Nästa artikel
Viktigaste åtgärderna för klimatet
Nyheter

Viktigaste åtgärderna för klimatet

Publicerad 9 juli 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Billigare kollektivtrafik, utökad miljöbilspremie och ny skrotningspremie vill svenska bilister ha för att minska sin klimatpåverkan.

Enligt en ny Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av Statoil anser svenskarna att politiker, företag (bilförsäljare och drivmedelsförsäljare) och konsumenter har ungefär lika stort ansvar för att minska trafikens klimatpåverkan.

I undersökningen, som genomfördes mellan den 12 – 15 juni i år, frågade man deltagarna ”Vad skulle få dig att minska din egen klimatpåverkan som bilist?” De tillfrågade fick välja max tre svar.

Billigare och enklare kollektivtrafik fick flest röster i undersökningen (57 procent). En utökad statlig miljöbilspremie rankas näst högst (53 procent) och därefter kommer att en ny statlig skrotningspremie för äldre bilar införs (32 procent).

Att det blir dyrare att köpa och äga en bil med hög klimatpåverkan fick 28 procent och 17 procent svarar att dyrare fossila drivmedel skulle få dem att minska sin klimatpåverkan.

Information av olika slag tycks svenskarna däremot vara trötta på, så som information om vilka bilar som är bra ur miljösynpunkt och hur man kör sparsamt. Mer sådant behövs inte, tycker de flesta.

Se fler detaljer till höger.

Diskutera: Håller du med de svarande i undersökningen?

Vad skulle få dig att minska din egen klimatpåverkan som bilist? (max tre svar)

Att det blir mycket dyrare att tanka fossila drivmedel som bensin och diesel än förnybara drivmedel som etanol och biogas. 17 (totalt) 20 (män) 13 (kvinnor)



Att det blir dyrare att köpa och äga en bil med hög klimatpåverkan än en bil med låg klimatpåverkan. 28 (totalt) 29 (män) 28 (kvinnor)



Att det införs en statlig premie för att skrota äldre bilar. 32 (totalt) 38 (män) 25 (kvinnor)



Att man utökar den statliga premien för att köpa en ny bränslesnål bil eller en bil som kan köras på förnybart drivmedel. 53 (totalt) 57 (män) 46 (kvinnor)



Att bilförsäljare ger mer information om vilka bilar som är bäst ur klimatsynpunkt. 12 (totalt) 10 (män) 13 (kvinnor)



Att drivmedelsbolagen ger mer information om hur olika drivmedel påverkar klimatet. 6 (totalt) 5 (män) 6 (kvinnor)



Att det ges mer information om hur man kan köra på ett mer sparsamt sätt. 16 (totalt) 14 (män) 19 (kvinnor)



Att det blir enklare och billigare att åka med kollektivtrafiken så att man kan lämna bilen hemma ibland. 57 (totalt) 52 (män) 65 (kvinnor)



Tveksam, vet ej. 9 (totalt) 9 (män) 10 (kvinnor)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-07-10 06:53
trasten

Ja du Kalle2. Om du nu inte tror på temperaturhöjning så åk till fjällen. Där kan du se hur trädgränsen har flyttat sig längre upp till den grad att Sälenfjällen inte längre kan kallas fjäll!

#9 • Uppdaterat: 2013-07-10 09:59
Kalle2

Trasten; Klart att jag både tror och vet att vi har haft global temperaturhöjning med ca 0,9 grader C sedan den lilla istiden, och att t.ex. glaciärer smälter är inget nytt, det skrevs larmartiklar om det redan i början av 1900-talet för över hundra år sedan. Klart att trädgränsen har flyttat upp, allt från att skandinavien var täckt av is. Och att vi hade varmare klimat på vikingatiden än vad vi har idag. Men koldioxid är en svag växthusgas, om vi fördubblar dagen nivå så leder det till en global temperaturhöjning på ca en grad C, det är vetenskapen eniga om. Men sedan går det kraftigt isär, alarmisterna med FN,s klimatpanel IPCC i spetsen med sin chef järnvägsingengör Pauchari i spetsen menar att vattenånga förstärker temperaturhöjningen på ett farligt sätt. Men detta bygger på datamodeller vilka inte stämmer med verkligheten, varken framåt (har det tydligt visat sig nu) eller bakåt i tiden. Men därav hela koldioxidhysterin

#a • Uppdaterat: 2013-07-10 10:02
Mattse

Minst klimatpåverkan har den transport som aldrig behöver ske.

Hela transport och klimatdebatten fokuserar på helt fel sak. Det är transporterna i sig som måste minska och där resurser måste fokuseras. Eliminera transportbehoven i dagens samhälle istället för att hålla på och fjutta med miljöbilar, eko-driving, laddstolpar etc. För det är ungefär lika smart som att diskutera vilken kirurgisk metod som bäst lappar ihop skottskador istället för att se till att skottet aldrig avfyras.

De flesta är så fartblinda att de ser transporter som något helt naturligt i dagens samhälle och som bara måste få ske. Men de inser inte hur lurade de egentligen är.

- Jag har bil, jag kan bosätta mig fem mil från jobbet, inga problem.
Så låter det nog hos de flesta familjer.

Snacka om att kasta bort sitt liv på fel saker om man sätter sig i en sådan situation att man behöver resa flera timmar till arbetet varje dag. För en transport kan aldrig vara positiv hur fin och körglad bil man än har. Så fort en transport startar tar den tid och resurser från något annat.

- Vad gjorde du när dina barn växte upp?
- Satt i en bil på väg till och från från jobbet.
- Ojdå, det var tråkigt att höra. Men du har i alla fall en fin bil….