Nästa artikel
"Sveriges nya världsexport"
Nyheter

"Sveriges nya världsexport"

Publicerad 20 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Ambitionsnivån är hög hos företaget bakom nya stadsbilen Smite. Den extremt lätta trehjulingen har enligt upphovsmännen stor potential att bli Sveriges nya världsexport.
Även om Saab skulle läggas ner finns det hopp för den svenska bilindustrin.

Åtminstone enligt företaget Vehiconomics framtidsbeskrivning.

"Nästa världsexport"
Det svenska företaget står enligt egen utsaga för helt nya idéer om framtidens personbilar.

Nu presenterar Vehiconomic att den lättviktiga stadsbilen Smite, som uppges ha en förbrukning som är 50 procent lägre än en konventionell bil, är klar för testkörning.

Sohrab Kazemahvazi forskar om lättkonstruktion på KTH och är en av tre personer som utvecklar Smite.

Han är säker på att bilen kommer att bli Sveriges nästa världsexport.

- Ja, annars hade vi inte satsat på detta, säger han i ett pressmeddelande.

Lätt och effektiv
Smite är en tvåsitsig stadsbil där passagerarna sitter i rad efter varandra.

Bilen är 2,8 meter lång, 1,3 meter bred och 1,3 meter hög.

Smite rullar på tre hjul och kan utrustas med bensinmotor eller elmotor.

Det som främst utmärker Smite är den låga vikten: 130 kilo med bensinmotor och 180 kilo med elmotor och batterier.

Låg förbrukning
Denna låga vikt möjliggör en förbrukning på endast 0,15 liter per mil. Det innebär att Smite klarar mer än 60 kilometer körning på en liter bensin.

Räckvidden med elmotor uppges samtidigt vara 80 kilometer.

Maxhastigheten är 90 km/h.

Kaross i plast
Störst bidragande orsak till den låga förbrukningen är Smites lätta plastkaross.

Att sänka fordonets vikt menar Sohrab Kazemahvazi är den mest effektiva metoden för att sänka förbrukningen.

- En effektivare motor kan som mest ge några procent lägre energiförbrukning men kostar enorma pengar att utveckla, säger han.

- Ett nytt chassi, ny kaross och nytt fordonstänk reducerar vikten till en tiondel av en traditionell bil, men ger motsvarande över 50 procent lägre förbrukning.

"Det som skiljer oss från konkurrenterna"

Trots plastkonstruktioner och låg vikt ska Smite också vara säker och klara stora påfrestningar - allt med standardkomponenter för att hålla kostnaderna nere.

- Det är det som skiljer oss från konkurrenterna. De vet inte hur de ska göra fordon lättare utan att tappa komfort och krocksäkerhet, säger Sohrab Kazemahvazi.

50 000 kronor
Priset för Smite med bensinmotor landar på ungefär 50 000 kronor och 70 000 kronor för elmotorvarianten.

Smite kommer att visas upp på mässan Energiting i Älvsjö i mitten av mars.
 
Diskutera: Vad tycker du om Smite? Har bilen potential att bli Sveriges nya världsexport?

Se film:

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-20 12:58
JAN (ej verifierad)

Det vore ju trevligt om luckan efter Saab kunde fyllas, men med en Messerschmitt? Jag ställer mig tveksam, även om viktoptimeringen är intressant.

#2 • Uppdaterat: 2010-01-20 13:07
Anders (ej verifierad)

Som Jan säger, en MESSERSCMITT????????

#3 • Uppdaterat: 2010-01-20 13:21
Roy (ej verifierad)

Visst sjutton är det en Messerschmitt!
Med tandemstolar och allt. Det nya ligger väl i materialen. (Knappast krocksäkerheten.)

#4 • Uppdaterat: 2010-01-20 13:45
Calle (ej verifierad)

Oblyg Messersmith-kopia....(såg inte ViB det) men den kan ju bli bra ändå!? Låg förbrukning = miljövänlig, men hur är det ställt med säkerheten för de åkande?

#5 • Uppdaterat: 2010-01-20 14:01
Mattias Goldmann Gröna Bilister (ej verifierad)

90 km/h toppfart kan låta lite, men det är 40 km/h mer än bilar krocktestas för, och jag gissar att Smite inte tänker uppfylla bilsäkerhetsnormer utan kvala in som mc. Sidokrockskyddet ser obefintligt ut, det framgår av bilden att det inte finns någon airbag i ratten och att bli påkörd bakifrån ens av en mc, långt mindre en bil eller lastbil är nog inte att rekommendera. Jag är less på bilar som med miljö som argument (Think etc) tycker att man kan tumma på säkerheten och hoppas att Vägverket klassar Smite som moped med toppfart 30 eller högst 40 km/h.

#6 • Uppdaterat: 2010-01-20 14:09
Markus (ej verifierad)

Det är helt klart ett modernt svar på Messerschmitt och ska nog tolkas som en stadsbil. Då blir också toppfarten på 90 km/h med marginal godkänd. Men något för svenska landsvägar är den inte.
Ett komfortabelt alternativ till skoter i städer, inte minst nere på kontinenten, varför inte.
Till saken hör också att inte minst den lilla bredden gör den intressant ur miljösynpunkt då det kraftigt reducerar luftmotståndet.
Men som Mattias Goldman är inne på. Vad som behövs är bilar anpassade även för landsvägskörning i glesbefolkade trakter. Miljövänliga citybilar är ju dessutom inte så svårt att göra!

#7 • Uppdaterat: 2010-01-20 14:10
Leif (ej verifierad)

Var placerar jag matkassen från Konsum om vi är 2 i farkosten

#8 • Uppdaterat: 2010-01-20 14:23
Oliver (ej verifierad)

...hehehe :-)) Messerschmidt Kabinenroller, kanske dom can återvinna SAAB Gripen's kabin nu istället? 1. April eller hur? Var inte ovanligt på tyskar vägar 50- och 60 talet, men redan på den tiden lite "äventyrligt"....har faktiskt sett en sånt som vältade omkring på Nueburgring(!!!) 1979...tack och love ingen blev skadat...troligen ingen plats för airbag - men idag kanske man kan montera en katapultstol istället...

#9 • Uppdaterat: 2010-01-20 14:27
Torsten Larsson (ej verifierad)

Jag køper en och kan betala den i førskott.
Torsten Larsson

#a • Uppdaterat: 2010-01-20 14:30
Håkan (ej verifierad)

Måste vara ett aprilskämt som kommer lika fel i tid som denna trafikfarliga replika. Jämför vad man kan få för pengarna - två Tata Nano...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.