Nästa artikel
Audi RS7 Sportback premiärvisad
Nyheter

Audi RS7 Sportback premiärvisad

Publicerad 15 januari 2013 (uppdaterad 15 januari 2013)
Audi har presenterat sin RS-version av halvkombin A7. Detta betyder en hel del hästkrafter och 0-100 km/tim på 3,9 sekunder.

RS7 Sportback är det senaste tillskottet till Audis muskelstinna RS-familj. I det här utförandet har halvkombimodellen A7 försetts med samma drivlina som sitter i värstingkombin RS6 Avant. Det handlar om en 4-liters V8 med dubbelturbo och 560 hk samt 700 Nm.

Detta leder till att RS7 Sportback kan accelerera från 0-100 km/tim på 3,9 sekunder, en acceleration som sedan kan fortsätta tills bilen nått 305 km/tim, om den elektroniska fartspärren vid 250 km/tim har tagits bort.
 
Vid vardagskörning
kanske dessa resurser inte kommer till användning särskilt ofta och då stängs i stället fyra cylindrar automatiskt av för att spara in på bränslet. Bilen ska förbruka 0,98 l/mil enligt den europeiska körcykeln.

RS7 Sportback är förstås fyrhjulsdriven och dess motor är kopplad till en 8-stegad automatlåda med möjlig paddelväxling bakom ratten. Bilen har nu visats upp på bilsalongen i Detroit. Sverigepremiär sker i september.

Diskutera: Vad tycker du om Audi RS7 Sportback?
 

Bäst trots bullret

Plats 1: En Kia sticker inte ut trots att framtoningen vill vara lyxigare än för tvilling-Hyundai. Bra förhållande pris/utrustning i den testade versionen GT-Line, som för många köpare lockar med flärd på rätta ställena. Själva bilen är föga märkvärdig – hyfsad fjädring, hyfsade köregenskaper (men bra i undanmanövern), hyfsade utrymmen, hyfsad motor- och drivningskultur, hyfsad förbrukning ... så håller det på. Totalekonomin är gynnsam, garantierna ett starkt argument. Det är inte ljudkomforten, maken till enerverande buller på grövre underlag finns knappt men vare sig Hyundai eller Toyota är tystlåtna heller så i den här omgivningen straffar Ceed inte ut sig lika mycket som mot tystare (europeiska) konkurrenter.

Plats 2: Om Hyundai inte gjort bort sig så markant i undanmanövertestet hade i30 tagit hem segern. En bussig bil med rejäla kvalitéer och bra utförande under den vardagliga ytan. Visserligen är bilen bullrig, men de båda konkurrenterna är ännu värre på den punkten.

Plats 3: Att Toyota har en storsäljare på hand i Corolla Touring Sports är ingen djärv gissning. Executiveutförandet är välutrustat men väldigt dyrt, billigare finns. I grunden en supersmidig bil med sämre totalutrymmen och fjädringskomfort än konkurrenterna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-01-15 14:10
raks

Men stämmer inte din kommentar in på de flesta bilmärken? Vilken icke bilnörd ser skillnad på en ny BMW 3, 5, 6 eller 7-serie i backspegeln? Det är väl egentligen bara 1-serien som avviker med större strålkastare. Att man tex ser skillnad på Volvo-modeller beror nog främst på att det oftast är flera år mellan de utvecklades, hade Volvo haft resurser så tror jag även dem refresha't sina bilar lite mer kontinuerligt så att de sett snarlika ut framifrån.

Dessutom så har ju faktiskt Audi förändrat sin singleframe-front, den senaste generationen så är ramen lite mer kantigt längst upp :)

#9 • Uppdaterat: 2013-01-15 21:37
MrR36

Återigen... JA TACK!!! blir bara bättre och bättre!!!

#a • Uppdaterat: 2013-01-15 21:46
Audi A5 SB

Just fronten är för aggressiv och i mina ögon ful. Men resten av bilen tar jag gärna. Mycket gärna.....

Men jag får associationer till salami, när det gäller klädseln på stolarna.... ;-)
http://www.hukki.com/products/honeycomb/pictures/index.html