Nästa artikel
Qoros levererar första bilen
Nyheter

Qoros levererar första bilen

Publicerad 8 januari 2014 (uppdaterad 9 januari 2014)
Nya kinesiska biltillverkaren Qoros har efter sex år av utveckling levererat sin första bil, en Qoros 3 sedan, till kund.

Den kinesiska biltillverkaren Qoros skapades för sex år sedan. I höstas fick modellen Qoros 3 sedan som första kinesiska bilmodell fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Nu har tillverkaren dock nått fram till sin största milstolpe hittills - första bilen är levererad till kund.

Kunden, Yu Min, var en 28-årig inredningsarkitekt från Shanghai, Kina, som förklarar att han valde bilen på grund av dess utseende, utrymmen, detaljrikedom och krocksäkerhet samt eftersom han säger sig gilla att pröva nya saker.

Ett 20-tal svenskar är inblandade i utvecklingen av Qoros som satsar stort på att kunna etablera sig på den europeiska marknaden och man hoppas kunna introducera mellan en och två nya modeller per år. Nyligen smygvisade tillverkaren en ny modell.

Diskutera: Vad tycker du om Qoros?
 

Fakta Mazda Cosmo Sport 110 S 1971

Tillverkades: 1967–1972.

Nypris: Ej såld i Sverige.

Värde i dag: 1–2 miljoner kr.

Mått: L 414/B 160/H 117 cm.

Vikt: 940 kg.

Motor: Tvåskivig wankel, volym 982 cm3, max effekt 128 hk.

Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, femväxlad växellåda.

Prestanda: 0–100 km/tim på 8,8 s. Toppfart 200 km/tim.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (4)
#5 • Uppdaterat: 2014-01-09 17:21
Roy J

Man bör allt hålla ögonen på kineserna.
De kommer...

#6 • Uppdaterat: 2014-01-09 19:10
Jaok

Det skall bli intressant att se de första recensionerna. Den kan säkert ha vissa saker som inte faller de europeiska bilförarna i smaken. Men jag tror faktiskt inte det är en dålig bil. Sedan återstår att se om den tas in i Sverige och vad priset blir.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-10 09:07
Axelman

Ja vad ska man tro? Utseendemässigt är den ful som stryk framifrån och intetsägande för övrigt på gott och ont. Att den klarade krocktesten så bra kan vara en fingervisning att nu för första gången byggs en kinesisk bil som på allvar kan konkurrera med riktiga bilar. Räkna aldrig bort kineser. De är fruktansvärt duktiga och verkar aldrig ge sig. Just nu är det nybyggarboom i den kinesiska bilbranchen, men bäva månde alla biltillverkare när yrseln är borta och fokuseringen kommer!