Nästa artikel
Efter intensivt lyssnande - här är ljudrankingen
STORT LJUDTEST:

Efter intensivt lyssnande - här är ljudrankingen

Publicerad 18 augusti 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Ljudjuryn och Vi Bilägares krönikör/musikexpert Johan Norberg var inte helt överens om vinnaren i det stora ljudtestet. Här kan du se hur de rankade de olika modellerna.

Johan Norbergs betyg:

Efter ett antal timmars intensivt lyssnande på sina två testskivor, både i garaget och ute i trafiken, har Johan Norberg sin ranking klar. Bästa ljudanläggningen finns i VW Golf och den sämsta i Renault Mégane.

Här är Johans betyg, bil för bil. Skalan är 1-5, där en stjärna är sämst och fem är bäst.   

1. VW Golf

Betyg: Egentligen inget sensationellt märkvärdigt ljud, men något i storleken på kupén och bilstereons frekvensomfång harmonierar mycket bra och gör detta till min favorit. En jämn ljudbild som fungerar fint för olika typer av musik och basen klarar sig utmärkt även ute på vägen med hög volym. Relativt lättbegriplig anläggning med föredömligt bra översikt på tonkontrollmenyn. Men jag kan uppleva det lite märkligt att ton och volym ligger på två helt olika ställen. Varför gör man det inte som på en vanlig hemmastereo, och kan det inte få heta bass/treble?
Betyg: ****

2. Volvo XC 60

Betyg: ***

3. Honda Jazz

Betyg: ***

4. Ford Fiesta

Betyg: *

5. Renault Mégane

Betyg: *

Ljuddomarnas betyg:

Honda i topp och Volvo på jumboplats. Det blev, något överraskande, resultatet sedan billjudsdomarna Niklas Berg och Erik Robsarve lyssnat igenom och analyserat långteststallets musikläggningar.
    
Deras topplista domineras av ljudpaketen i stallets billigaste bilar, medan dyrgripen Volvo XC60 hamnar sist i fältet.   

Bilarna är bedömda enligt samma regelverk som används vid billjudstävlingar runt om i Europa. Det är fastställt av EMMA (European Mobile Multimedia Association) och innebär att alla moment utförs med stillastående fordon.

I testet har ljudanläggningarnas tonkontroller varit nollställda och alla bedömningar är gjorda med utgångspunkt från förarplatsen. Poängsättningen baserar sig på EMMA:s protokoll för "Experienced", som är instegsklassen inom välljud.

I tävlingssammanhang brukar bilarna ligga i spannet 200 till 240 poäng. Så vårt långteststall har med andra ord en bra bit kvar till toppen.
Här är EMMA-domarnas ranking av de fem bilarna:

1. Honda Jazz

Slutpoäng: 157
Ljudkvalitet: Testets positiva överraskning. Ljudet är mer avvägt än i någon annan bil och dessutom ganska stort och luftigt. Svagheten är att ljudbilden saknar kraft och detaljer.

Tonkontroller: Att öka basen ett steg (+1) ger en något bättre upplevelse. Men i övrigt påverkar inställningarna bara marginellt.

Så kan det bli bättre: En stabilare dörrsida skulle göra en hel del. Om radion dessutom haft en tonkontroll för att justera nedre mellanregistret (runt 800 Hz) skulle ljudet bli ännu bättre.
Användarvänlighet: Lättanvänd med rejäla och logiska reglage.

2. Ford Fiesta

Slutpoäng: 136

3. Renault Mégane

Slutpoäng: 122

4. VW Golf

Slutpoäng 108

5. Volvo XC 60

Slutpoäng: 106

I Vi Bilägare #11, som kommer ut i butik idag den 18 augusti, kan du läsa motiveringar för samtliga modeller i långteststallet. Missa inte detta!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-08-18 14:32
Peter (ej verifierad)

Det skulle vara väldigt intressant att veta om det var "standard" ljudsystem i de olika bilarna osv. T.ex till XC60 finns ju tre olika system.

#2 • Uppdaterat: 2009-08-18 14:34
Peter (ej verifierad)

Såg nu i den andra artikeln att det var standardsystemen.

