Nästa artikel
Volkswagen Golf blir gasdriven
Nyheter

Volkswagen Golf blir gasdriven

Publicerad 8 mars 2013 (uppdaterad 8 mars 2013)
Årets Bil Volkswagen Golf får ännu fler versioner. I sommar kommer en gasversion som kombi, som visas på mässan i Genève.

Volkswagen Golf blev i måndags utsedd till Årets Bil 2013, och Volkswagen fortsätter att spotta ur sig fler versioner av modellen till det redan stora utbudet. Näst på tur står en kombi med gasdrift, som ska lanseras i sommar.

Volkswagen Golf TGI BlueMotion, som bilen kallas, drivs av en helt nyutvecklad motor på 1,4 liter som byggts för att köras på både naturgas och bensin. Motorn ger 108 hästkrafter och accelererar bilen från stillastående till 100 kilometer i timmen på 10,7 sekunder. Toppfarten landar på 194 kilometer i timmen.

Som standard kommer bilen med en sexstegad manuell växellåda. Med den får bilen en räckvidd på 420 kilometer om man kör den på enbart naturgas. Bränsleåtgången är 3,5 kilo gas per 100 kilometer, vilket ger koldioxidutsläpp på 94 gram per kilometer.

Lägger man till bensindriften får man en räckvidd på ytterligare 940 kilometer, vilket innebär att bilen får en total räckvidd på 1 360 kilometer med både gas och bensin. På bensin är bränsleåtgången 5,3 liter per 100 kilometer.

Vill man ha ännu längre räckvidd finns tillvalet att köpa bilen med sjustegad växellåda. Med en sådan sjunker bilens törst till 3,4 kilo gas per 100 kilometer eller 5,0 liter bensin per 100 kilometer.

Golf TGI BlueMotion visas just nu upp på bilsalongen i Genève.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf TGI BlueMotion?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-08 13:08
Mr.Wheeler

Hade varit ännu bättre med längre räckvidd på gas och kortare på bensin, kanske 60 på gas och 40 på bensin.
Passaten har 45-50 på gas och runt 40 på bensin och jag har aldrig upplevt att räckvidden på bensin är dålig.

#2 • Uppdaterat: 2013-03-08 14:17
Raphael

Det är givetvis positivt att det kommer fler nya modeller som körs på metangas, och det finns ett viktigt symbolvärde i att Volkswagen - som stor aktör på marknaden i norra Europa - satsar på gasdrivna fordon. Förhoppningsvis ökar intresset i Sverige att investera i gasmackar.

Personligen är jag ingen kund för en gas-Golf, jag är mer intresserad av Fiat 500 L Natural Power med metangasdrivna twin air turbo som har visats på San Remo festivalen och som kommer till sensommaren. Men det är alltid bra att det blir mer gasbilar jag tror mer på gas än eldrift om vintern iaf just nu.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.