Nästa artikel
Renault Clio RS med extra klös
Nyheter

Renault Clio RS med extra klös

Publicerad 5 mars 2015 (uppdaterad 6 mars 2015)
Renault Clio 220 EDC Trophy kommer till sommaren.
Renault Clio RS evolverar till en en mer renodlad banracer med tillägget Trophy i modellnamnet.
Vi Bilägare provkörde nya Renault Clio RS förra året och till 2015 erbjuds modellen även som Trophy-version. Ett bandagsutförande som länge förknippats med Mégane RS. 

Bensinmotorn på 1.6 liter har fått större turbo och toppeffekten har ökat från 200 till 220 hästkrafter. Dubbelkopplingsväxellådan, som är standard, ska nu ge upp till 30 procent snabbare växlingar. Start/stopp-systemet fungerar som vanligt i ”normalt”-körläge, men i ”Sport” och ”Race” är det frånkopplat. 

Chassit är 20 mm lägre fram och 10 mm lägre bak och modellen har fått ännu fastare stötdämpare. Styrningen har snabbast upp (från 14.5:1 till 13.2:1) och ska ge bättre precision. 

Michelin Pilot Super Sport i storlek 205/40-18 är standard. Interiören är Trophy-präglad med kolfiberdetaljer, mattkromade luftutsläpp istället för röda och eluppvärmda sportskinnstolar. 

Säljstart i Europa i juni och riktpriset är under 30 000 euro.

Diskutera: Vad tycker du, är nya Clio RS Trophy kul eller bara onödig?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-03-07 09:32
Bilnerd

Raphael. Det mesta är väl relativt. Och du har rätt i att jag inte jobbat så mycket med nyare clio. Megane från 2004. Du menar alltså på allvar att du aldrig bytte fönsterhiss i den? Det måste vara det enda exemplaret i hela världen där fönsterhissarna aldrig bytts. Det är i så fall den andra bilen du tar upp som inte drabbats av några klassiska renaultfel. Du måste ha en otrolig tur när du köper dina bilar...

#9 • Uppdaterat: 2015-03-07 12:32
curry nam nam

Bilnerd: Det var på megane scenic 04 års som plastclipsarna inte höll som bytes mot bättre på garantin, på senare modeller fanns inte problemet, vajermekanismen är heller inte bra då vajern brukar gå av, då är det bättre med kugghjulsmekanism inga vajrar som trasslar eller går av ;-)

#a • Uppdaterat: 2015-03-07 19:26
Bilnerd

Var det inte en scenic som det var frågan om? Och renault tog det på garantin. Men det var först när man gjorde om plastclipset som det höll ihop.