford Mustang?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-04-28 19:58
Hackenbush

V4 är bättre än V5.

#9 • Uppdaterat: 2015-04-28 20:53
Axelman

Fyrcylindrig Mustang?? NÄnänä. Näver.

#a • Uppdaterat: 2015-04-28 22:14
saabnisse

Det är en rak fyra. Vinnaren av "International engine of the Yxar"!
Och varför duger inte en fyra? V8 kom fram en gång för hundra år sedan då man inte kunde uppnå mer än en viss effekt per cylinder.
Tekniken har gått framåt, Ford är inte lika konservativa som på gamle Henrys tid.