Nästa artikel
Var tredje kör med farligt däcktryck
Nyheter

Var tredje kör med farligt däcktryck

Publicerad 5 oktober 2012 (uppdaterad 8 oktober 2012)
32 procent av de svenska bilisterna kör med så lågt däcktryck att det är farligt, visar en ny undersökning från däcktillverkaren Michelin.

Michelin har kontrollerat 499 bilar runt om i landet under en tiodagarsperiod i augusti, och konstaterar att svenska bilister slarvar med lufttrycket i däcken. Så många som en av tre hade ett däcktryck som var så lågt att det innebär en ökad risk vattenplaning. Räknar man med att urvalet är representativt så innebär det att 1,4 miljoner av Sveriges 4,4 miljoner bilar har för lågt däcktryck.

– Vid 0,5 bar under det rekommenderade trycket har bilens prestanda förändrats och risken för vattenplaning startar redan vid 70 km/h istället för 90 km/h. Dessutom är ett för lågt lufttryck i däcket den vanligaste bakomliggande orsaken till punkteringar, säger Lennart Lomaeus, nordisk miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin.

Lågt däcktryckt ställer, förutom att vara en trafikfara, även till med andra problem för föraren. Om trycket är en bar för lågt ökar bilens bränsleförbrukning, och därmed också utsläpp, med sex procent. Samtidigt minskar också däckets livslängd med 25 procent vid 0,5 bar för lite.

Michelin passade även på att kontrollera mönsterdjupet vid kontrollerna. Det visade sig att nästan en av tio körde med ett mönsterdjup på under tre millimeter. Dessutom körde en av elva med vinterdäck, trots att det var mitt i sommaren.

Diskutera: Hur ser du på att förare kör med för lågt däcktryck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2012-10-07 14:17
LC4ever

Bättre lite för mycket än lite för lite lufttryck.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-07 17:51
Roger Skagerström

Som jag fattat det - om man har för lite tryck och åker mycket motorväg så slits det i mitten pga att däcket expanderar där (centrifugalkraft, "ballooning"). Åker man mest i stan slits däcket mer på yttersidorna eftersom sidostommarna gör att det blir högre marktryck där än i mitten.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-08 19:00
S-E S

Att det ser ut att vara för lite luft i däcken kan även bero på att underlaget inte är jämnt. Kör upp halva däcket på en trottoarkant så förstår du vad jag menar.