Nästa artikel
Här är Audi A7 Sportback h-tron
Nyheter/Bilder

Här är Audi A7 Sportback h-tron

Publicerad 20 november 2014 (uppdaterad 20 november 2014)
Audi A7 Sportback h-tron concept 2014.
Audi A7 Sportback h-tron är produktionsklara bilen som blandar hybridteknik och bränsleceller.
Här är första informationen om Audis första vätgasdrivna bränslecellsbil. Audi A7 Sportback h-tron drivs av två elmotorer som gör bilen fyrhjulsdriven med ett system som Audi kallar e-quattro. Elmotorernas effekt är 170kW och de presterar ett vridmoment på 540 Nm, 0–100 ska gå på 7,9 sekunder och toppfarten är 180 km/tim.
 
Strömmen till elmotorerna
produceras av vätgasdrivna bränsleceller vars enda avgaser är vattenånga.  Audi A7 Sportback h-tron har fyra vätgastankar placerade under lastgolvet, framför bilens bakaxel . Med dessa fyllda tar bilen sig 50 mil enligt Audi, bilen har även samma plug in-hybridteknik som i Audi A3 e-tron. Det gör att ett 8,8 kWh-batteri kan laddas upp under körning eller via ett vägguttag för att ge bilen ytterligare fem mils räckvidd.
 
Bilen är en uppvisning av vad Audi kan göra med sin bränslecellsteknik och någon produktion av Audi A7 Sportback h-tron är inte beslutad i nuläget.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi A7 Sportback h-tron?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2014-11-20 13:19
Pi

...och det finns säkert fortfarande många som också tror på jultomten...

#8 • Uppdaterat: 2014-11-20 17:31
RolfGunnar20

Pi, vätgas framställs inte av fossila bränslen utan man spjälkar vatten och får vätgas och syre.

#9 • Uppdaterat: 2014-11-21 01:26
Roger Skagerström

Vad har biltillverkarna med oljeschekjerna att göra? De köper lite smörjolja och 10 liter bensin per bil som lämnar fabriken. Annars ligger väl biltillverkarnas öde i konsumenternas händer.