Nästa artikel
Kia Cee'ds lacksläpp ett mysterium
Långtest

Kia Cee'ds lacksläpp ett mysterium

Publicerad 2 oktober 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Originallacken på teststallets Cee'd började släppa efter en behandling. Kia menar att deras lack inte är ett problem.

Ljuddämpningstestet med Kia Cee´d blev ingen succé, vilket ni kunde läsa om i förra numret av Vi Bilägare. Men vad som var än värre var att bilens klarlack också flagnade på flera ställen på karossen, huv, dörrar, framskärmar och tak i samband med behandlingen.

Tectylfirman som stod för ljuddämpningsprogrammet råkade dubbelt illa ut. Som alltid högtryckstvättas bilarna och här läggs också ett lackskydd på för att skydda mot sprut från behandlingen av ljuddämpningsprodukten och förseglingen med traditionellt rostskyddsmedel. Under processen var det något som gick fel.

– Vi har gjort den här behandlingen säkert med 25 000 bilar, men aldrig råkat ut för något liknande, säger Tor Jøran Saetre på Tectyls ägarbolag Valvoline. Vi tänker inte lägga ned någon energi på att utröna vems felet är utan vi måste ersätta er.

Tilläggas ska att lacksläppen enbart skett på originallacken. Bakre kofångare, bakskärmar och tröskellådor lackades om i början av året (försäkrings-ärende plus blästrings-goodwill) och här har inga skador uppstått.

Kias klarlack har ifrågasatts av vissa ägare i olika forum och själva har vi erfarenhet av vår testbil Kia Venga för några år sedan. På den föll delar av lacken bort utan synbar förklaring. Kia Motors ställer sig helt avvisande till att klarlacken är ett bekymmer.

– Vår eftermarknadsavdelning ställer sig frågande till att specialister använder högtryckstvätt på en uppenbarligen sliten och stenskottsskadad huv, säger presschefen Cecilia Gustafsson. Tillräckligt högt tryck nära skador i klarlacken innebär att vattnet kryper under. Och då kan lacken formligen explodera, oavsett märke och modell.

En annan möjlig teori till skadornas omfattning är att lackskyddet varit för koncentrerat, och på så vis frätt sönder klarlacken.

Hur som helst, bilen ska nu lackas om på de karossdelar där skadorna uppstått. En beräknad kostnad ligger på närmare 17 000 kronor.

Diskutera: Hur ser du på lacksläppet?

Kia Cee’d

Modell: 1,6

Årsmodell: 2007

Inköpspris: 149 900 kr

Aktuell körsträcka: 11 055 mil

Förbrukning (dek.): 6,4 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 7,4 l/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-10-02 19:44
trasten

Just nu verkar det ju som omlackeringen håller bättre än orginallacken på denna bil!

#9 • Uppdaterat: 2012-10-02 22:04
Danielsson

Vad har du för belägg för att en omlackering skulle vara sämre än den från fabrik? En riktig lackerare skulle nog säga annat.

#a • Uppdaterat: 2012-10-03 08:37
Mistro

"milkylainen" : Det där med att "detta har vi aldrig sett förrut" är ganska vanligt förekommande oavsett vad man diskuterar som har gått i sönder.
-Vad konstigt att just DIN produkt har gått sönder,...detta har vi aaaldrig varit med om och då har vi ändå sålt flera tusen ex i månaden.

Har ett bilföretag så små problem att endast några enstaka bilar drabbas utav ett fel så är det ju som du säger betydligt bättre att bara ersätta kunden utan bråk och sedan undersöka problemet närmare.
Släpper lacken på EN bil så finns det garanterat fler med samma problem.

Tectyl fixar ju detta snyggt nu men frågan är hur de hade hanterat ärendet för en privatperson?
De ligger ju inte särskilt bra till som det är med produkter som inte fungerar så de vill nog inte förvärra saken.

Sen kan man ju tycka att det är liiiite märkligt att lacksläppen uppstår först efter denna behandling?
Kanske Kia i det här fallet har agerat rätt ändå? ( förutom nonchalant hantering )