#3 • Uppdaterat: 2009-08-18 14:54
Gustav O (ej verifierad)

En del bilar ex. Volvo V50 - 2006 har en mycket dåligt ljud i standardradion. All diskant saknas och basen är märklig, men den tar i alla fall in stationerna bra. Att byta högtalare hjälper inte, så tro inte att det är lätt att fixa ljudet i efterhand. Lyssna innan köp!

#4 • Uppdaterat: 2009-08-18 17:33
Peter (ej verifierad)

Steron som ingår i kinetic-paketet på Volvos bilar är inte bra, det håller jag med om. Dock så kostar "High performance" stereon, dvs mellanvarianten av de tre alternativen Volvo erbjuder, 3900:-. High performance stereon ingår även i teknikpaketet, i vilket man utöver den uppgraderade stereon får massa annat lull-lull.
High performance är betydligt bättre än standard, och väljer man inte till denna på en så pass dyr bil så är man bara dumsnål. Premium sound (dynaudio) är ännu bättre (men dyrare).

#5 • Uppdaterat: 2009-08-18 20:13
Mats (ej verifierad)

För min del litar jag mer på musikern och studioproffset Johan Norberg när det gäller ljud än folk från "billjudstävlingar". Är det någon som har någon åsikt om Golfens ljudanläggning?

#6 • Uppdaterat: 2009-08-18 20:53
Henrik (ej verifierad)

Volvos standardsystem är usla. Man måste ha minst high performance om man ska orka leva med bilen.
Har själv en V70II och V50. Båda med HP ljudsystem. Har nyligen beställt en Fiesta åt frun och när jag provade bilen blev jag mycket positivt överraskad över hur bra ljudanläggning Ford har slängt in som standard. I klass med V70II high performance...

#7 • Uppdaterat: 2009-08-18 23:04
Peter (ej verifierad)

Exakt Henrik, standardsystemen är inte bra. Därför fattar jag inte att det fortfarande faktiskt finns människor som snålar in på 3900:- (i volvos fall) för ett bättre ljudsystem. Personligen lyssnar jag på radio eller CD 100% av tiden när jag kör bil, så det är ytterst välinvesterade pengar (till skillnad från andra betydligt dyrare prylar som men sedermera i princip aldrig använder). Jag kör dock inte Volvo själv men har haft de som hyrbilar ett antal gånger (vissa med "kinetic" och vissa med "High performance").

#8 • Uppdaterat: 2009-08-18 23:15
Konservator (ej verifierad)

Jag håller med Mats här nedan. Folk som på något sätt är inblandade i "billjudstävlingar" är folk som förmodligen redan är döva eller har värre neurologiska defekter av lyssnande på "Absolute Garbage"-skivor och "Rixmixcitymegapol 105,6" i 130 dB.
Sådana människor är fel val när det gäller att bedöma hur korrekt såväl Beethoven som Front 242 återges på icke-hälsovådlig volym.
Å andra sidan är en bil fel plats att vara audiofil i. Normala människor lyssnar på stereon mest när bilen rör på sig, d.v.s. när man sitter i en massa annat oljud.

#9 • Uppdaterat: 2009-08-26 15:33
Jonas (ej verifierad)

Konservator, efter din kommentar utgår jag från att du aldrig varit på en EMMA-tävling. Det är inte alls som du tror att dommarna lyssnar på hög volym, det orkar inte öronen med någon längre tid. Tävlingsskivan består av väldigt skiftande musik inte bara dunk-dunk-dunk.
Mao, ta reda på fakta innan......

#a • Uppdaterat: 2009-08-27 02:58
Erik Robsarve (ej verifierad)

Halvdöv hoppas jag inte jag är men kul att se att artikeln väcker lite känslor.
Varken Front eller Beethoven använder vi utan en skiva som är speciellt inspelad i en av europas sista stora studios speciellt för EMMA.
När vi lyssnar så gör vi det alltid på samma volym, runt 85 dB, vilket är en rimlig volym i en bil utan att vara tröttande.
Att vi gör det stillastående är för att inte alla övriga faktorer som bilens ljudisolering, hastighet, däck och vägbeläggning skall spela in utan själva anläggningen skall bedömas.
Jag och Niklas gjorde faktiskt strax efter detta test en utflykt på rätt många mil i en XC60 med det större High Performance ljudsystemet. Den dras tyvärr med samma tröttande diskant som standardsystemet men är i mitt tycke ändå värd extrautgiften.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.