Nästa artikel
Nya motorer från Cadillac
Nyheter

Nya motorer från Cadillac

Publicerad 23 mars 2015 (uppdaterad 23 mars 2015)
Med nya motorerna knappar Cadillac in på de europeiska premiummärkena.
Med två nyutvecklade turboladdade V6-motorer knappar Cadillac in på de tyska premiumkonkurrenterna.
Att Cadillac numera kan hävda sig mot meriterade premiumbilsbyggare som Audi, BMW, Mercedes och Lexus när det kommer till kvalitetskänsla och köregenskaper har blivit tydligare de senaste åren.
 
Nu tar det GM-ägda bilmärket ytterligare kliv för att hålla jämn takt med tyskarna. Två nya V6-motorer ska inom kort ta plats under huven på kommande flaggskeppet CT6, men även befintliga modellerna ATS och CTS.
 
Motorerna kallas LGX och LGW. Den förstnämnda är något större och snällare med en slagvolym på 3,6 liter och 335 hk/385 Nm och den sistnämnda är något mer prestandainriktad med slagvolymen 3,0 liter och 400 hk/543 Nm.
 
Gemensamt för båda motorerna är en cylinderbanksvinkel på 40 grader, block och topp i aluminium, kamkejdedrift av de dubbla kamaxlarna, direktinsprutning och variabla ventiltider. Motorerna har fått grenröret är integrerat i toppen för att spara vikt, utrymme och pengar.  Start och stop/stop-system och cylinderavstängning finns även till båda kraftkällorna, något som kan behövas för att hålla bränsleförbrukningen nere.
 
LGW-motorn kommer även med en ny åttastegad automatlåda som i mångt och mycket bygger på samma Hydra-Matic-låda redan finns i Corvette Stingray ( och som kommer till Cadillac CT6). Den nya automatlådan ska vara lättare än de motsvarande sexväxlade lådorna som GM tidigare erbjudit. Förutom detta erbjuder den tätare stegning, något lägre bränsleförbrukning samtidigt som den till skillnad från föregångarna är kompatibel med start/stop-system.
 
Diskutera: Vad tror du om Cadillacs chanser i Europa? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-23 10:35
saabnisse

Det var ju trevligt för amerikanska GM att Opel-Saab kunde bidra med lite modern teknik, annars hade de väl fortfarande använt sig av gjutjärnskaminer.
I och för sig inget fel, de kan vara kul, men är ju ganska törstiga.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-23 12:39
Saslam

Saabnisse gm Hade helalumotorer med överliggande kammar långt innan Saab nämligen Corvette zr1 på 90 talet så din kommentar känns överflödig

#3 • Uppdaterat: 2015-03-23 12:41
saabnisse

Jo men det var en gammaldags konstruktion även om den råkade vara byggd i aluminium.
Sedan är det inte så att jag tror att det saknas tekniskt kunnande hos amerikanska GM, men EuropaGM har nog hjälpt dem att släppa fram det.

#4 • Uppdaterat: 2015-03-23 12:45
Hackenbush

I Europa har Cadillac fallit på taskig byggkvalitet och dåliga köregenskaper (precis som amerikanerna vill ha det). Motorerna har det väl aldrig varit något käbbel om men visst är det trevligt med lite nya motorer.
Har de även jobbat på kvalitet och köregenskaper så inte skulle jag säga nej till en Cadillac.
Tycker den ser ganska trevlig ut, inte så förbaskat arg design i fronten som många bilar har nu utan Cadillacen har en mera sober elegans vilket jag gillar.

#5 • Uppdaterat: 2015-03-23 14:22
Saslam

Modern teknik för modern teknik skull är menlös om man har något som funkar se på Corvette idag 2015 använde man stötstänger o klarar både prestanda konkursens och miljökrav samt det faktum att smallblock V8 har tillverkats isisådär. 100 miljoner ex gör ju att man kan lita på att det funkar så varför ändra på ett fungerande vinnande koncept bara o slipa förfina o köra på

#6 • Uppdaterat: 2015-03-23 16:30
VW Polo 2012

Inget för mig, men förbaskat snygg är den i alla fall.

#7 • Uppdaterat: 2015-03-23 22:36
9-5 II

Saslam

Corvette ZR1 motorn konstruerades av Lotus. Så det är ingen GM motor. Lotus gjorde även en hel del andra förbättringar på bilen.
Även Opel använde sig av Lotus kunnande under den tiden, som resulterade i Lotus Omegan. Kanske inte så konstigt eftersom GM ägde Lotus på den tiden.

#8 • Uppdaterat: 2015-03-23 23:07
Saslam

sant så sant

#9 • Uppdaterat: 2015-03-24 01:19
ENTJ1

Små chanser.
Rätt snygg,men lyktorna,hur ser de ut live,men Cadillac är ju alltid Cadillac.

#a • Uppdaterat: 2015-03-24 06:10
VW Polo 2012

Hej Saslam, T-Forden såldes ju 15milijoner ex, men jag skulle inte vilja ha en T-Ford idag ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.