Nästa artikel
Volvo avstår lyxsedan
Nyheter

Volvo avstår lyxsedan

Publicerad 23 april 2013 (uppdaterad 23 april 2013)
Volvo kommer inte att utveckla en bil som kan konkurrera med BMW 7-serie och Mercedes S-klass, avslöjar vd:n i en intervju.

Länge har spekulationerna pågått huruvida Volvo under ledning av den kinesiska ägaren Geely ska bygga en riktigt lyxig bil som kan mäta sig med BMW:s och Mercedes toppmodeller. Volvo har dessutom själva producerat inte mindre än två konceptbilar, Concept You och Concept Universe, som visat en framtida lyxbil.

Om planerna på en lyxig toppmodell någonsin har funnits är de dock numera skrotade. Volvos vd Håkan Samuelsson säger i en intervju med Automotive News att en modell med en motor som kan konkurrera med V8- och V12-motorer inte passar ihop med Volvos ”gröna” image, och att biltillverkarens kunder inte ens skulle överväga att köpa en sådan bil.

Spekulationerna om en lyx-Volvo drog igång i samband med att Geely köpte Volvo 2010. Ordföranden Li Shufu antydde då att Volvo skulle gå upp i direkt konkurrens med Audi, BMW och Mercedes.

Nu ska Volvo istället koncentrera sig på att lansera en ny version av XC90 och ersätta S80 sedan med hjälp av den nya SPA-plattformen. Man ska också utveckla familjebilar tillsammans med Geely.

Diskutera: Hur ser du på att Volvo inte bygger en toppmodell?

Tystare däck

Vissa däck har en invändig skumfilt som dämpar vibrationer och ljudvågor inne I däcket. Tillverkare har olika benämningar, här är de vanligaste: 

Bridgestone – B-Silent
Continental – ContiSilent
Dunlop – Noice Shield
Goodyear – SoundComfort
Hankook – SoundAbsorber
Michelin – Acustic Technology
Pirelli – PNCS

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-04-24 10:36
Swemba

Håller med Kapten här. Det finns kort om komfortalternativ och det skulle knappast göra Volvo unikt. Citroen har väl t ex alltid haft komfort som lite av sitt signum? Lexus, BMW, Audi och MB har definitivt också komfortalternativ om man är beredd att betala. Luftfjädring, komfortstolar som t o m kan fås med massage ...

Volvo har alltid varit synonymt med praktiska bilar med hög säkerhet. Det är väl snarare det arvet man måste förstå att vårda i sin strävan att bli premium. Det är ok att ha livsstilsbilar i programmet. Men inte enbart.
Skandinavisk design smäller också ganska högt utomlands. Man får hoppas att Kineserna förstår det.

#9 • Uppdaterat: 2013-04-24 11:43
4000 mil om året

Jag anser att det ligger allt för stort fokus på bilarnas sportiga prestanda till förfång för komforten. Att bilen skall vara trafiksäker är inte liktydigt med att den skall ha sportvagnsegenskaper.

Nu sticker jag ut hakan lite när jag påstår att "Älgtestet" är en bidragande orsak till alla bilars hårda sportvagnsprestanda. Jag har kört bil i mer än 200.000 mil och har aldrig varit tvungen att utföra en så kraftig undanmanöver som kan liknas vid älgtestet. Hårda inbromsningar är en annan sak.

Hård fjädring, tunna däck, stolar med fokus på sidostöd lirar dåligt med tanke på våra vägar och dess dåliga underhåll, hastighetsbegränsningar och en ökad trafikintensitet.

#a • Uppdaterat: 2013-04-24 12:41
Axelman

Volvo gör sig bäst som nästan lika bra som Audi/BMW men billigare och trevligare och behöver inget flaggskepp för att visa att man är något som man inte är.
...
Dessvärre slog jag i skallen när jag provade nya V40. Den går bort nästa gång jag ska byta. Min Focus känns som ett höghus i jämförelse.